LEERKRACHTEN EN PESTEN Dr. Beau Oldenburg www.beauoldenburg.com
ER GAAT NIETS BOVEN GRONINGEN!
... ZIJN ER NOG VRAGEN?
OPBOUW Rollen bij pesten Onderzoek 1 Onderzoek 2 Wat kunnen leerkrachten doen? Wat kan de overheid doen?
ROLLEN BIJ PESTEN Buitenstaander Pester Versterker Verdediger Assistent Slachtoffer
“Wordt er in klassen van bepaalde leerkrachten meer gepest?” ONDERZOEK 1 “Wordt er in klassen van bepaalde leerkrachten meer gepest?” Opvattingen over oorzaken pesten lopen sterk uiteen Vooral toeschrijving aan externe factoren Leerkrachten scoren neutraal op zelfvertrouwen Klassen verschillen in het aantal gepeste kinderen Deze verschillen zijn deels toe te schrijven aan kenmerken van leerkrachten
Meer kinderen geven aan gepest te worden als de leerkracht… ONDERZOEK 1 Meer kinderen geven aan gepest te worden als de leerkracht… … pesten toeschrijft aan externe factoren … heel veel zelfvertrouwen heeft … een verleden als pester
“Zijn leerkrachten voldoende toegerust om pesten aan te pakken?” ONDERZOEK 2 “Zijn leerkrachten voldoende toegerust om pesten aan te pakken?” Weten wat pesten is: Definitie leerkrachten komt niet overeen met wetenschappelijke definitie Signaleren: Leerkrachten gebruiken ineffectieve methoden om pesten te signaleren Labelen: Leerkrachten zien kinderen die zelf aangeven gepest te worden vaak niet als slachtoffer, vinden soms dat kinderen overdrijven
WAT KUNNEN LEERKRACHTEN DOEN? Preventie Slachtoffers serieus nemen Realistische doelen stellen
WAT KAN DE OVERHEID DOEN? Leerkrachten beter trainen Meer onderzoek Nogmaals: realistische doelen stellen