Functionele rekenvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Advertisements

Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Disclaimer.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Rekenen en Rekenproblemen
Convergentie en divergentie Twee verschillende wijzen van denken.
Het kloppend maken van reactievergelijkingen
PROBLEMEN OPLOSSEN.
Wetenschappelijk onderzoek naar chemische formules
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
Nationale Rekendagen 2006 Opening Marjolein Kool Hogeschool Domstad Volgens Bartjens De Professional.
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Rekenen 10 januari.
Jeroen Coppoolse, Guus van der Meer, Roberto Spaan
Presentatie Z en F Hoeken Theorie.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken
Toepassingen 5L week 4: ‘Mensen rondom ons’
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Samenvatting.
Vraag 1: Het aantal inwoners van Obelin is in zes jaar van naar een kwart miljoen gestegen. Hoeveel inwoners zijn er in die zes jaar bijgekomen?
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Molariteit Molariteit concentratie van stof X [X] = Eenheid molair M
Wiskunde in de bovenbouw havo
Referentiekader rekenen. Uit: /
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Verhoudingen berekenen
Toepassingen 5L week 24: ‘Toneel en tentoonstelling’
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Rekenen.
3.7 Rekenen met massaverhoudingen
Wiskunde voor Engineering
Toepassingen 5L week 28: ‘Reizen in de ruimte’
Rekenen.
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Rekenen.
Rekenen.
Les 3 Verbanden: rekenen met tabellen
Les 5 Vermenigvuldigen en delen
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
2. Tweedegraadsfuncties en vergelijking cirkel
De regel van drieën De regel van drieën is een oplossingsmethode.
Wetenschappelijk onderzoek naar chemische formules
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Functionele rekenvaardigheid
Hoofdstuk 32 PROBLEEM OPLOSSEN. Hoofdstuk 32 PROBLEEM OPLOSSEN.
Rekenen met grote getallen
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 3: Rekenen met tabellen 1 Les 4: Rekenen met tabellen 2
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Les 6: Breuken en procenten 4
Rekenen periode 4: Verbanden
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Wetenschappelijk onderzoek naar chemische formules
De vierkantjes puzzel Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Extra uitleg H4 Domein Markten
G14 2 Vraagstukken met recht en omgekeerd evenredige grootheden M A R
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Handig rekenen met eigenschappen
Verder rekenen met kommagetallen
Transcript van de presentatie:

Functionele rekenvaardigheid PAV-dag Functionele rekenvaardigheid Enkele voorbeelden 22 januari 2015

Voorbeeld 1 Hoe pakken we dit probleem aan? Hoe lossen wij / onze leerlingen deze vraag op?

Voorbeeld 1 Moeilijkheden? Mogelijke denkstrategieën? Essentie?

Een mogelijke oplossing…

of …

of …

Essentie Onderscheid kunnen maken tussen de vragen: “Hoeveel is 30% van…?” “30% is gelijk aan… Hoeveel is het oorspronkelijke aantal?”. Het probleem kunnen visualiseren met een schema (regel van drie) of met een staaf.

Heuristiek Enkele voorbeelden De gegevens aanduiden op de figuur. Het maken van een figuur, een schema, een tabel,… Het probleem vervangen door een eenvoudiger probleem. (Vb. Rekenen met eenvoudiger getallen.) Schatten De regel van drie toepassen. Van achter naar voor werken. Het probleem opsplitsen in deelproblemen.  Controleren en interpreteren van een mogelijke oplossing. …  

Voorbeeld 2 Moeilijkheden? Mogelijke denkstrategieën? Essentie?

Essentie Verbanden herkennen tussen: aantal gereden kilometers en aantal gram CO2 aantal kilometers en aantal liter benzine.

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3 Analyse van het probleem - moeilijkheden Mogelijke denkstrategieën? Essentie?

Voorbeeld 3 Analyse van het probleem - moeilijkheden

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3

Voorbeeld 3 Essentie