Vergroten kansengelijkheid in primair- en voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Van verheffen naar vereffenen(financieel afhandelen)
Presentatie Procedure naar het VO
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Welkom.
Thema kwalificatie
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Informatie avond groep 8
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
1zorg-route.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Symposium Differentiatie
van schooladvies tot inschrijving
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Voortgezet onderwijs Peter Albersen.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Schoolkeuze Voortgezet Onderwijs
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Informatie Voortgezet Onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
ALGEMENE VOORLICHTING VOORTGEZET ONDERWIJS Regio Roermond ALGEMENE VOORLICHTING VOORTGEZET ONDERWIJS Regio Roermond.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Informatie voor ouders groep 8 over: Overgang van PO naar VO De Overstap Let op! Informatie over de procedure aanmelding wordt tijdens de decemberavonden.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Informatie voor ouders groep 8 over:
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Elke ouder wil maar één ding….
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welkom! Informatie avond Voortgezet Onderwijs
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Differentiatie in de klas
Informatie voor ouders groep 8 over:
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
WOLFERT COLLEGE.
Verschillen in onderwijskansen
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Koersdag lucas onderwijs
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
Transcript van de presentatie:

Vergroten kansengelijkheid in primair- en voortgezet onderwijs 1 oktober 2018, hogeschool Inholland

Welkom Namens de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent Samenwerkingsverband gemeente, schoolbesturen en kennispartners uit hoger onderwijs Namens de organisatoren José Hofman, Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR) Trudi Hofstede, gemeente Rotterdam Jeroen Onstenk, hogeschool Inholland Guido Walraven, hogeschool Inholland Welkom

Kansengelijkheid: urgent en actueel Kansengelijkheid neemt af (Inspectie, OECD; vergelijk SCP en WRR) Emancipatie ‘machine’ hapert -- hoe komt dat, hoe repareren? Taaie kwestie Juist daarom : aandacht en actie noodzakelijk

Aandacht voor kansenongelijkheid Landelijke politiek Nieuw College Rotterdam College akkoord ‘Nieuwe energie voor Rotterdam’ Speerpunten wethouder Kasmi Kansengelijkheid Lerarentekort Burgerschap Tegengaan voortijdige schooluitval

Wat is er precies aan de hand? En wat kunnen we doen? Inleidingen – workshops – discussie Inleidingen De Rotterdamse situatie in context Inge de Wolf Inspectie van het Onderwijs en Universiteit van Maastricht 2. Wat scholen kunnen doen Eddie Denessen Universiteit Leiden en Radboud Universiteit Nijmegen

Gelijke kansen: de Rotterdamse situatie in context Prof. dr Gelijke kansen: de Rotterdamse situatie in context Prof. dr. Inge de Wolf inspecteur IvhO & hoogleraar UM

Gefeliciteerd met het diploma van je ouders! Ongelijkheid loopt op Kansenongelijkheid stijgt. Bij gelijke prestaties, komen leerlingen op verschillende niveaus waarbij achtergrond steeds bepalender wordt. Dit is het sterkst bij: adviezen PO schoolkeuze VO op- en afstroom onderbouw VO Segregatie neemt toe. Er ontstaan ‘bubbles van gelijkgestemden’ Gefeliciteerd met het diploma van je ouders!

Adviezen (bij gelijke cito) Adviezen verschillen steeds meer (ook bij gelijke toets) Afwijking adviesniveau ten opzichte van mbo-4 opgeleide ouders over de tijd

toenemende druk op adviezen strategische schoolkeuze toename schaduwonderwijs bias in adviezen verschil in ondersteuning verschil in verwachtingen Kinderen met hoogopgeleide ouders krijgen van hun basisschool vaker een advies voor het voortgezet onderwijs dat hoger ligt dan de uitslag van de eindtoets. Bij kinderen met laagopgeleide ouders is dat andersom. Tijdens de onderbouw van het voortgezet onderwijs nemen deze verschillen toe. De schooladviezen aan kinderen van laagopgeleide ouders dalen de afgelopen jaren. Kinderen van hoogopgeleide ouders beginnen op een hoger niveau dan in eerdere jaren. Ook daardoor worden de verschillen groter.

Sterk gesegregeerd VO praktijk vmbo-b vmbo-k vmbo-gt havo vwo 100% 50 ’03 ’16 ’03 ’16 ’03 ’16 ’03 ’16 ’03 ’16 ’03 ’16

PO sterk gesegregeerd. Etnische segregatie daalt, segregatie naar inkomen stijgt

segregatie PO: wonen en schoolkeuze

De Rotterdamse situatie in context Oplopende tweedeling, te zien aan: Oplopende verschillen in adviezen Grote wijkverschillen advisering (bij gelijke toets) Toename ongelijkheid in onderbouw VO Groei particuliere huiswerkbegeleiding Stapelen binnen MBO bovengemiddeld Onderwijs sterk gesegregeerd Etnische segregatie daalt, inkomenssegregatie stijgt Kwart van de segregatie is schoolkeuze (oa ‘bakfietsen’) Vacatures en onbevoegden niet gelijk verdeeld Paar scholen die het moeilijk hebben

Oftewel.... Diploma van ouders is wordt steeds bepalender in op welk niveau je zit (ipv je talent). Scholen worden meer ‘bubbles van gelijkgestemden’. Krijgen leerlingen nog wel dezelfde onderwijskwaliteit? Of gaan deze trends elkaar versterken?

Wat zou je kunnen doen? Bij twijfel, hoge verwachtingen (adviezen, brugklassen, plaatsing) Flexibele structuur (brede brugklassen, opstroom, ondersteuning) Cultuur (geen: ‘kan niet, wil niet’, open, maatwerk) Gesegregeerde scholen aantrekkelijk maken (klassegrootte, leraren, gebouw) Samenwerken! (vitale regio)

DANK!!!! Contact: I.deWolf@owinsp.nl I.deWolf@maastrichtuniversity.nl Twitter: @inge_dewolf

Ongelijke kansen in het onderwijs. Wat kunnen scholen ertegen doen Ongelijke kansen in het onderwijs. Wat kunnen scholen ertegen doen? Eddie Denessen e.denessen@fsw.leidenuniv.nl Rotterdam 1 oktober 2018

Problemen in het onderwijs in Nederland Toenemende kansenongelijkheid Lage prestaties van talentvolle leerlingen Problemen inzake burgerschapsonderwijs Zorgen omtrent sociale cohesie en segregatie 19

Conflicterende functies van het onderwijs Effectiviteit en efficiëntie Emancipatie Sociale cohesie Leerlinggerichtheid 20

inclusie, cohesie, integratie Dilemma’s, spanningen inclusie, cohesie, integratie versus excellentie, competitie, selectie 21

Uitgangspunt van het debat: Ongelijke kansen zijn onrechtvaardig Het is onrechtvaardig als kinderen met gelijke aanleg verschillende kansen hebben op een succesvolle schoolcarrière vanwege hun afkomst 22

Welke factoren doen ertoe? 1 Differentiatie en selectie 2 De leraren 3 Ouders (en de sociale context) 4 Kwaliteitszorg, verantwoording en marktwerking 23

1 Differentiatie en selectie Het organiseren van onderwijs voor verschillende leerlingen Selectie na het basisonderwijs Maatwerk Personalisatie Tweetalige stroom Plusklas Niveaugroepen 24

Sociaal-culturele achtergronden en differentiatie Kinderen van hoogopgeleide ouders zijn oververtegenwoordigd vwo tweetalige stroom, vwo plusklas hoogste niveaugroepen bij interne differentiatie Omdat leerlingen met verschillende achtergronden ongelijk instromen (en nog ongelijker uitstromen), draagt differentiatie bij aan kansenongelijkheid 25

Tracking als een onwenselijke vorm van differentiatie 26

2 De leraren selecteren van leerlingen onderwijs verzorgen aan diversiteit 27

2 De leraren Risico’s: Beelden van leerlingen Verwachtingen, aspiraties Mindsets Vooroordelen Kwaliteit van het geboden onderwijs Uitdaging, moeilijkheid Feedback Sturing 28

3 Ouders (en de sociale context) Financieel kapitaal (huiswerkbegeleiding, examentraining) Sociaal kapitaal (assertiviteit, schoolkeuze, ambitieniveau, prestatiedruk) Cultureel kapitaal (thuisbetrokkenheid, intellectueel uitdagende context) 29

4 Kwaliteitszorg, Verantwoording en marktwerking Druk op selectie en differentiatie door overheid, ouders Sterke focus op rendement-parameters (toetsen, examenresultaten) 30

Optimisme Geduld 31

Geduld Houd leerlingen met verschillende achtergronden zo lang mogelijk bij elkaar, geef laatbloeiers de tijd, laat leerlingen met, over en van elkaar leren Later selecteren en minder niveaudifferentiatie - brede brugklassen - heterogene groepen in de klas 32

Optimisme Denk niet te veel in niveaus Creëer flexibele mindsets, voorkom labels Neem niet te snel beslissingen op basis van toetsresultaten Laat je verrassen door de leerlingen Geef leerlingen een grote stem in didactische beslissingen 33

Christine Rubie-Davies 34

Kwaliteitszorg, verantwoording en marktwerking Formuleer een eigen consistente kwaliteitsvisie Focus op interne accountability Wees alert op de effecten van schoolbeleid op de ongelijkheid van kansen - pr en marketing voor hoog opgeleide ouders - differentiatie en selectieve programma’s 35

Kwaliteitszorg, verantwoording en marktwerking Verantwoording moet niet alleen gericht zijn op individuele scholen, maar op ketens (po-vo) en op de gedeelde verantwoordelijkheid van verschillende scholen en besturen in een regio Verantwoording moet sterker gericht zijn op het realiseren van gelijke kansen 36

37