een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Docenten dia’s laten lezen
Flipping the classroom
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Collectief portfolio groep 3
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Take it easy = Engels beleven! De methode gaat uit van VVTO: Leerlingen worden ondergedompeld in het Brits Engels. Leerlingen kunnen al starten in groep.
Welkom. Ontstaan Betere aansluiting HBO Meer praktijk Meer uitdaging/motivatie Onderpresteren aanpakken Beroepsperspectief.
Ouderavond leerjaar 2 3 oktober Maak het verschil Doel: Recht doen aan verschillen tussen leerlingen Havo- en vwo-leerling Didactiek Kwaliteiten.
Taalbeleid.
Welkom.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
PLUSKLAS.
Een rubric voor onderzoeksverslagen
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Voortplanting! Specialisatie Grote huisdieren Les 1: fokken.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Zelfstandig werken Robbin Wentink. Het afgelopen half jaar Vooronderzoek. Literatuurstudie. Praktijkonderzoek. Uiteindelijke product.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Differentiëren in de Franse les
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Gegeven door: - Dave Minkema - René Hoep.  Introductiefilm  Wintoets vs Scholen aan Zee  Praktische tips  Wintoets exporteren naar de ELO  Zelf aan.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
CLIL-didactiek voor Duits
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Programmeren.

Toetsen wij met Lef? Voorstellen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Jan Nieuwenhuizen Koen Janssen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Cijferloos lesgeven bij talen
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen Hele taak eerst een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen

meer bekende manieren Compacten & Verrijken Versnellen Verdiepen Coaches Instructies & toetsen

Hele taak eerst - vs - Eind taak eerst Eind taak eerst -> Compacten Hele taak eerst -> Metacognitie

Principe Hele taak eerst

Voordelen leerlingen 1/2

Voordelen leerlingen 2/2

Voordelen docenten 1/2

Voordelen docenten 2/2

Voorbeelden uit mijn les praktijk

Voorbeelden uit mijn lespraktijk

Voorbeelden uit mijn lespraktijk

Hands-off teaching…. https://www.edutopia.org/blog/hands-off-teaching- cultivates-metacognition-hunter-maats-katie- obrien?__bea37f07=_bea37f07