Figuur 1: Australische Pyramide

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Advertisements

Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
LTAD in wielrennen.
Workshop Help, er loopt een talent in onze vereniging Angela Verkerk Talentbegeleidster ONZH – regio Dordrecht.
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Steunpunttrainingen Doelgroep en doelstellingen Organisatie
<Naam spreker en school/ gemeente
Hockey Technisch Beleid MHCBE
Informatie KNAS begeleiding en kwalificatie seizoen 2013/2014 Floret
Sport en Talentontwikkeling: Lessons Learned!
Sport en Vitaliteit bij de Vrije Universiteit
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
prestaties, plezier en passie.
Bestuurs- en Concerndienst COMBINATIEFUNCTIES IN UTRECHT HOE GAAN WE DÁT REALISEREN???????
“Instroomtraining binnen de BondsJeugdOpleiding”
Gokverslaving.
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Het belang en functie van spel
in relatie tot een actieve leefstijl
Glatirameer (Copaxone) bij MS
Astma Medische aspecten
Aanpassing Selectie beleid
Datum Naam school Naam presentator
Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging Sportklimtrainersopleiding TEASER FUNDAMENTALS.
Talentontwikkeling in Groningen Onderzoek naar verschillende initiatieven op gebied van culturele talentontwikkeling.
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
VSF OVERLEGMOMENT 22/01/2015 – Wielercentrum Eddy Merckx “Visie op jeugdbeleid” RAAMPLAN –LEERPLAN TRIATLON.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Een Leven Lang Sporten Erik Lenselink manager Sportontwikkeling NOC*NSF 3 november 2010.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
INFO AVOND 13 Oktober Welkomstwoordje van Benny.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Een topsport talent programma om tijdens schooltijd jeugdige talenten te ontwikkelen tot: Topsport atleten Superieure rugbyspelers Inzicht hebbende.
Long Term Athlete Development (LTAD)
Ontdek je talenten bij de brede school Bekijk de nieuwe activiteitenkalender.
Raadsledenbijeenkomst April Enkele resultaten enquete Ongeveer 1700 raadsleden bereikt 270 ingevulde enquetes retour (16%) 138 positieve reacties.
1 e Leidersvergadering C’s en D’s seizoen augustus 2014.
Welkom Talentontwikkeling, een leven lang!. Talentontwikkeling (1 van de 6 thema’s)  Onderwijs  Sport  Kennis Projectgroep o.l.v. -Marcel van den Berg,
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
“ HOE TRAIN JE HET VERSCHIL! ”
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainend groeien - groeiend trainen Frederik Broché – trainer Topsportschool.
Motorisch leren bij pupillen
JEUGDACADEMIE ‘OLTEGOARE’
Talentherkenning en Talentontwikkeling in Regio West
Het 24 spel.
De juiste route naar het juiste doel
Van FUNdament O12 naar O13 Woensdag 15 november 2017.
Visie op jeugdatletiek
Welkom op de informatieavond groep 1-2
SKILL GAMES JO8, JO9, JO10 & JO11.
“ HOE TRAIN JE HET VERSCHIL! ”
Bij HM Sportmassage ben je in vertrouwde handen!
Bewegingsvoorkeuren voor hardlopers
Oltegoare Multimove wWelkom U5-U6.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
LTAD model Training van hardlopers gericht op lange termijn succes.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Topsport en breedtesport
JUIST GYM.
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Servia informatieavond mini’s
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Trainingvoorbereiding formulier
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Transcript van de presentatie:

Figuur 1: Australische Pyramide Bron: Gulbin, J. Weissensteiner, J. Oldenziel, K. Gagné, F. (2013) Patterns of performance development in elite athletes

125 120 115 110 105 100 95 90 85 Figuur 2: Fransen e.a. 2012 De inspanning van een activiteit wordt afgezet tegen de effectiviteit van progressie Diagram 1 en 2 betreffen spelers die uitsluitend 1 sport (voetbal) beoefenen Diagram 3 en 4 zijn spelers die meer sporten beoefenen Het verschil tussen diagram 1 en 2 is de toename van het aantal uren 1 sport en bij 3 en 4 de toename van het aantal uren sporten De conclusie is dat het beoefenen van meer sporten in meer effectiviteit resulteert Als diagram 2 en 3 met elkaar vergeleken worden, dan is zichtbaar dat minder uren diverse sporten beoefenen meer oplevert dan een groter volume eenzijdige sportparticipatie 1 2 3 4

Start in sport: probeerfase Mogelijke uitkomsten Breedtesport- beoefening Toename gezondheid en plezier in sport Topsport- beoefening Afname gezondheid en plezier in sport 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 Figuur 3: Matrix Jean Côté Recreatiefase Accent op ‘spelen’ boven gericht trainen Focus op fitness en gezondheid Investeringsfase Accent op gericht trainen Focus op 1 sport Vroege specialisatie Accent op gericht trainen Focus op 1 sport Vroege selectie Specialiseringsfase Evenwicht in ‘spelen’ en gericht trainen Selectiesport- beoefening Oriëntatiefase Accent op ‘spelen’ boven gericht trainen Meer sporten beoefenen Start in sport: probeerfase fundament

Figuur 4: LTAD-model Talentherkenning Talentontwikkeling Top 1 Active Start (4-6 jaar): kinderen enthousiasmeren voor sportparticipatie 2 Fundamentals (6-9 jaar): kinderen leren de fundamentele bewegingsvaardigheden 3 Learn to Train (8-12 jaar): jonge sporters maken kennis met oefenen en trainingsvormen. De kinderen krijgen de basistechnieken van een sport onder de knie 4 Train to Train (11-16 jaar): deze periode valt samen met de pubertijd en de daarbij behorende groeispurt. In de trainingsopbouw wordt de duur van de training uitgebouwd Daarnaast worden de sportspecifieke vaardigheden die werden geleerd in de Learn to Train fase uitgebouwd en geperfectioneerd 5 Train to Compete (15-23 jaar): het trainen wordt resultaatgerichter middels periodisering Er wordt een persoonlijk trainingsprogramma opgesteld vanuit een meerjarenplan 6 Train to Win (18 jaar en ouder): start van een (professionele) topsportcarrière 7 Active for Life (16 jaar en ouder): breedtesport

Figuur 5: FTEM-model

Figuur 6: ASM model Jongens Meisjes Basic athletic skills 04-09 jr 04-07 jr Advanced athletic skills (P1) 10-12 jr 08-10 jr Transition athletic skills (P2, P3) 13-14 jr 11-12 jr Elite athletic skills 15-18 jr 13-18 jr Performance athletic skills (P3) 19+ jr   18+ jr