IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012 Ouderbetrokkenheid en -participatie
Ouderbetrokkenheid en -participatie ouders leerling leerkracht
Visie Sterke ouderbetrokkenheid en –participatie: bijdrage tot welbevinden en schoolprestaties van de leerlingen Belang van ouderbetrokkenheid >fundamenteel respect voor rol van ouders en erkenning in schoolgebeuren Basis voor hoge ouderbetrokkenheid: goede dialoog, communicatie in beide richtingen Open dialoog: wederzijds begrip en respect
4 verschillende vormen van ouderbetrokkenheid en -participatie Meeleven Meedoen Meedenken Meebeslissen
Meeleven = interesse en betrokkenheid van ouders bij het schoolgebeuren verhogen bij bv.: inschrijving opendeurdag Schoolprojecten oudercontacten informatie- en thema-avonden... problemen/vragen over klasagenda, schoolreglement, brieven en mails…
Meeleven = extra ondersteuning door de school kan zijn: inschrijvingsteam “vergeet-mij-nietje” document: “Ouders en school = partners” leerlingenraad
Meedoen = als ouder actief betrokken zijn bij het schoolgebeuren door bijvoorbeeld: praktische hulp: organisatie van schoolfeesten, opendeurdagen, vervoeren van leerlingen, schooltoneel… pedagogische hulp: ervaringsverslag over werk, hobby’s, passies, … van ouders organisatorische hulp: info- en thema-avonden...
Meedoen = extra ondersteuning door de school kan zijn: ouders uitnodigen bij projecten, school- en klasactiviteiten, bv. vervoer van leerlingen samen bereiden van een etnische maaltijd logistieke ondersteuning bij projecten …
Meedenken = ouders worden partners in overlegstructuren Ouders derde graad: uitnodigen tot meedenken over bv. organisatie van buitenlandse reizen Ouders: uitnodigen toetreden tot ouderraad en advies geven over bv.: schoolreglement, briefwisseling met ouders, gebruik van SOL, concrete organisatie van oudercontacten…
Meebeslissen = ouders worden partners in de besluitvorming schoolraad: ouders betrekken bij belangrijke beslissingen i.v.m. dagelijkse bestuur van de school medezeggenschapscollege: raad van ouders, leerkrachten en leerlingen die beleidsbeslissingen vormgeven, bv. binnen scholengemeenschap
Ouderbetrokkenheid en –participatie in de praktijk Sedert 2004: start werkgroep ‘Ouderparticipatie’ en ouderraad ‘Ouderbetrokkenheid’: één van de GOK-thema’s van de school Motiveren van leerkrachten en ouders: tips voor moeilijke gesprekken tips voor een goed contact met ouders (zie: infomap) ‘eye-catcher’ bij de BKR (zie: infomap) praatkaartjes (www.klasse.be/leraren/help)
Ouderbetrokkenheid en –participatie in de praktijk Aandacht voor briefwisseling : briefwisseling naar ouders aanpassen: helder en eenvoudig, pictogrammen, één verantwoordelijke klasmappen voor brieven afwezige lln dubbele briefwisseling: zie boven noteren in schoolagenda Ons concept voor het oudercontact blijven optimaliseren Logistieke ondersteuning OR via de werkgroep OP
Knelpunten Een weg met veel hindernissen… Leerlingen: noodzaak van ouderbetrokkenheid? Ouders naar school komen? Briefwisseling? Zelf ondertekenen agenda (18j.)? Jammer dat sommige leerkrachten het belang van OB niet inzien… Contact met allochtone ouders Ouders: wel meewerken maar niet vergaderen Wisselende opkomst bij infomomenten en thema-avonden
(Succes)ervaringen oudercontacten gelinkt aan een rapport ouderbetrokkenheid verhoogt bij overbrengen van positieve boodschappen praktische en waardevolle tips vanuit de ouderraad ouders uit ouderraad verwelkomen andere ouders op oudercontacten, infoavonden, opendeurdag… een goed functionerende ouderraad
(Succes)ervaringen ondersteuning van directie ouders: behoefte aan persoonlijke contacten, vaste aanspreekpunten wisselende opkomst bij infomomenten en thema- avonden
Getuigenissen van ouders Ouder van Floor uit 3STW Ouder van Mikkjel uit 6STW Videofragment website IVV St-Vincentius
een droom van iedereen, toch? Een open school een open school… een droom van iedereen, toch?