Deelvraag: Waar hoor ik bij?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE ECHO VAN HET LEVEN..
Advertisements

Vrienden zijn er om je te steunen
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Lieve vriend(in)!.
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Morele ontwikkeling en opvoeding
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Wat zijn waarden en normen?
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
PPS by De ECHO....
Brian Adams: Everything i do…
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom havo 4..
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
H3 Wat is normaal?.
DE ECHO VAN HET LEVEN. manuela.
Alcohol en grenzen Plaatje.
Pluriforme samenleving
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
H5 Wie heb je nodig?.
Talent in Ontwikkeling
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Waarden = hoe gaan wij met elkaar om ?
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Blok 2 Vrijheid in Nederland
H2 Hoe maken we keuzes?.
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Beeld magazine.
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Blok 4 Helemaal vrij? Deelvraag:
Blok 4 Jij en Europa Deelvraag: Wat betekent Europa voor jou?
Blok 4 Jij en de wereldhandel
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
THEMA 3  Toerisme .
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Godsdienst.
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
Deelvraag: Hoe ziet Nederland en zijn bevolking eruit?
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aangeboren of aangeleerd?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Het vak maatschappijleer
Aangeboren of aangeleerd?
Thema: Wat is maatschappijleer?
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
SEL Les 2: normen en waarden.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Maatschappijleer Normen en waarden
Observeren, rapporteren
Hoe gaat het met jouw stad?
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Semantisatieverhaal: Mijn zoon heeft een hekel aan afwassen
Transcript van de presentatie:

Deelvraag: Waar hoor ik bij? Blok 4 Ik Deelvraag: Waar hoor ik bij?

Leerdoelen Aan het einde van de les kun je: Een voorbeeld geven van normen en waarden vroeger. Een voorbeeld geven van normen en waarden in een ander land.

Uniek, of toch niet? Wat je denkt en vindt hangt af van: Tijd waarin je leeft Omgeving waarin je leeft Waarden zijn afhankelijk van tijd en plaats. Waarde = opvatting over wat je belangrijk vind in je leven Vb: eerlijkheid, veiligheid, vriendschap Norm = regel hoe je je hoort te gedragen. Vb: ‘een echte vriend steun je door dik en dun’

Uniek, of toch niet? Waarde = opvatting over wat je belangrijk vind in je leven Vb: eerlijkheid, veiligheid, vriendschap Norm = regel hoe je je hoort te gedragen. Vb: ‘een echte vriend steun je door dik en dun’ In Azië is respect voor ouderen een belangrijke waarde.

Even oefenen Waarde: geduld Norm: je wacht netjes op je beurt en schiet niet voor.

Even oefenen Waarde: Veiligheid Norm: Ik rijd hier maximaal 30 km/u

Even oefenen Waarde: Eerlijkheid Norm: Ik geef spullen netjes terug aan de eigenaar

Even oefenen Waarde: Gezondheid/hygiëne Norm: Ik was altijd mijn handen voor ik eten klaar maak.

Even oefenen Waarde: Respect (ouderen) Norm: Ik sta op voor oudere mensen

Lees Tekstboek blz. 26 Uniek, of toch niet?

Lees Tekstboek blz. 26 Uniek, of toch niet. Maken werkboek blz Lees Tekstboek blz. 26 Uniek, of toch niet? Maken werkboek blz. 44 - 45 1 t/m 4 (4d niet)

Leerdoelen Aan het einde van de les kun je: Een voorbeeld geven van de invloed die jouw ouders/verzorgers en vrienden op jou hebben. Drie groepen noemen die belangrijk zijn voor jouw identiteit. Één ding noemen dat jij belangrijk vind in het leven en uitleggen hoe jij daar voor wilt inzetten. Uitleggen waarom economie gaat over het maken van keuzes.

Cultuur In een cultuur gelden regels hoe mensen met elkaar omgaan. Die regels leer je van je ouders..

Imago en identiteit Imago = beeld dat anderen van jou hebben. Identiteit = wie jij bent en waar je trots op bent. Voel jij je Nederlander? Wat is het imago van Nederlanders in het buitenland?

Schaarste Budget = de hoeveelheid geld die je tot je beschikking hebt. Schaarste = er zijn niet eindeloos veel grondstoffen, werknemers en machines. Je moet kiezen waarvoor je ze gebruikt. Mijn wekelijkse budget is € 5,-. Als ik vaak een ijsje koop, kan ik geen geld opzijzetten voor een nieuwe Iphone.

Lees Tekstboek blz. 27 Ouders en vrienden Imago

Lees Tekstboek blz. 27 Ouders en vrienden Imago Maken werkboek blz. 45 - 47 6 t/m 14 (7, 10, 12 niet)