Towards one third of renewable energy in transport in 2030

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
17 mei 2009 Solar Days open dag. Energieverbruik huishouden.
Advertisements

7.4:energie voor een duurzame toekomst
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Nul Energie Huis Workshop ECA.
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen ISO is goed voor je Adriaan van Engelen 010 –
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
WELKOM in het AVIODROME
‘Hoe ver kan de overheid gaan?’ Industrie, energiesector en landbouw Koen Smekens, ECN BS 10 september 2009.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
Afvalestafette 24 mei Afval is niet Zwart-Wit Jan Rooijakkers 24 mei 2011.
Waarom de Campagne Energieke Scholen?  Energiebesparing en verbetering binnenklimaat  Verbetering leerprestatie  Vermindering ziekteverzuim  Besparing.
Duurzame energie.
Klimaatneutrale organisatie 2020
H 2 Bronnen van energie.
Betekenis top-down beleid energietransitie
Bestaande woningbouw ‘SER-Energieakkoord bied perspectief aan lokale initiatieven’. Workshop 2.
AUTOMOTIVE DESIGN UNITED MOBILITY Floris van Oosten.
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Jan van der Meer Wethouder Klimaat & Energie. Duurzaamheidsagenda: werken aan een duurzame toekomst Duurzame economie Duurzame stedelijke ontwikkeling.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Energieomzettingen Ida van Noord 2A Wat is energie? Iets dat een levend wezen of machine nodig heeft om iets te kunnen doen. Verschillende soorten.
Dpt. Forest and Water Management Forest & Nature Lab Bepalen van optimale technieken en strategieën voor de oogst van houtige biomassa Jeroen Osselaere,
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Naar een CO2-arm Groningen in 2035
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
Lage temperatuur netwerken
Analyse en advies toepassen overgangsmaatregel
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
Mijn CV ketel is oud wat nu?
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
CO2 emissies in de gemeente Oude IJsselstreek
MIRT Leergang 15 december 2017
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Els de Wit Ministerie IenW
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Energietransitie in de MRA
Introductie RUD NHN zorginstellingen
De juiste oplossing voor een schoon milieu
De actuele toestand op de Nederlandse Energiemarkt
LNG Pilots Effecten, milieuprestatie en potentieel van biogas en bio-LNG in Nederland.
Wat kan BECO betekenen De buurt verkennen
Zonnebloem op zonne-energie
LNG met haring 21 juni 2018.
Zero emissie personenvervoer
Dikketruiendag Donderdag 12 februari 2019 Met de steun van
Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie
Financiële oplossingen
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
De energietransitie Een aantal gedachten.
Ferd Schelleman Energiek Alphen aan den Rijn
FOCUS ENERGIE EN CO2 REDUCTIE
Een lerende en adaptieve organisatie
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Duurzaamheidsverslag werkjaar 2018
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
OPBR Duurzaam 16 september 2019
Transcript van de presentatie:

Towards one third of renewable energy in transport in 2030 Explanatory note on the perspectives Eric van den Heuvel Najaarsseminar 27 november 2018

Strategy and support documents availabe on our website General: www.platformduurzamebiobrandstoffen.nl Direct links: Duurzame biobrandstoffen leveren in 7,5 miljoen ton CO2- reductie: http://bit.ly/2J4Am7O De rol van duurzame biobrandstoffen in het terugdringen van CO2-uitstoot in de transportsector: http://bit.ly/2P53K0G Notitie over enkele aandachtspunten biobrandstoffen: http://bit.ly/2RgLTWt Notitie duurzaamheidsaspecten: http://bit.ly/2TPpi56 Brief (21-nov-18) aan voorzitter mobiliteitstafel: http://bit.ly/2E0LMv4 Brief (26-jan-18) aan minister Wiebes: http://bit.ly/2DZ2J9h

Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport CBS-cijfers, Brandstofvisie, implicatie Parijs, NEV-2017 en klimaatopgave

Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS

Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Brandstofvisie 2014: in 2050 60% lager dan in 1990 Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie

Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq ‘Parijs’ 2015: in 2050 80-95% lager dan in 1990 Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo

Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Nationale Energieverkenning 2017: in 2030 komt het uit op 31,9 Mton CO2eq [tussen 29 en 38] Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo, NEV2017

Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Nationale Energieverkenning 2017: in 2030 komt het uit op 31,9 Mton CO2eq [tussen 29 en 38] Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo, NEV2017

Historische ontwikkeling van CO2-uitstoot in transport Broeikasgasemissies van 1990 t/m 2017 Opgave klimaatakkoord: 7,3 Mton CO2eq reductie Broeikasgasemissies in miljoen ton CO2eq Bron: CBS, Brandstofvisie, Programma DuMo, NEV2017

Ontwikkeling van het energieverbruik Volgens de Nationale Energie Verkenning 2017

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ 480 PJ 0 PJ 2017

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. 480 PJ 0 PJ 2017

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. 19 PJ 480 PJ 461 PJ 0 PJ 2017

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. 19 PJ 480 PJ 461 PJ 0 PJ 2017

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 0 PJ 2017 2020

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge (437-575 PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 0 PJ 2017 2020

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge (437-575 PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge (437-575 PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge (437-575 PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 25 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge (437-575 PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). In het fiche van de innovatieve energiedragers is geadviseerd om te sturen op max 21,5 miljoen ton CO2 in 2030 om op de weg naar nul-emissie in 2050 te geraken. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 25 Mton CO2-uitstoot: 333 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

Ontwikkeling van het energieverbruik In 2017 bedroeg het energieverbruik in de Nederlandse transportsector 480 PJ. Daarvan was 19 PJ hernieuwbare energie, voornamelijk duurzame biobrandstoffen. 461 PJ was afkomstig van fossiele brandstoffen. Volgens de NEV2017 komt in 2020 het totale energieverbruik uit op 493 PJ, met bandbreedte tussen 462 en 535 PJ. Het aandeel hernieuwbare energie is 36 PJ. Voor 2030 verwacht de NEV2017 dat het totale energieverbruik weer terugzakt naar 486 PJ, overigens met een grotere onzekerheidsmarge (437-575 PJ). Het aandeel hernieuwbare brandstoffen bedraagt 33 PJ. De opgave om in 2030 maximaal 25 miljoen ton CO2 uit te stoten betekent dat er maximaal 333 PJ fossiele brandstoffen in het transport mag worden gebruikt (gebaseerd op 75 gCO2eq/MJ tank-to-wheel uitstoot). In het fiche van de innovatieve energiedragers is geadviseerd om te sturen op max 21,5 miljoen ton CO2 in 2030 om op de weg naar nul-emissie in 2050 te geraken. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 25 Mton CO2-uitstoot: 333 PJ Bovengrens voor fossiel brandstoffen bij max 21,5 Mton CO2-uitstoot: 287 PJ 0 PJ 2017 2020 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 33 PJ 389 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. 36 PJ 493 PJ 19 PJ 480 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 461 PJ 457 PJ 453 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 33 PJ 389 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 0 PJ 2017 2020 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. 36 PJ 493 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ ! Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2017 2020 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. 36 PJ 493 PJ 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 19 PJ 480 PJ 461 PJ 457 PJ 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2017 2020 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 23 PJ 333 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. Zou aangestuurd worden op max 21,5 miljoen ton, dan is 69 PJ extra hernieuwbare energie nodig, zoals in de fiches van de Platforms is aangegeven. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 23 PJ 333 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. Zou aangestuurd worden op max 21,5 miljoen ton, dan is 69 PJ extra hernieuwbare energie nodig, zoals in de fiches van de Platforms is aangegeven. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 69 PJ 287 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De opgave van de Mobiliteitstafel is om boven op NEV2017 7,3 miljoen ton CO2-reductie te realiseren. Dit vertegenwoordigt een minderverbruik van fossiele brandstoffen met 97,3 PJ. Dat zal deels door energie-efficiëntie en door de inzet van hernieuwbare energie moeten worden gerealiseerd. Hiervoor zijn vier thema’s benoemd in de Mobiliteitstafel. Laten we de figuur daarvoor wat meer inzoomen, waarbij ondergrens grafiek op 250 PJ ligt. En hoe de 4 thema’s uitwerken. Ten eerste lijkt de maatregel van 7,3 Mton volgens deze analyse niet voldoende om op max 25 Mton te komen. Daar zou 23 PJ extra hernieuwbare energie voor nodig zijn, overeenkomend met 1,7 miljoen ton extra CO2-reductie. Zou aangestuurd worden op max 21,5 miljoen ton, dan is 69 PJ extra hernieuwbare energie nodig, zoals in de fiches van de Platforms is aangegeven. Op de volgende pagina kijken we naar de vier maatregelen. 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 69 PJ 287 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (lichtgeel) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (lichtblauw) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen) 33 PJ 486 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 453 PJ 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (lichtgeel) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (lichtblauw) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). 33 PJ 486 PJ 453 PJ Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie 33 PJ 389 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (paarse stippellijn) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (blauwe stippellijn) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). 33 PJ 486 PJ Elektrisch rijden (2,25 Mton) 453 PJ Verduurzaming logistiek (2,25 Mton) Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie Verduurzaming personenmobiliteit (1 Mton) Hernieuwbare energiedragers (2 Mton) 33 PJ 389 PJ 33 PJ 33 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (paarse stippellijn) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (blauwe stippellijn) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). Door de besparing en el-verbruik bij elkaar te plaatsen wordt duidelijk dat de maatregelen er toe leiden dat het totale energieverbruik op 440 PJ uitkomt. 33 PJ 486 PJ Elektrisch rijden (2,25 Mton) 453 PJ Verduurzaming logistiek (2,25 Mton) Maatregelen voor 7,3 Mton CO2-reductie Verduurzaming personenmobiliteit (1 Mton) Hernieuwbare energiedragers (2 Mton) 33 PJ 389 PJ 33 PJ 33 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030 2030

Hoe past 7,3 Mton CO2-reductie hierin? De vier maatregelen voor het realiseren van 7,3 miljoen ton CO2-reductie zijn: Elektrisch rijden (2,0 – 2,5 Mton CO2) Verduurzamen logistiek (1,5 – 2,7 Mton CO2) Verduurzamen personenmobiliteit (0,8 – 1,2 Mton CO2) Hernieuwbare energiedragers (2,0 Mton CO2) (In de figuur hiernaast zijn de gemiddelde waardes gebruikt voor weergave.) Deels betreffen de maatregelen vermeden gebruik van energie (paarse stippellijn) in figuur), inzet van elektriciteit (blauw), met een hogere energieefficiëntie en daardoor vermeden energie (blauwe stippellijn) en inzet van hernieuwbare brandstoffen (lichtgroen). Door de besparing en el-verbruik bij elkaar te plaatsen wordt duidelijk dat de maatregelen er toe leiden dat het totale energieverbruik op 440 PJ uitkomt. 33 PJ 486 PJ Vermeden fossiel door gedragsverandering Vermeden fossiel door elektrisch rijden 453 PJ 440 PJ 25 PJ Elektrisch rijden 26 PJ Hernieuwbare energiedragers 33 PJ 389 PJ 33 PJ 33 PJ Max fossiel bij 25 Mton CO2-uitstoot 356 PJ 356 PJ Max fossiel bij 21,5 Mton CO2-uitstoot 250 PJ 2030 2030 2030

Meer informatie? www.platformduurzamebiobrandstoffen.nl @PlatfDuurzBio of neem contact op: Eric van den Heuvel evdh@platformduurzamebiobrandstoffen.nl +31-6-83223098