Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
2. Beïnvloedingsstijlen
Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leidinggeven en coachen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieprofielen
Workshop “Beoordelen”
Werkveldconferentie 23 april 2014
Presentatie Bijeenkomst 2
Presentatie Bijeenkomst 1
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Coachen op competentie-ontwikkeling
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Zorg & Welzijn Vernieuwing VMBO.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Ethiek ,zorg en technologie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Begeleiden van een zorgvrager
Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers
Doelen behalen met activiteiten
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Doelen behalen met activiteiten
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Talentontwikkeling in onderling samenspel in de gemeente.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Zorgtaken en Zelfredzaamheid
Begeleiden Les 8.
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Communicatie 3e les.
Gesprekstechnieken Les 1.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
5 valkuilen & Tips.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ADL Les 1.
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
ADL Les 1.
Overzicht gedragingen per competentie
Welkom bij de informatieavond van groep 8
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11

Activiteiten gebieden Alle activiteiten die je uitvoert met cliënten gaan over: Het voeren van gesprekken Het uitvoeren van verzorgende taken Het organiseren van ontwikkelingsgerichte activiteiten Het scheppen van een veilige en uitdagende omgeving

Gesprekken voeren Gesprekken die je voert met een cliënt hebben altijd een doel. Bijvoorbeeld: Informeel contact om veiligheid te bevorderen Informatie krijgen Motiveren Ondersteunen

Uitvoeren van verzorgende taken Bieden van lichamelijke zorg of begeleiden bij lichamelijke zorg Eten Wassen Aankleden Respect tonen naar de cliënt is erg belangrijk. Hoe doe je dat?

Organiseren van ontwikkelingsgerichte activiteiten Zijn gericht op het stimuleren van ontwikkeling Motorische ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociaal emotionele ontwikkeling Bedenk bij elk ontwikkelingsgebied een activiteit

Scheppen van een veilige en uitdagende omgeving Als een cliënt zich veilig en uitgedaagd voelt, dan wordt het geprikkeld in zijn ontwikkeling. Voorbeelden: Rustige hoekjes om te ontspannen Kleurgebruik Belevingshoeken

Opdracht Zoek in tweetallen uit wat de volgende begeleidingsstijlen inhouden: Autoritaire begeleidingsstijl Autoritatieve begeleidingsstijl Permissieve begeleidingsstijl Hierna gaan we dit klassikaal bespreken.

Begeleidingsstijlen 3 stijlen: Autoritaire begeleidingsstijl Controle, leidende rol, verwacht gehoorzaamheid. Autoritatieve begeleidingsstijl Communiceert veel, zoekt aansluiting bij de cliënt, stimuleert een actieve rol Permissieve begeleidingsstijl Stelt weinig eisen of regels, is terughoudend, controleert weinig Ga in tweetallen oefenen met het voeren van een gesprek in alle drie de stijlen. Na afloop klassikaal bespreken: welke past het beste bij jou en waarom?

Competenties De belangrijkste: Normen en waarden van jezelf en anderen hanteren Vertrouwensband op kunnen bouwen Inleven in de ander Empathisch vermogen hebben. Sensitief zijn Respect tonen Echtheid hebben Responsief handelen

Valkuilen bij de begeleiding Overschatten van de cliënt Onderschatten van de cliënt Teveel gericht op problemen Maak van deze valkuilen een leermoment.

Opdracht Maak aan de hand van een collage een sterkte/zwakte analyse van jezelf. Waar ben je goed in en waar moet jij je nog in ontwikkelen voor dit werk?