Tips en tools voor ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Huiswerktips.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Veilig internet Mediawijsheid
Maar…. hoe hou je het leuk??
Mediawijsheid in de Leidsebuurt
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Sociale media op school
Presentatie Bijeenkomst 4
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
(Voor)lezen is leuk!.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
De Beets en de nieuwe Mediawereld! 7 april Agenda 19:20 – 19:30Inloop 19:30 – 20:00 Plenaire opening 20: :40 1e ronde workshops 20:45 – 21:152e.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
TEST JE LEEFSTIJL DOOR JEFFREY VAN OOIJEN MV2A. BEELDSCHERMGEDRAG Mijn persoonlijke score met beeldschermgedrag was ROOD Ik heb aangegeven dat ik meer.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Welkom.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Mediawijsheid competentie:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Reken je (niet) rijk.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Social Media.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Mediawijsheid competentie:
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Tactus Verslavingszorg
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Sociale Media.
Media bij de allerkleinsten Wegwijs in mediaopvoeding bij 0-5 jarigen
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Sociale Media Naam: Sara Camara School: Grotius College Klas: J1A
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Big Data.
Big Data.
Pubers en sociale media
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Chromecast Door Google.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Tips en tools voor ouders Samen mediawijs! Tips en tools voor ouders Nathalie Korsman

Welkom Carla ’t Hooft Directeur KOK Kinderopvang

Indeling van de avond (19.30 – 21.30 uur) 19.30 - 20.15 uur Presentatie Nathalie Korsman, Bureau Jeugd en Media 20.15 - 20.30 uur Pauze, koffie en wisseling van groepsruimte 20.30 - 21.30 uur Opdrachten en stellingen per leeftijdscategorie: 0 tot 4 jaar 5 tot 8 jaar 9 tot 12 jaar

Onderwerpen die aan bod komen Zorgen en kansen De ontwikkeling van het jonge kind Wat is mediaopvoeding (Mediaopvoeding en begeleiding van mediagebruik) Hoeveel en hoe vaak: de adviezen en de praktijk Informatie per leeftijdscategorie

Zorgen en kansen Welke zorgen en welke kansen zie je in mediagebruik als je kijkt naar jouw kind?

(Samen) spelen Zaalvraag: hoe spelen kinderen van 9 met elkaar? En kinderen van 4?

(Samen) spelen Zaalvraag: is dit samen spelen? Ja,nee, Waar zie je dat aan?

De ontwikkeling van het jonge kind Verhaal staat op volgende sheet 3-6 jaar 0-2 jaar 6-12 jaar Beeld © kinderopvangtotaal

De ontwikkeling van het jonge kind 0-2 jaar: waak-slaapritme, concentratie, spreken, bewegen, coördinatie (+ zelfregulering) 3-6 jaar: concentratie, zelfregulering, taalontwikkeling, motoriek, ik en de wereld (klein) 6-12 jaar: concentratie, zelfregulering, schoolse taken, ik en de wereld (groot) Zelfregulering: een taak of proces doelgericht voltooien en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen. Van peuter tot puber groeit de zelfregulering en zorgt daardoor dat het werkgeheugen verbetert, dat kinderen hun emotionele reacties steeds beter in goede banen kunnen leiden en dat ze steeds beter leren plannen en vooruitdenken. Bron: 2018 O21.nu Tekst bij Algemene ontwikkeling van het jonge kind

Media + ontwikkeling van het jonge kind 0-2 jaar: heeft geen baat bij schermgebruik, vergelijk het met de lege calorieën uit suikers. 3-6 jaar: Als je het mediagebruik begeleidt met taal kan het de taalontwikkeling stimuleren. Teveel schermtijd kan de algemene ontwikkeling van kinderen in de weg staan. 6-12 jaar: Bij 6 jaar zijn de hersenen van kinderen in staat tot schools leren. Tot die tijd kun je dus terughoudend zijn met ‘educatieve’ programma’s en apps. Maar: alles wat de nieuwsgierigheid prikkelt kun je zien als ‘educatief’. Vanaf 6 jaar kun je ook samen afspraken maken over schermtijd en geschikte media (leer ze te kijken op kijkwijzer en pegi). Ze kiezen zelf vaker wat ze willen zien, kijken vaker onbedoeld ongeschikte media en het ‘spinazie-effect’ doet zijn intrede. Zo verhoudt zich die ontwikkeling tot de schermtijd

Begeleiding mediagebruik 0 – 2 Voorbeeldgedrag 2 – 6 Voorbeeldgedrag Bewust gebruik Samen 6 - 10 Bewust gebruik, Liefst samen Afspraken 11 en verder Zelf bewust gebruik Af en toe nog samen Beeld bij media en leeftijd in vorige sheet Bron: handboek mediaopvoeding Sardes

Mediabegeleiding | uit onderzoek blijkt… Alle leeftijden: TV ‘altijd aan’ hindert samen spelen, hindert de concentratie (focus) en verhindert gesprek en onderling contact. > Risico Samen media gebruiken is verrijkender dan ieder een eigen scherm > Kans Het ingebouwde beloningssysteem in games/apps maakt doorspelen heel aantrekkelijk > Risico Jouw voorbeeldgedrag is de sleutel tot het gedrag van je kinderen > Kans

Hoeveel-hoe vaak: het advies Leeftijd Maximale schermtijd per dag 0-2 Niet 3-4 30 min | max 5/10 min per keer 4-5 1 uur | max 10/15 min per keer 6-8 1 uur 9-10 1 – 1,5 uur 10-12 2 uur 12> 3 uur Dit zijn richtlijnen op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten. Er is hier nog geen uitsluitsel over. Wel kunt u beter aan de lage kant zitten dan de hoge. Oogartsen Richtlijn 20-20-2 20 min scherm, 20 sec veraf kijken, en zeker 2 uur buiten spelen per dag

Hoeveel-hoe vaak: De praktijk 0-6 jaar: ruim twee uur per dag beeldschermtijd. 87% van de kinderen leest boeken (13% thuis geen boeken) In de slaapkamer (0-6) Boeken (81%), tijdschriften en strips (41%). - 25% kindercomputers/kindertablets, 13% tv Bron bovenstaande cijfers: Iene Miene Media 2017 6-12 jaar gemiddeld 15 uur beeldscherm per week (maar dat lijkt aan de voorzichtige kant) Eigen tablet, eigen computer vaak eerder dan eigen mobiel 12+ gemiddeld 6 uur beeldscherm per dag bijna allemaal eigen mobiel, plus digibord, televisie, gamen en computer voor huiswerk.

9+ De eigen telefoon doet zijn intrede Kansen: zelfstandigheid – eigen interesses volgen Risico’s: grooming, sexting, cyberpesten, ouder verliest grip op kind, verslaving, multi tasken Bron: kennismonitor Jeugd en Media 2017

Kies geschikte media

kies geschikte media: de Media diamant Ca. 80.000 apps aangemerkt als ‘educatief’ Uit een steekproef van 2400 apps: 29% gebaseerd op enige vorm van curriculum In 2% is onderzoek gedaan naar effectiviteit: of er educatieve doelen mee behaald kunnen worden Maar als educatief geen maatstaf is… hoe kies je dan? Inhoud – past het bij jouw kind? Balans – koppel online en offline momenten aan elkaar, max. beeldschermtijd en andere afspraken Veilig: betrouwbaarheid, afgeschermde omgeving, betalingen, alleen spelen Samen: zo weet je wat ze doen en jouw begeleiding kan ervoor zorgen dat je kind er iets van leert Plezier: inspiratie : luisterbieb, hobby’s, iets nieuws ontdekken MediaDiamant speciale pagina’s met adviezen voor verschillende leeftijdsgroepen

Kies geschikte GAMES – PEGI PEGI is de kijkwijzer voor games en wordt gebruikt in 38 Europese landen. PEGI beoordeelt de geschiktheid van een game voor een bepaalde leeftijd, niet de moeilijkheidsgraad. Fortnite is 12+ © askaboutgames.com

Mediaopvoeding = toezicht Parental control tools voor toezicht en controle Mag jouw kind online spelen met/tegen anderen? Gebruiken ze de chatfunctie in online games Apps: in-app aankopen toegestaan? Voor elke leeftijd gelden andere afspraken! Alle apparaten hebben systemen en instellingen voor ouderlijk toezicht: ouders kunnen zo de privacy en veiligheid van hun kinderen kunnen beschermen: - welke spellen kinderen mogen spelen (op basis van de PEGI-leeftijdsclassificaties); - digitale aankopen blokkeren of controleren; - de toegang tot het internet beperken door een filter in te stellen; - bepalen hoeveel tijd kinderen besteden aan het spelen van spellen; - de chatberichten met andere gebruikers controleren.

Mediaopvoeding = Afspraken maken Afspraken maken is soms een beetje als touwtrekken ;) Kinderen geven aan een regel het beste op te volgen wanneer de regel samen is gemaakt, eenvoudig te volgen is en ze de regel eerlijk vinden. En als iedereen zich eraan houdt. Dus: Betrek kinderen bij het maken van de regels Bespreek de reden van de regel Hanteer dezelfde regels voor ouders en kinderen Hou vast aan gemaakte regels

Tot slot: Handige websites Mediaukkies.nl - Onderzoek 0-6 jaar Iene Miene Media Mediaopvoeding.nl - Stel hier je opvoedvraag aan experts Mediasmarties.nl - Geschiktheid van games, films en programma’s bekijken (0-11 jaar) Kindmedia.nl – Geschiktheid van games IMDB.com - Geeft voor speelfilms tot op de scene aan waar de ongeschikte content zit (scroll naar parents guide) Cinekid Applab - Tips voor leuke apps op leeftijd (0-18 jaar) en thema Jeugdbibliotheek.nl - Kindersite van de openbare bibliotheek (9+) Mediawijsheid.nl - Tips en onderzoek voor ouders en scholen Youngworks: goede info over Fortnite en streaks in Snapchat BJM.nl/blog: actualiteiten en advies voor ouders

Tot slot: tips Maak samen afspraken en hang ze zichtbaar in huis Doe samen leuke dingen: maak offline zijn aantrekkelijk Meekijken mag! Maak schermtijd nuttig en leuk – kies informatieve series en games (Klokhuis, Freek Vonk, Willem Wever, Osmo, Squla, Oefenweb)

Nathalie Korsman Bureau Jeugd en Media

Bij de ingang van de zalen staat een groot KOK bord. pauze Na de pauze verder in 3 groepen: 0 tot 4 jaar: Zaal 1 (deze ruimte) 5 tot 8 jaar: Zaal 3 (begane grond, links achterin) 9 tot 12 jaar: Zaal 9 (1e verdieping, links achterin) Bij de ingang van de zalen staat een groot KOK bord. Zaal 3 = grote zaal uit aan de achterkant, en dan links achterin Zaal 9 = grote zaal uit aan de voorkant, trap op, linksaf De meeste mensen hebben van tevoren aangegeven in welke groep ze wilden worden ingedeeld. Mensen die het niet van tevoren hebben aangegeven kunnen nu ene groep kiezen, er is in alle groepen nog ruimte.