Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Minimum Spanning Tree. Wat is MST? • Minimum spanning tree • De meest efficiënte manier vinden om een verbonden netwerk op te bouwen.
Advertisements

PHP & MYSQL LES 03 PHP & DATABASES. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Motion Planning in Games Pathfinding with A * Ronald Treur.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Dijkstra Kortste pad algoritme.
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
User Centred Development
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Project OO-AD: Color Crazy Domien Nowicki, Bjorn Schobben.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Sorteeralgoritmen. Sorteren: aanpak 1 Hoe ga je een rij getallen sorteren met PC? Sorteren door selectie (= selection sort): Zoek de kleinste waarde Sorteer.
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
Inhoud college Lijnbalancering Comsoal Random Sequence Generation
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Project OO-AD: Color Crazy Domien Nowicki, Bjorn Schobben.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Ik heb een klein huisje in de bergen gekocht
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 6 Cees Witteveen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Minimum Opspannende Bomen Algoritmiek. 2 Inhoud Het minimum opspannende bomen probleem Een principe om een minimum opspannende boom te laten groeien Twee.
Doorzoeken van grafen Algoritmiek. Algoritmiek: Divide & Conquer2 Vandaag Methoden om door grafen te wandelen –Depth First Search –Breadth First Search.
Datastructuren voor grafen Algoritmiek. 2 Grafen Model van o.a.: –Wegennetwerk –Elektrische schakeling –Structuur van een programma –Computernetwerk –…
Voor de leerkracht INLEIDING
Meten en meetkunde in het verkeer
Milo van der Zee
Loont investeren in DCIM?
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Datastructuren voor graafrepresentatie
Minimum Opspannende Bomen
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Hoe werkt Wikispaces? Wikispaces in 10 stappen!.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Verlangen naar God Longing for God
MAKING A BAND.
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
beslist geen rocket science
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
ACTmodel van psychopathologie
Slim tellen.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Sorteren met kaarten.
WORKING TOGETHER FOR LIVING AND WORKING HAPPINESS!!
Rekenen in andere vakken
Slim tellen.
Communiceren met knipperen
Doolhof. doolhof doolhof Maak een routine die de ‘hekken’ tussen de cellen weghaalt Maak een 2-dimensionale array met kolommen en rijen aangeklikt.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Transcript van de presentatie:

Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org

Het modderdorp

Uitdaging: het modderdorp (Modderdorp_werkblad – 4 min) (In groepjes van 2 leerlingen) Probleem: Het dorp heeft nog geen geasfalteerde wegen Als het regent heeft iedereen modderige schoenen, heel vervelend De burgermeester wil de wegen asfalteren, maar ook een zwembad bouwen. Hij wil het dus goedkoop houden en niet alle wegen asfalteren. Uitdaging: Asfalteer sommige wegen Elk blokje (ook het bruggetje) kost 1000 euro om te asfalteren Zorg dat iedereen overal kan komen via een geasfalteerde weg Houd het zo goedkoop mogelijk. Docent: deel kaart van dorp uit

Modderige dorp: jouw oplossingen Welke oplossing heb je en hoeveel gaat het kosten (hoeveel blokjes heb je geasfalteerd)? Wat was jouw aanpak om de beste oplossing te vinden? Denk je dat het nog slimmer kan? N houses => minimal of (n-1) solutions

Je hebt toch wel goed nagedacht voor je doorklikte Je hebt toch wel goed nagedacht voor je doorklikte! Zo niet probeer het echt even zelf.

Een oplossing: Klopt deze?

Een oplossing: 23 blokjes geasfalteerd

Nog een oplossing

Nog een oplossing: 23 blokjes geasfalteerd

Modderdorp weergegeven als graaf 5 2 4 3 Knopen en lijnen

Oplossing als een graaf 5 2 4 3 Knopen en lijnen

Verschillende strategieën Strategie 1: Alle mogelijkheden berekenen Strategie 2: Dure straten elimineren Strategie 3: Eerst goedkoopste paden aanleggen 5 2 4 3 Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

5 2 4 3 Strategie 1 Alle mogelijkheden uitproberen en berekenen. Dat noemen we ook wel brute force. Dit is heel erg veel werk… … maar levert wel altijd een oplossing die niet slimmer kan.

Strategie 2 Dure straten verwijderen - Begin met complete kaart 5 2 4 3 Strategie 2 Dure straten verwijderen - Begin met complete kaart Herhaal zolang alle knopen verbonden blijven: Haal duurste straat weg 2 4 3

Strategie 2 5 2 4 3 2 4 3 2 3 ….

Strategie 3 Eerst goedkoopste paden aanleggen Kies steeds de goedkoopste verbinding Vermijd gesloten circuit (een rondgang) Totdat alle huizen met elkaar zijn verbonden 5 2 4 3 5 2 4 3 Gretige algoritme Draw the houses (as nodes) Sort the values (street lengths) into a list Create a graph (in CS terms) by: For each element in the list Select cheapest link If no closed circuit will be made, draw link Remove value from list (whether drawn or not) Kruskal (1956) Optimal solution can be found: n houses => (n-1) streets Efficient: in polynomial time in O(log n)

Verschillende strategieën Strategie 1: Alle mogelijkheden berekenen Brute force Héél erg veel werk Strategie 2: Dure straten elimineren - Aardig wat werk! Strategie 3: Eerst goedkoopste paden Kost het minste tijd om uit te voeren (efficiënt algoritme) 5 2 4 3 Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

Van strategieën naar algoritmen (Opdracht_werkblad – 10 min) Strategie 3 (eerst goedkoopste padden): 1. Kies een willekeurig knoop als begin van de boom. 2. Bepaal twee knopen waarvan één wel in de boom zit en de ander niet, met de meest minimale lengte (vermijd gesloten circuit). 3. Voeg de tak toe aan je boom. (Als er meerdere mogelijkheden zijn, kies je willekeurig) 4. Zitten alle knopen in je boom? Stop. Zo niet, ga naar stap 2. Dit noemen we een algoritme. Volg de instructie in “Opdracht – werkblad ” beantwoordt de vragen (dezelfde groepjes) Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

Van strategieën naar algoritmen (oplossing) Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

Na afloop Belangrijke aspecten voor algoritmen: Is het algoritme generiek? Werkt het algoritme ook voor andere grafen? Levert het algoritme altijd een optimale oplossing? En levert het altijd een correcte oplossing? Hoe efficiënt is het algoritme? Zou het nog steeds snel genoeg zijn als de hoeveelheid knopen (huizen) en lijnen (wegen) veel groter zou zijn? (complexiteit).  - De hoeveelheid werk neemt toe als de hoeveelheid gegevens stijgt. - Hiervoor moeten slimme algoritmen worden uitgedacht.

Waar wordt dit voor gebruikt? De aanleg van internetkabels Electriciteitsnetwerken Telefoonnetwerken Aanleg van het riool Etc