LEERKRACHTEN EN PESTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Publicatiedatum 30 januari 2014
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Themabijeenkomst Pesten
Workshop Seksuele Intimidatie
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012
Rego,stijn,flore Stop pesten !!!.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Onderwijspsychologie
H8 ontbinden in factoren. 1. Instap. a) Productsom 1°) product 1, 2°) som 2, 3°) product 3, 4°) som 4,
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Pesten.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Kinderen en hun sociale talenten
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
© Wilma de Hond 2015.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Kwaliteitsbeleid.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onderzoeksvraag Achtergrond
Verdraagzaamheidsbeleid Uitgangspunt Optimale groeikansen bieden Zich-goed-voelen binnen onze school Droom EDUGO: sociale waarden.
LANDBOUWLANDSCHAPPEN IN EUROPA OP KAART
Door: Elise, Laura en Anna
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Ouderavond pesten Welkom
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Agressie op School.
Welkom ik maak me sterk.
Pesten is kindermishandeling
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
PETS! Pesten anders bekeken
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Hartelijk Welkom!.
Ontbinden in factoren Som, product methode
Ik stop het pesten.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Hoe gaan we dat voorkomen?
Onze school is een KiVa-school!.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Transcript van de presentatie:

LEERKRACHTEN EN PESTEN Dr. Beau Oldenburg www.beauoldenburg.com

ER GAAT NIETS BOVEN GRONINGEN!

... ZIJN ER NOG VRAGEN?

OPBOUW Rollen bij pesten Onderzoek 1 Onderzoek 2 Wat kunnen leerkrachten doen? Wat kan de overheid doen?

ROLLEN BIJ PESTEN Buitenstaander Pester Versterker Verdediger Assistent Slachtoffer

“Wordt er in klassen van bepaalde leerkrachten meer gepest?” ONDERZOEK 1 “Wordt er in klassen van bepaalde leerkrachten meer gepest?” Opvattingen over oorzaken pesten lopen sterk uiteen Vooral toeschrijving aan externe factoren Leerkrachten scoren neutraal op zelfvertrouwen Klassen verschillen in het aantal gepeste kinderen Deze verschillen zijn deels toe te schrijven aan kenmerken van leerkrachten

Meer kinderen geven aan gepest te worden als de leerkracht… ONDERZOEK 1 Meer kinderen geven aan gepest te worden als de leerkracht… … pesten toeschrijft aan externe factoren … heel veel zelfvertrouwen heeft … een verleden als pester

“Zijn leerkrachten voldoende toegerust om pesten aan te pakken?” ONDERZOEK 2 “Zijn leerkrachten voldoende toegerust om pesten aan te pakken?” Weten wat pesten is: Definitie leerkrachten komt niet overeen met wetenschappelijke definitie Signaleren: Leerkrachten gebruiken ineffectieve methoden om pesten te signaleren Labelen: Leerkrachten zien kinderen die zelf aangeven gepest te worden vaak niet als slachtoffer, vinden soms dat kinderen overdrijven

WAT KUNNEN LEERKRACHTEN DOEN? Preventie Slachtoffers serieus nemen Realistische doelen stellen

WAT KAN DE OVERHEID DOEN? Leerkrachten beter trainen Meer onderzoek Nogmaals: realistische doelen stellen