Door Amos de Jong & Bart Jansen LO door de tijd heen: Door Amos de Jong & Bart Jansen
Kenmerken (1) Wat is LO? -lichamelijke opvoeding -doelen: motorische vaardigheden (sportieve houding) cognitieve vaardigheden (hersentechnisch) sociale en emotionele vaardigheden (zelfvertrouwen) vanaf 1970 ideologie kinderen laten kennismaken met sportwereld en bewegingssituaties
Waarom LO op school? Woonwijken weinig mogelijkheden tot (actief) bewegen Groot percentage scholieren niet op sportvereniging Armere en minder getalenteerde kinderen: sportervaring geheel afhankelijk van school LO wekt interesse voor recreatieve sport later
Geschiedenis LO in Nederland (1) 1857 toegestaan op lagere scholen (niet verplicht) 1862 vakvereniging voor LO leraren 1920 verplichting LO in onderwijs Tot 1980 LO apart gegeven
Geschiedenis LO in Nederland (2) Veel invloeden uit Duitstalig gebied Voor 1960 zeer gedisciplineerd (militair) +/- 1960 eigen theorievorming 1970 kritiek op onderwijs en discussie over LO
Huidige situatie LO in Nederland Leervak om leerlingen wegwijs te maken in de bewegingscultuur Gezondheid (tegengaan overgewicht, etc) Zelfbeeld (positief denken ontwikkelen) Tegenwoordig spin-off LO vormen (BSM, LO2)