Workshop Klantgericht werken Benedict Wauters, Anneleen Dewitte Jelle Debaenst ESF Midterm Event 2018
Aanleiding ESF-subsidies voor begeleidingsoproepen Hoe op betere manier invulling geven aan samenwerking tussen ESF en dienstverleners Leerkansen voor zowel promotor als ESF inzake toegevoegde waarde ESF oproep 382 Begeleiding van maatschappelijk kwetsbare groepen Antwerpen & Gent Op vrijwillige basis Gestart in februari 2018
Focus workshop Proeven van “Weten hoe het werk werkt” en “Waarom het zo werkt” Leren kijken naar de eigen organisatie vanuit het perspectief van de klant Daarvoor gaan we direct “in” het werk adhv een case - Doorsturen inschrijvingslink
Van hieruit zal verandering komen Onderzoeksmodel Van hieruit zal verandering komen Denken (principes) 6 Systeem Condities 5 1 Bedoeling (vanuit dlnrs gezien)? FOCUS VAN CASUISTIEK C O N T A E Flow / proces : stappen die in werking worden gezet door een vraag. Wat is waarde werk (maakt het verschil) + wat is verspilling (ook qua admin,…)? 4 Hoe goed doen we het? Hoe weten we dat? 3 Eerst experimenteren met beperkt aantal cases tot duidelijk dat het beter werkt, dan pas veralgemenen Vraag : Type + Hoeveel Wat is van belang voor dlnr? 2
Proces Twee partnerschappen in Antwerpen kregen extra middelen Februari 2018 tot december 2018 Obv reële cases zitten we halve of hele dagen samen Partnerschap 1: 9 dagen Partnerschap 2: 12,5 dagen Management samen met trajectbegeleiders Reflectie met management apart Vanguard-procesbegeleiding die link maakt met onderzoeksmodel
Vervolg Proces nog volop bezig: Ondersteunen reflecties management, o.a. definiëren bedoeling van de werking Experimenten mee ondersteunen Toegevoegde waarde als leidraad Evaluatie volgt begin 2019 Nagaan of we dit breder gaan aanbieden Steeds op vrijwillige basis
Referenties Coret, M.; Weten hoe het werk werkt Davis, R.; Responsibility and Public Services