Wageningen, Filosofiecafé, 14 oktober 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
Advertisements

Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde handelskaravanen.
H3:§ 4:p Begin van de islam Mohammed een jonge handelaar kwam omstreeks 570 NC ter aarde Trok mee/leidde.
Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.. Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.
Gods geschenk vindt altijd zijn plaats!
Tot nu toe … Seizoen 3 aflevering 5 – waarom zou je geloven
Opdracht 1 Missionarissen en lokale vorsten die de nieuwe godsdienst en kerk wilden gebruiken om hun eigen macht te versterken. Voorbeeld van een goed.
Pasen zondag 23 Maart 2008 Opgestaan Johannes 20: 1-18 Zij hadden uit de schrift nog niet begrepen dat Jezus uit de dood moest opstaan.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
10. De Islam.
Geloof.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
1ste Paasdag 2015 Het graf is leeg! Voorganger: Ds. Marijn Rohaan
1. Algemene info.
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
H3.4 De verbreiding van de Islam
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
1 DE ISLAM Achtergronden & Actualiteit Dr Carool Kersten King’s College London Heytse, 22 april 2016.
Islamitische staat extremisme. 1.Fundamentalistisch: IS is salafistisch. Dat wil zeggen dat ze enkel Koran en interpretaties aanvaarden van de eerste.
1 Mozes Zondag 7 augustus Binnen 5 minuten gaat het over…
Corsodienst 21 augustus corso bouw je samen. Ds. : Mw Marijn Rohaan. Ouderling : Joke Nijhuis Organist : Johan Bredewout Schriftlezingen : Exodus 17: 9-13.
Paragraaf 3.1 De opkomst van de islam
20 februari 1965.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
§ 3.4 Verspreiding van de Islam
Je persoonlijke Pinksteren Handelingen 1-2 Sessie 2
1 Korintiërs 15:17-20 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus.
De verbreiding van de islam
Justice Gerechtigheid
1. Algemene info.
Ds. M.P. Vis, St Jansklooster Ouderling van dienst : Egbert Duurkoop Organist : Erik Hofstede Schriftlezing : Exodus 34: Mattheüs 17: 1-9 Kind van.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
De vroege middeleeuwen
Isa Zonder toedoen van een man uit Maria geboren Sprak vanuit de wieg Deed grote wonderen Deed geen zonde Boodschapper van God Niet de zoon van God.
Salt & Light Zout & Licht
Blok III Jezus, Gods Zoon
Blok I Jezus ontmoeten – toen
Johannes 20 : Maria stond te huilen bij het graf van Jezus.
Les 7 De sneeuwbal van het evangelie
Blok III De wet In de lessen 14 t/m 20 ontdek je welke betekenis
Marcus 2: 1-12 Jezus ging naar het dorp Kafarnaüm.
Izebel zei tegen Elia: ‘Ik zal ervoor zorgen dat je morgen dood bent!’
Romeinen 8:1,2 De mensen die bij Jezus horen, krijgen geen straf van God.
Blok III God de Zoon In de komende zes lessen leer je God de Zoon beter kennen door te kijken naar wat Hij gedaan heeft en nu nog doet.
Wat vind jij van het christelijk geloof?
Ik weet bij wie ik terecht kan met alles wat er in mijn leven speelt.
Les 11 Waar blijft Gods antwoord?
Blok II Bidden In de lessen 7 t/m 13 ontdek je hoe jij verbinding kunt maken met God door te bidden.
Les 4 Twijfelen Wat doe ik hier vandaag?
Les 6 De Vader roept Wat doe ik hier vandaag?
15 – Waarom moet er zoveel in de kerk?
Handelingen 1: Toen Jezus naar de hemel ging, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Jullie moeten in Jeruzalem blijven. Blijf daar wachten. God zal jullie.
Avondmaal (Traditioneel) proviand voor onderweg
Les 18 Wat doe ik hier vandaag? Jij en vrienden
Blok II Jezus ontmoeten – nu
Parasha WaJetsee Genesis 28:10-32:2 Hosea 12:12-14:10.
De toekomst van God volgens de filosofen
Lucas 19: Jezus kwam de stad Jericho binnen.
Een klein gebaar.
De Islam Circa 610 n. C..
Hoe eet jij je brood? / How do you eat your bread?
Het Birmingham Quran-manuscript is een perkament waarop twee bladen van een oud Koranisch manuscript zijn geschreven. In 2015 was het manuscript, dat.
De Islam Circa 610 n. C..
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Evangelische Kerk Koekelare Prediking zondag 3 februari 2019
Transcript van de presentatie:

Wageningen, Filosofiecafé, 14 oktober 2018 Dr. Jan Peters

Van de oorsprong tot onze tijd….. De oorspronkelijke inspiratie Achtergrond Muhammad in Mekka Muhammad in Medina Culturele en Wetenschappelijke ontwikkeling De islam in onze tijd: twee uitersten

Wat ging vooraf? Roeping van Muhammad De eerste openbaring Deel 1: De Oorspronkelijke inspiratie Wat ging vooraf? Politieke situatie Religieuze omgeving Muhammad vóór hij werd geroepen Roeping van Muhammad De eerste openbaring

Politieke en Religieuze Situatie

Muhammad vóór zijn roeping

Catharina Klooster (gaat terug tot de VIe eeuw) Invloed van het monastieke leven op de jonge Muhammad. Versterkt zijn verlangen naar spiritualiteit. Zijn huwelijk met Khadîja maakt dit mogelijk..

Ik klom omhoog naar de top van de berg. Roeping van Muhammad [uit: Ibn Ishâq, Sîra ( 85/704 Medina -151/767 Bagdad), bewerking Ibn Hisjâm ca. 200 AH]   Ik klom omhoog naar de top van de berg. Boven gekomen hoorde ik een stem uit de hemel: "Muhammad, jij wordt door God gezonden; en ik die je dit zeg, ik ben Gabriel." Ik keek op om te zien wie daar sprak, en ik zag Gabriel, in de gestalte van een man, staande met zijn voeten op de horizon. Hij herhaalde: "Muhammad, jij wordt door God gezon­den: en ik ben Gabriel." Ik staarde hem aan, vastge­nageld aan de grond. Ik probeerde mijn blik af te wenden, maar in welke richting ik ook keek, overal zag ik de engel. Zo bleef ik de hele dag bewegingloos staan, totdat (mijn vrouw) Khadiedja mensen naar boven stuurde om mij te zoeken. Toen pas ging de engel van mij weg en keerde ik met de mensen die mij zochten terug naar de stad.

Ik klom omhoog naar de top van de berg. Roeping van Muhammad [uit: Ibn Ishâq, Sîra ( 85/704 Medina -151/767 Bagdad), bewerking Ibn Hisjâm ca. 200 AH]   Ik klom omhoog naar de top van de berg. Boven gekomen hoorde ik een stem uit de hemel: "Muhammad, jij wordt door God gezonden; en ik die je dit zeg, ik ben Gabriel." Ik keek op om te zien wie daar sprak, en ik zag Gabriel, in de gestalte van een man, staande met zijn voeten op de horizon. Hij herhaalde: "Muhammad, jij wordt door God gezon­den: en ik ben Gabriel." Ik staarde hem aan, vastge­nageld aan de grond. Ik probeerde mijn blik af te wenden, maar in welke richting ik ook keek, overal zag ik de engel. Zo bleef ik de hele dag bewegingloos staan, totdat (mijn vrouw) Khadiedja mensen naar boven stuurde om mij te zoeken. Toen pas ging de engel van mij weg en keerde ik met de mensen die mij zochten terug naar de stad.

Gabriel

De eerste openbaring Terwijl ik lag te slapen, kwam de engel Gabriel naar mij toe. Hij had een reep stof bij zich, waarop in goudbrokaat een tekst geweven was. Hij zei mij: “Reciteer!" Ik antwoordde: "Wat moet ik reciteren?" Toen rolde hij de reep stof om mij heen, zo strak dat ik dacht dat ik zou sterven. Daarna liet hij hem los en zei opnieuw: “Reciteer!" Ik antwoordde weer: "Wat moet ik reciteren?" En opnieuw rolde hij de reep stof om mij heen, opnieuw zo strak dat ik dacht dat ik zou sterven. Daarna liet hij hem weer los en zei opnieuw: “Reciteer!" Weer antwoordde ik: "Wat moet ik dan reciteren?" Maar voor de derde keer rolde hij de reep stof om mij heen, weer zo strak dat ik dacht dat ik zou sterven, en hij zei: “Reciteer!" Weer antwoordde ik: "Maar wat moet ik dan toch reciteren?"

De eerste openbaring Terwijl ik lag te slapen, kwam de engel Gabriel naar mij toe. Hij had een reep stof bij zich, waarop in goudbrokaat een tekst geweven was. Hij zei mij: “Reciteer!" Ik antwoordde: "Wat moet ik reciteren?" Toen rolde hij de reep stof om mij heen, zo strak dat ik dacht dat ik zou sterven. Daarna liet hij hem los en zei opnieuw: “Reciteer!" Ik antwoordde weer: "Wat moet ik reciteren?" En opnieuw rolde hij de reep stof om mij heen, opnieuw zo strak dat ik dacht dat ik zou sterven. Daarna liet hij hem weer los en zei opnieuw: “Reciteer!" Weer antwoordde ik: "Wat moet ik dan reciteren?" Maar voor de derde keer rolde hij de reep stof om mij heen, weer zo strak dat ik dacht dat ik zou sterven, en hij zei: “Reciteer!" Weer antwoordde ik: "Maar wat moet ik dan toch reciteren?"

"Lees: bij de naam van de heer uw God, die geschapen heeft, De eerste openbaring Toen zei de engel: "Lees: bij de naam van de heer uw God, die geschapen heeft, die de mens in de moederschoot geschapen heeft; Lees: uw heer is allergoedgunstigst: Hij heeft de mens geleerd door de pen van de openbaring, Hij heeft de mens geleerd wat die nog niet wist."    Ik zei het na, en meteen daarna ging de engel van mij weg. Toen ik wakker werd, stonden deze woorden gegrift in mijn hart.

Berg Hira, plek van de Eerste Openbaring

En hierna? hoe reageert Mohammed op deze ervaring? 10 jaar prediking in Mekka wat wordt de “christelijke” inhoud van zijn prediking? profeten, Jezus, Maria, godsbeeld Rituelen Ethiek

Mekka, 1ste helft Xxste Eeuw

Mekka 2016

De tegenstand in Mekka groeit. Uitnodiging vanuit de oase van Yathrib Muhammad in Medina Een nieuwe fase. De tegenstand in Mekka groeit. Uitnodiging vanuit de oase van Yathrib

Huis van Muhammad in Yathrib

Direct contact met Joden Inrichting eigen maatschappij Muhammad in Medina Een nieuwe fase. wat verandert er na 622, wanneer Mohammad verhuist van Mekka naar Yathrib? Direct contact met Joden Inrichting eigen maatschappij Conflict met Mekka

Moskee van Medina

De Griekse filosofie en de Arabische filosofen (Avicenna, Averroës) Deel 2: Culturele en Wetenschappelijke ontwikkeling Intellectueel Bagdad (vanaf 8ste eeuw) smeltkroes van Griekse, Perzische en Indische cultuur en wetenschap De Griekse filosofie en de Arabische filosofen (Avicenna, Averroës) Scheiding kerk en staat Vanaf de Omayyaden (2e helft 7de eeuw) in de soennitische wereld Positief mensbeeld Islam kent geen zondeval Maar de mens is niet autonoom

Denkers Wetenschappelijke traditie in Bagdad en Spanje (medisch, algebra, astronomie, kennis van de natuur) Verhouding van geloof en wetenschap, filosofie en theologie De rationele theologie De klassieke filosofen: Avicenna (Perzië 11e eeuw), Averroës (Noord-Afrika 12e eeuw) Egypte: de Nahda 19e en 20ste eeuw Recente denkers

Poging tot samenvatting Op een aantal punten liep de islamitische maatschappij voorop Intellectuele ontwikkeling “scheiding van kerk en staat” Autonoom filosofisch denken Er volgde een lange periode van stilstand, achteruitgang De autonomie van de mens is (bijna) nooit gethematiseerd Daardoor blijft het denken sterk theologisch beïnvloed En is de godsdienst een belangrijke factor in leven en maatschappij.

“Salafisme” (Islamist Islam) “Dialoog” (A Common Word) Deel 3: Actuele Uitersten “Salafisme” (Islamist Islam) “Dialoog” (A Common Word)

Salafisme “Islamist Islam” Martijn de Koning, Joas Wagemakers, Carmen Becker. Parthenon 2013 Betekenis van Salafisme: Je baseren op de “salaf” (“de voorouders”) in de gouden periode, de eerste generaties moslims. Je neemt de documenten van die periode als basis voor je geloof en handelen nu (fundamentalisme). Salafism is breder dan Islamisme (strijdbare Islam) of Wahhabisme (de Islam van Saoedi-Arabië).

“Religion of the Sword” “There is a slogan repeated continuously by apologetic “du’āt” when flirting with the West and that is their statement: “Islam is the religion of peace,” and they mean pacifism by the word peace. They have repeated this slogan so much to the extent that some of them alleged that Islam calls to permanent peace with kufr and the kāfirīn. How far is their claim from the truth, for Allah has revealed Islam to be the religion of the sword, and the evidence for this is so profuse that only a zindīq (heretic) would argue otherwise.”

“A common Word” (13 oktober 2007) Qur’ân 3,64 Zeg: Mensen van de Schrift, kom tot een uitspraak die voor jullie en voor ons gezamenlijk juist is: Dat wij alleen God dienen, dat wij niets aan Hem als metgezel toevoegen en dat wij elkaar niet tot heren naast God nemen.”

“A common Word” (13 oktober 2007) The Letter of 138 Muslim scholars to the Pope and Christian Leaders: A highly representative Letter. (by Samir Khalil Samir) There is a lot of good in the document sent to Benedict XVI and Christian leaders:

greater convergence between Muslim currents; This convergence came about under the auspices of the King of Jordan, and the Ahl al-Bayt (family of the Prophet of Islam) foundation, lead by the king’s uncle Prince Hassan. This man represents the best of Islam today, from the point of view of reflection, openness and devotion.  attention to Christian vocabulary: quotations from the New Testament; not only from the Gospel the desire for real, open dialogue.

The common Word: “Love of God, love of the neighbour” Dr. Jan Peters The common Word: “Love of God, love of the neighbour”

Part II: actual diversity: Sunnites and Shi’ites

Soennieten en sjiieten Religieuze verschillen van oorsprong: leiding: democratisch versus charismatisch in spiritualiteit: formeel versus emotioneel Opkomst van het salafisme binnen de Soennieten Het kalifaat (IS) zuivere (salafistische) Islam sji’ieten zijn afvalligen, mogen worden gedood oorspronkelijk de bundeling van het verzet in Iraq en Syrië later wereldwijde pretentie, ook tegen westerse christenen