Functionele rekenvaardigheid PAV-dag Functionele rekenvaardigheid Enkele voorbeelden 22 januari 2015
Voorbeeld 1 Hoe pakken we dit probleem aan? Hoe lossen wij / onze leerlingen deze vraag op?
Voorbeeld 1 Moeilijkheden? Mogelijke denkstrategieën? Essentie?
Een mogelijke oplossing…
of …
of …
Essentie Onderscheid kunnen maken tussen de vragen: “Hoeveel is 30% van…?” “30% is gelijk aan… Hoeveel is het oorspronkelijke aantal?”. Het probleem kunnen visualiseren met een schema (regel van drie) of met een staaf.
Heuristiek Enkele voorbeelden De gegevens aanduiden op de figuur. Het maken van een figuur, een schema, een tabel,… Het probleem vervangen door een eenvoudiger probleem. (Vb. Rekenen met eenvoudiger getallen.) Schatten De regel van drie toepassen. Van achter naar voor werken. Het probleem opsplitsen in deelproblemen. Controleren en interpreteren van een mogelijke oplossing. …
Voorbeeld 2 Moeilijkheden? Mogelijke denkstrategieën? Essentie?
Essentie Verbanden herkennen tussen: aantal gereden kilometers en aantal gram CO2 aantal kilometers en aantal liter benzine.
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3 Analyse van het probleem - moeilijkheden Mogelijke denkstrategieën? Essentie?
Voorbeeld 3 Analyse van het probleem - moeilijkheden
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3
Voorbeeld 3 Essentie