Werkdruk in het HBO Jac Christis, 8 oktober 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Zelf aan de slag ? Trainershandleiding Oefeningen Casuïstiek
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
© DUOjob ® Winst maken met flexibiliteit 15 mei 2003, Mierlo.
Evidence Based Management
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Bezint eer ge begint Enige gedachten over “werkdruk in relatie tot de gewenste productie” als object van onderzoek bij de Rechtbanken in Nederland Introductie.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Facility management en inkoop
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Organisatiestructuur en
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Opleiden van medewerkers
Jos van Hijfte 8 November 2007
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Ben Fruytier (HU) Jac Christis (HG) Gerben Beetstra (HU)
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Hoe een ZIS succesvol implementeren Dominiek Cottem Implementatie Consultant Klinische Zorgtoepassingen Administratie Centrum Caritas vzw, Heverlee.
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Structuur en organisatie van de inkoop
Vormgeven van de HRM-functie
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Slim organiseren Jac Christis, 10 september 2014.
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Werkdruk instrument. Risicogroepen: PW De Gids De ‘gedwongen perfectionisten’ De ‘conservatieven’ De harde werkers met spanningen thuis De ‘uitstellers’
Netwerk analyse Jac Christis, 26 november De onderwerpen Netwerkanalyse: 1.Basis idee 2.Het instrument zelf 3.Slim organiseren.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Werkstress en werkdruk Jac Christis, 16 juni 2017
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Werkdruk instrument Jac Christis, 4 november 2014
Werkdruk instrument voor de Zorg HRM-lectoren congres 2 november 2012
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Werkstress en werkdruk Jac Christis, november 2016
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Reduceren werkdruk Jac Christis November 2016.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
In gesprek over werkdruk
De teamleider is een duizendpoot
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Werkdruk in het HBO Jac Christis, 8 oktober 2014

Risicogroepen: PW De Gids De ‘dwangmatige perfectionisten’ De ‘conservatieven’ De harde werkers met spanningen thuis De ‘uitstellers’ De ‘veiligheidszoekers’ De ‘over-verantwoordelijken’ De ‘gedrevenen’ Vrouwen met dubbele taak Welke belangrijke risicogroep missen we?

Zijn er stressbanen? “Dezelfde baan is voor de ene persoon een stressbaan en voor de andere persoon een uitdagende baan. Dus: van de baan zelf (onafhankelijk van de persoon die hem uitvoert) kunnen we niet zeggen of het een stressbaan is.” Als juist, dan geen advertentie met: “voor deze baan vragen we een stressbestendig persoon.” Wie heeft gelijk of wat gaat hier fout (vervang baan door pianosonate of rekensom)? Onderwijs: beginnen met de makkelijke

De vergissing Het verschil tussen twee vragen: Wat maakt de ene pianosonate/rekensom moeilijk en de andere makkelijk? Je vergelijkt dan verschillende pianosonates of rekensommen met elkaar. Wat maakt deze pianosonate/rekensom moeilijk voor de een en makkelijk voor de ander? Je vergelijkt dan verschillende personen en hun vaardigheden met elkaar. Dus: een makkelijke sonate wordt niet moeilijk omdat die door een beginneling gespeeld wordt, alhoewel die makkelijke sonate voor een beginneling heel moeilijk is (en omgekeerd)

Contrastruimtes ‘Waarom worden zoveel mensen overspannen van hun werk?’ vervangen door: Waarom wel van dit en niet van dat soort werk: werkgebonden oorzaken/risico’s Waarom dit soort mensen wel en dat soort niet: persoonsgebonden oorzaken/risico’s Twee soorten oorzaken dus twee soorten beleid: de samenhang tussen causale vragen en schuldvragen Time management

Twee opleidingen: de blokken Twee vakken plus IP Zes vakken plus IP Waar is werkdruk hoger en kwaliteit onderwijs lager? IP OK SCM JM FEM BVE BVS 3 2 1 Vak A (5) Vak B (5) Integratie Project (5)

Voorlopige conclusies Ja, er zijn stressbanen: hoe identificeer je die (criteria)? * werkdruk instrument Ja, dat heeft met de inhoud en organisatie van het werk te maken: hoe verbeter je dat (slim organiseren)? Onderwijskundig beleid Onderwijs Kwaliteit Arbeid Arbeid organisatorisch beleid

Werkstress: reductie complexiteit Werk-gebonden Persoonsgebonden oorzaken oorzaken Beroep Inh.+org. Personeels- Collega’s Combinatie werk beleid Werkdruk: balans tussen 1. Regelproblemen 2. Regelmogelijkheden (Dus niet: balans/fit tussen werk en persoon)

Het basis idee Primaire proces is netwerk van onderlinge afhankelijkheden met werkplekken of functies als knooppunten privé Verstoringen: absorberen op werkplek (regelmogelijkheden vereist) of doorgeven Knooppunt: jij met je taken Netwerk: de anderen met wie je te maken hebt (studenten, docenten, planners/roosteraars, lectoren, enzovoort) Verstoringen: binnen en tussen de afhankelijkheden 9

Netwerk Privé Office manager 6 Lectoren Planner MT Docenten Teamleider P&O O&O Werkveld Teamleiders (lager leidinggevenden) vormen een risicogroep: gecontroleerde autonomie Marketing Dean LLLeren

De twee analyse niveaus Functieniveau: kwaliteit arbeid. Taken en regelproblemen Regelmogelijkheden Organisatieniveau: kwaliteit organisatie. Kans op verstoringen: complexiteit productiestructuur Kans op absorberen: (de)centralisatie besturingsstructuur Slim organiseren: vereenvoudigen van productiestructuur als voorwaarde voor het vereenvoudigen en decentraliseren besturingsstructuur Hoe groter arbeidsdeling (specialisatie) des te groter complexiteit netwerk en dus Grotere kans op verstoringen Gecentraliseerde besturing en dus geen lokale regelmogelijkheden

De vicieuze bureaucratiseringcirkel Toename storingskansen Afnemende flexibiliteit Versterkte centrale controle Meer arbeidsdeling Systeem verlies Materieel Immaterieel Te ruime Te ruime buffers en normtijden capaciteiten Storing Zelf oplossen? Samen met anderen? Periodiek overleg? Onopgelost probleem Streven naar ‘onzichtbare’ speelruimte Niet succesvol gedrag: houding: gevoel: verzuim vervreemding stress ja Storing opgelost nee nee nee succesvol Streven naar: defensieve strategie, want uit zelfverdediging

Onderwijs, organisatie, personeel Onderwijsbeleid: je profiel Beroepsprofiel Mate van integreren in thema’s en projecten Mate van individualiseren/flexibiliseren curriculum Aard competenties (kennis-, toepassings- en reflectiecompetenties) Arbeidsorganisatie: mobiliseren menselijke bronnen Verdelen: functionele versus crossfunctionele groepen Coördineren: gecentraliseerde versus gedecentraliseerde besturing Personeel: managen van menselijke bronnen (Bron: schoolontwikkelingsmodellen van Marx, Caluwé en Petri)

Bachelor bedrijfskunde Decaan Faculteit Examen commissie Onderwijs commissie Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Leerstoelgroepen Bachelor coördinator Onderwijsbureau

Functionele structuur

Team-based onderwijs Vereenvoudigen productiestructuur als voorwaarde voor decentraliseren besturingsstructuur Productiestructuur: cross-functionele groepen (blokteams), die verantwoordelijk zijn voor de integrale regeling van het blokonderwijs op operationeel niveau Besturingsstructuur: ingebed in gedecentraliseerde besturing op structureel en strategisch niveau

Besturingsstructuur: de lerende organisatie Strategisch problemen doelen/kaders oplossingen Structureel problemen doelen/kaders oplossingen Crossfunctionele teams: problemen en oplossingen

Besturingsstructuur De command-control as: doelen en kaders zo globaal mogelijk (beperkt aantal KPI’s) De leer-as: problemen en oplossingen zo gedetailleerd mogelijk De experimenteer-as: afwijkingen als experiment Zonder deze structuur heb je geen lerende organisatie en geen conditioneel autonome teams

Bedankt voor uw aandacht! www.hanze.nl