Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld MSc Annelot Kamphuis en Lynn Backus
De toekomst is morgen weer veranderd!
Belang van Strategische Personeelsplanning Structurele schaarste op de arbeidsmarkt Technologische ontwikkelingen, robotisering, automatisering Snelle schommelingen in afzet en productie Behoefte aan een flexibele schil Kwaliteit van het personeel is cruciaal “handjes”, “hersens”, “betrokkenheid” Continue inventariseren van de kwaliteit v/h huidige, toekomstige, gewenste p-bestand
Strategische Personeelsplanning
Vijf stappen Een beeld van de toekomst Zicht op de gewenste en huidige situatie Zicht op de kloof hiertussen en knelpunten Zicht op de HR-activiteiten om knelpunten op te lossen Hoe het thema SPP te implementeren.
Spanningsveld Analyse huidig – gewenst personeelsbestand Waar ontstaan problemen bij ongewijzigd beleid? Kwantitatief: waar ontstaat overschot/tekort Kwalitatief: op welk niveau en welke specialismen/competenties is tekort/overschot? Welke competentieontwikkeling is vereist? Voor alle opleidingsniveaus en functies? Kunnen medewerkers benodigde en gewenste capaciteiten ontwikkelen? Hoeveel wel/niet? Wat betekenen deze ontwikkelingen concreet voor de personeelsbehoefte de komende 1, 3 of 5 jaar (tijds-scope)?
Zuyd HRM Business Lab WHY HOW WHAT Proposition 1 (e.g. Internships) Improve Student Development & Experience of our bachelor students ‘People & Business Management’. HOW Create a safe and fun experimental lab for students, focusing on HRM & Business related topics Provide real-life business cases & insights Stimulate synergy between professionals, students and researchers from various fields/disciplines Give the students the opportunity to freely explore and develop their competences Make use of the opportunities of data intelligence Proposition 1 (e.g. Internships) Proposition 2 (e.g. Business projects - curriculum) Proposition 3 (e.g. Research projects - curriculum) Proposition 4 (e.g. lectures) WHAT Proposition 1 Proposition 2 Proposition 3 Proposition 4
Zuyd HRM Business Lab Lectoraat Zuyd HRM BUSINESS LAB Bachelor Student EXTERNAL STAKEHOLDERS INTERNAL STAKEHOLDERS CONNTECTION #3 Organisations have certain requirements when it comes to their (future) workforce. CONNECTION #4 Zuyd Hogeschool has certain strategic goals which is influenced by multiple stakeholders SME’s Big Companies Local & Regional Government Unions & Represent. Lectoraat Employabilty Zuyd Management HRM BUSINESS LAB Accreditation CONNECTION #2 Students are the employees of the future CONNECTION #1 Students are the core business of Zuyd Hogeschool and therefore have a lot of (in)direct influence Bachelor Student People & Business development
Het succes schuilt in multidisciplinariteit
Hartelijk dank voor uw aandacht! Vragen?