“(On)gemotiveerde leerlingen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
|Datum faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen gion Hans Kuyper over Motivatie -Need for achievement -Prestatiemotivatie (PMT, PMT-K;
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
CanDo Coaching.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
GROEP 8.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ouderraad 7 december.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Inspiratie Symposium 2016 Jaarbeurs Utrecht – zaal Progress.
Ellen Hoogenkamp 7 oktober 2016 Regiodag Centering Pregnancy.
Mondzorg - persoonsgericht
Het is vandaag Girlsday!
Consumentengedrag Beslissen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Colin te Booij Nick Loderus
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
Gesprekstechnieken Les 5.
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
5 valkuilen & Tips.
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
SEL Les 2: normen en waarden.
‘Motiveren kan je leren’
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

“(On)gemotiveerde leerlingen: terug naar de basis van (willen) leren” Hanke Korpershoek (h.korpershoek@rug.nl) Universitair hoofddocent (Rijksuniversiteit Groningen, GION Onderwijs/Onderzoek)

Leerlingen verschillen: in hun leerprestaties… in hun motivatie… in hun betrokkenheid…

Waarom zou een leerling willen leren?

Verschillende redenen om te leren Leer-motivatie (intrinsiek, mastery) Prestatie-motivatie Sociale motivatie Extrinsieke motivatie Verschillende redenen om te leren

Leer-motivatie (intrinsiek, mastery) Voor interessant schoolwerk doe ik beter mijn best Ik krijg graag de kans iets opnieuw te doen om het te verbeteren Bij moeilijke problemen doe ik juist beter mijn best Ik doe goed mijn best om nieuwe dingen op school te begrijpen

Prestatie-motivatie Ik werk harder als ik beter dan anderen probeer te zijn Ik ben op school graag de leider van een groepje

Sociale motivatie Ik doe mijn best op school als ik met anderen samen werk Ik help graag andere leerlingen goede cijfers te halen Ik help graag anderen met schoolwerk, ook als ik zelf niet zo goed ben

Extrinsieke motivatie Ik krijg graag complimentjes voor goed schoolwerk Ik doe tijdens de les mijn best een beloning van de leraar te krijgen

Waarom zou een leerling NIET willen leren?

Leerlingen leren ELKE DAG iets nieuws wat ze nog niet weten of kunnen…

Leerling 1 Leerling 2 “Ik kan het niet” (feitelijk of gevoelsmatig) “Ik word niet bij de les betrokken” “Ik doe niet wat jij zegt”

“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.” Benjamin Franklin

Leerling 1 Leerling 2 Leerling 3 “Ik vind er niks aan” “Het is zoveel werk” “Hier heb ik toch niets aan” “Ik kan het niet” (feitelijk of gevoelsmatig) “Ik word niet bij de les betrokken” “Ik doe niet wat jij zegt”

Classroom goal structures Leer-omgeving Classroom goal structures Nadruk op leren Nadruk op presteren

Wat kenmerkt een leer-omgeving? Oefenen is heel belangrijk (succeservaringen) Het doel van leren is het begrijpen van de lesstof, niet het ‘af’ hebben van de taak ‘Het leren van nieuwe dingen is leuk en uitdagend!’

En de Leer-lingen? Gunstiger leerhouding: Leermotivatie (i.p.v. prestatiemotivatie) Taakgerichter gedrag Geeft niet gauw op Meer zelfvertrouwen Minder ordeverstorend gedrag Betere leerprestaties

De praktijk (vo) – Duits “Meneer ik ben klaar” “Meneer, waarom moeten we dit allemaal leren?” “Mevrouw ik kan dit echt niet onthouden”

Wanneer willen leerlingen leren? Als ze ‘zin’ hebben… Als ze de les ‘leuk’ vinden… Als ze het nut van de les inzien… Als ze weten wat ze moeten doen… Als ze weten dat het ze gaat lukken…

Stimuleren Nieuwsgierigheid (naar kennis): Interesse: “Ik wil weten…[hoe een vliegtuig in de lucht blijft]” Deprivatie: “Ik merk dat ik (te) weinig weet over…[zwaartekracht]” Met name deprivatiegevoel kan extern opgeroepen worden en kan leerlingen activeren

Stimuleren Nieuwsgierigheid als stimulans: Geeft aanleiding tot zoeken informatie Is reactie op (negatief) gevoel van een kennistekort Kan interesse vergroten (door kennistoename) Zelf ervaren kennistekort Nut beoogde kennis? Haalbaar?

Leestips? Mail naar h.korpershoek@rug.nl