Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feodalisme en het hofstelsel
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
René Scherpenisse interviewt Pieter Hooimeijer
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
Paragraaf 3 Honger en ellende.
17 stadsgewesten in België
de tijd van burgers en stoommachines
Brugklas hoofdstuk 4.
§ 17: De stad vernieuwen Sociale stadsvernieuwing: de verbetering van verouderde, goedkope huurwoningen Sloop en nieuwbouw: een woonwijk gaat tegen de.
§ 18: De stad uit, de stad in Urbanisatie: de groei van het aantal stadsbewoners (= verstedelijking) Suburbanisatie: de verstedelijking van het platteland.
Leven in een industriestad
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
4.2 de sociale kwestie..
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Kenmerken en gevolgen van onderontwikkeling
Verschillende wijken en hun evolutie
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Bevolking van de Republiek
Aardrijkskunde Wijk PowerPoint
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Door Fleur Bel en Lotte Heijnen
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 2-4.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Nederland verandert Dhr. S Duivenvoorde Schooljaar
Hoe zag het plaatsje Ootmarsum er in de oorlog uit? Wij probeerden hier achter te komen en dat is ons gelukt. Wij gaan jullie er over vertellen.  Dit.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
De stad verandert Blok 3.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 3 Samenvatting controle
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Geschiedenis M3.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 1 Mijn eigen omgeving
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Rampen in de Middeleeuwen
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Deelvraag: Hoe ziet Nederland en zijn bevolking eruit?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Duizenden huizen spoelen weg
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
Hoe gaat het met jouw stad?
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?

Fabrieken in de stad Bevolkingsgroei Minder werk in de landbouw Snelle groei na 1870: Bevolkingsgroei Minder werk in de landbouw Wel werk in de steden (in fabrieken) Mensen trokken naar de stad: urbanisatie

Honger en ellende De woonomstandigheden in de stad waren rond 1900 nog erg slecht… De lonen in de fabrieken waren laag De mensen woonden in kleine goedkope huizen De gezinnen waren groot Mensen deden alles in dezelfde ruimte http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20071107_indusrevu03 Een eenkamerwoning in het begin van de 20e eeuw

Plattegrond van een woning in 1924 (links) en 2005 (rechts). Honger en ellende Plattegrond van een woning in 1924 (links) en 2005 (rechts).

Steden groeien verder Na de Tweede Wereldoorlog was de vraag naar woningen groot: In de oorlog hadden veel mensen trouwen en kinderen krijgen uitgesteld. Zij zochten een goedkoop huis. (BabyBoom!) In 1949 werd Indonesië onafhankelijk, Nederlanders die daar gewoond hadden kwamen terug naar Nederland. De urbanisatie ging verder.

Weg uit de stad Na 1960 gingen mensen meer verdienen. Ze wilden een groter huis met een tuin. Ze kochten een auto en gingen buiten de stad wonen. Dat heet suburbanisatie. Ze bleven in de stad werken. Iemand die dagelijks naar zijn werk in de stad reist is een forens. Een woonwijk uit de tijd van de suburbanisatie http://www.schooltv.nl/video/het-dorp-waarom-zijn-de-dorpen-in-de-loop-der-jaren-veranderd/

Stadsopbouw

Lees Tekstboek blz: 108-109: Fabrieken in de stad Honger en ellende Steden groeien verder Weg uit de stad http://www.schooltv.nl/video/verstedelijking-in-nederland-meer-steden-minder-groen/#q=urbanisatie

Lees Tekstboek blz: 108-109 Fabrieken in de stad Honger en ellende Steden groeien verder Weg uit de stad maken werkboek: blz 32-35: 1 t/m 12 (6 niet)

Verpaupering van wijken Doordat mensen uit de stad trokken, gingen de steden vanaf 1970 achteruit. (Suburbanisatie) Jonge en rijke mensen vertrokken Arme en oude mensen bleven achter De stad verarmde: huizen en voorzieningen werden niet meer goed onderhouden. Dat heet verpaupering De leefbaarheid van de steden ging achteruit.

Lees Tekstboek blz: 110: Verpaupering van wijken

Lees Tekstboek blz: 110 Verpaupering van wijken maken werkboek: blz 36-37: 15 – 16 - 17

Slopen en bouwen Wat was ook alweer verpaupering? Gemeenten wilden graag weer jonge en rijke mensen trekken. Ze knapten verpauperde gebouwen en wijken weer op. Dat heet stadsvernieuwing. Stadsvernieuwing in een wijk uit de jaren ‘50 van de vorige eeuw

Slopen en bouwen Stadsvernieuwing: Restauratie: het repareren van oude gebouwen Renovatie: het verbeteren en aan de eisen van de tijd aanpassen van gebouwen Saneren: het afbreken van slechte gebouwen en opnieuw bouwen in een buurt. Wat zie je hier?

Een veilige stad Het verbeteren en vervangen van gebouwen is niet genoeg voor een veilige en gezellige buurt. Gemeenten zorgden daarom ook voor: Cursussen om mensen te helpen bij problemen Cursussen om mensen aan werk te helpen Woningen in winkelstraten Bewakingscamera’s Voorzieningen voor bijv. kinderen

Lees Tekstboek blz: 111: Slopen en bouwen Een veilige stad

Lees Tekstboek blz: 111 Slopen en bouwen Een veilige stad Maken werkboek: blz 37-38: 18 – 19 – 20 – 21 – 23 – 24 Klaar? http://www.schooltv.nl/video/rondje-nederland-een-ring-van-steden/#q=rondje%20nederland Bekijk het filmfragment: Rondje Nederland, een ring van steden.