Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het is precies 19:06.
huiswerk IAM competenties
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Mindfulness.
Help! Verzuim voorkomen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Solliciteren: wat wil ik?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Beroepshouding en beroepscode
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Time-Management Herken je tijdvreters!. Huisartspraktijk Als je als huisarts stress wilt krijgen dan moet je vooral………
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Talent in Ontwikkeling
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Talent in Ontwikkeling
Ik stop het pesten.
Een vergadering organiseren
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
H2 Een leven lang leren.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Persoonlijk Leiderschap
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.

Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
Inspelen op innovaties
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Ondernemend gedrag Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?

1 Wie ben je. Wat kun je. Wat wil je. 2 Kan het ook beter 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? 2 Kan het ook beter? 3 Jij staat aan het roer

1.1 Wat is ondernemend gedrag? Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? www.use.li/e17/0100 1.1 Wat is ondernemend gedrag? Ondernemend gedrag is geen houding maar een instelling: Verantwoordelijkheid nemen Zelfstandig handelen Gevoelig voor wat er om je heen gebeurt Creatief zijn Dingen willen verbeteren Zelf na kunnen denken Dingen aan willen pakken

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Ondernemend gedrag

Hoe leer je jezelf beter kennen? Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Hoe leer je jezelf beter kennen?

Wat zijn je sterke en zwakke punten? Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Wat zijn je sterke en zwakke punten? Je kunt je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in een overzicht zetten, dit noem je een SWOT-analyse.

Vragen die je jezelf kunt stellen Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Vragen die je jezelf kunt stellen

1.3 Feedback op gedrag krijgen en geven Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? 1.3 Feedback op gedrag krijgen en geven Negatieve feedback = kritiek Positieve feedback = compliment Zeggen wat je van iemand ziet is iets anders dan zeggen wat je van iemand vindt. Als je zegt hoe iemand is en wat je daarvan vindt, geef je een oordeel.

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Wat kun je wel doen? Vertellen wat het gedrag van de ander bij je oproept, je eigen ervaring is wat je zelf hoort, ziet en merkt.

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?

Wat doe je en wat wil je? Bij ondernemend gedrag laat je zien dat je: Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Wat doe je en wat wil je? Bij ondernemend gedrag laat je zien dat je: over de nodige vakkennis beschikt meedenkt met wat er op het werk, met jezelf, en met collega’s of klanten gebeurt ideeën hebt over het werk en die ook laat horen je werk met enthousiasme doet en dat uitstraalt verantwoordelijkheid draagt voor wat je doet

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Op je werk verwachten ze niet alleen dat je goed bent in je vak. Ze verwachten veel meer: dat je plezier hebt in je werk en dat je zelf nadenkt dat je initiatieven neemt, dus dat je zelf met ideeën komt dat je meedenkt en flexibel bent dat je verbeteringen durft voor te stellen dat je meehelpt een oplossing te zoeken als er een probleem is

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Flexibel of assertief? Flexibel = makkelijk aanpassen aan wisselende omstandigheden. Assertief = voor jezelf opkomen Flexibel zijn betekent niet dat je altijd alles moet doen wat anderen vragen omdat je bang bent dat je leidinggevende of collega’s je anders niet meer aardig vinden. Als je een goede reden hebt waarom iets niet kan of mag dan kun je dit zeggen, dat heet assertief

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Flexibel en assertief Het gaat om het evenwicht tussen deze twee. Dat je flexibel bent én assertief. De ene keer een beetje meer van het een, de andere keer een beetje meer van het ander.

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? 1.6 Creativiteit Creatief zijn betekent hier dat je met originele ideeën of oplossingen komt voor je werksituatie. Oplossingen waar iedereen iets aan heeft. Wat heb je nodig om creatief te zijn: Hard werken Inspiratie Kennis en ervaring Inlevingsvermogen Lef Doorzettingsvermogen

1.7 Verantwoordelijkheid Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? 1.7 Verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid betekend dat je alleen of samen met anderen zorgt dat alles goed loopt en dat je gemaakte afspraken nakomt.

1.8 Plezier hebben in je werk Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? 1.8 Plezier hebben in je werk Mensen die met plezier naar hun werk gaan noem je bevlogen mensen Of werk leuk is hangt van veel dingen af, past het bij je, is de sfeer goed en wordt je gewaardeerd.

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Geen plezier in je werk?

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? Niet alle leidinggevenden staan ervoor open. Soms willen ze niets horen van initiatieven en ideeën. Wat dan? Je kunt je erbij neerleggen. Je kunt beter uitleggen wat je wilt. Je kunt steun zoeken bij collega’s. Je kunt uitkijken naar ander werk.

Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je? 1.9 Nieuwsgierigheid Nieuwsgierigheid staat aan de wieg van elke ontwikkeling én van ondernemend gedrag. Door nieuwsgierig te zijn kijk je goed en laat je dingen beter tot je doordringen.