Door Amos de Jong & Bart Jansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Voorlichtingsavond Mavo-3
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Sportief Deventer. Sportbedrijf Deventer streeft naar een Sportief Deventer, waarin alle bewoners op het eigen niveau het plezier van sport en bewegen.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Roncalli groepenmodel
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
BSM op het Joris?.
KVLO Bijeenkomst Politieke Lobby GR 2014 Woensdag 26 juni 2013 Goed Leren Bewegen!
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
JUMP-in Monitoring Kinderen met een lage SES.
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Groepsavond 5c 28 augustus 2012 Welkom. Logo Sjtadssjool.
Methodische vaardigheden
Datum Naam school Naam presentator
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Muzisch-creatief Wat ons bindt.
Het begint bij het jonge kind
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Het scholenprogramma Jump-In Inspiratieworkshop ABC onderwijsadviseurs 8 september 2014.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Presentatie Vitale verbindingen sport en reïntegratie 21 juni 2007 Michel Kollau.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Kinderteam Oosteinde Ina Alberts Willemien Fokke Jannie Oppedijk
Door: Elise, Laura en Anna
Ouderavond maandag 31 augustus 2015 Oriëntatie momenten 2015/ 2016 Hallo MBO Kick off oktober 2015 Voorlichtingsavond V.M.B.O.7 januari 2016.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Informatieavond groep 8
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
Oudertevredenheidsonderzoek:
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Ontwikkelingspsychologie
Studiekeuzes van uw kind
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
-Wie gebruikt de methode al? -Waar ligt de behoefte voor een methode?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
JUIST GYM.
Optimaal leren Guido van ‘t Leven
JUIST GYM.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Lichaamsbeweging, dieet en andere gedragsmatige interventies
Transcript van de presentatie:

Door Amos de Jong & Bart Jansen LO door de tijd heen: Door Amos de Jong & Bart Jansen

Kenmerken (1) Wat is LO? -lichamelijke opvoeding -doelen: motorische vaardigheden (sportieve houding) cognitieve vaardigheden (hersentechnisch) sociale en emotionele vaardigheden (zelfvertrouwen) vanaf 1970 ideologie kinderen laten kennismaken met sportwereld en bewegingssituaties

Waarom LO op school? Woonwijken weinig mogelijkheden tot (actief) bewegen Groot percentage scholieren niet op sportvereniging Armere en minder getalenteerde kinderen: sportervaring geheel afhankelijk van school LO wekt interesse voor recreatieve sport later

Geschiedenis LO in Nederland (1) 1857 toegestaan op lagere scholen (niet verplicht) 1862 vakvereniging voor LO leraren 1920 verplichting LO in onderwijs Tot 1980 LO apart gegeven

Geschiedenis LO in Nederland (2) Veel invloeden uit Duitstalig gebied Voor 1960 zeer gedisciplineerd (militair) +/- 1960 eigen theorievorming 1970 kritiek op onderwijs en discussie over LO

Huidige situatie LO in Nederland Leervak om leerlingen wegwijs te maken in de bewegingscultuur Gezondheid (tegengaan overgewicht, etc) Zelfbeeld (positief denken ontwikkelen) Tegenwoordig spin-off LO vormen (BSM, LO2)