Gesprekstechnieken Les 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Advertisements

Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Onderzoeksvaardigheden
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Gespreksvaardigheden
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Slecht-nieuws en Klachten
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Deel 4: Spreken en gesprekken
Hand-Out.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken Les 5.
Burgerschap Samenwerkend leren
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Begeleiden Les 8.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Didactiek Lesformulier.
Samenwerken en communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
E-learning, E-health & Domotica
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Begeleiden Les 5.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Betoog.
Gesprekstechnieken Les 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Communicatie 7e les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Presentatie VMBO 1&2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

gesprekstechnieken Les 3

Korte terugblik LSD Kenmerken actief luisteren Parafraseren Soorten vragen

vandaag Gespreksdoelen Gespreksstructuur Luisterstijlen (opdracht) Gespreksvoering

gespreksdoel Wat wil je bereiken met het gesprek? De meeste gespreksdoelen kun je ordenen op: Kennisdoel: verzamelen en uitwisselen van kennis Houdingsdoel: de mening en de gevoelens van de ander beïnvloeden Gedragsdoel: het gedrag van de ander beïnvloeden Zegt iets over wat je met je gesprek wilt bereiken. Denk ook aan SMART formuleren van het leerdoel. Wat is geleerd bij begeleiden over het opstellen van doelen? Zorg dat je dus goed bent voorbereidt op het gespreksdoel. Dan heb je ook een houvast in het gesprek! Je kunt namelijk verschillende doelen hebben: Adviesgesprek: doel adviseren, je gaat kennis uitwisselen Evaluatiegesprek: bijv, afstemmen van het gedrag van een stagiair Kennisdoel: hebben altijd te maken met het verzamelen en uitwisselen van kennis. Bijvoorbeeld informatie, ideeën, standpunten, afspraken etc. Wat wil je weten van iemand? Welke informatie wil ik de ander geven? Welke informatie wil ik van de ander ontvangen?  Denk dus ook aan je eigen grenzen. Wat wil je dat de cliënt van jou weet? Hoeveel laat je van jezelf zien? Houdingsdoel: wil je de mening en de gevoelens van de ander beïnvloeden. Je wilt je gesprekspartner overtuigen van iets, of dat iemand zijn mening verandert. Gedragsdoel: wil je het gedrag van de ander beïnvloeden. Dit gedrag is het onderwerp van gesprek.

Waarom is een gespreksdoel belangrijk? Geeft richting aan je gesprek Zorgt voor duidelijkheid Houvast

gespreksstructuur De gespreksstructuur is de opbouw van een gesprek. Er zijn vier fasen: 1) Aanloopfase – Ontmoeting/ Social talk 2) Planningsfase – Afspraken maken over het verloop van het gesprek 3) Themafase – Kern van het gesprek 4) Slotfase – Afronding van het gesprek / Social talk Koppeling met vak Begeleiden. Cyclische proces, stap 1. (Of intakegesprek) Intakegesprek: Aanloopfase: Begroeten en social talk. Je besteedt aandacht aan een goede sfeer. Bouwt opbouwen met cliënt. Planningsfase: Je geeft het doel aan van het gesprek en de werkwijze. Themafase: informatie geven en vragen. Slotfase: vragen naar onduidelijkheden, het is belangrijk dat de cliënt weet wat hij kan verwachten van de organisatie en dat de organisatie weet wie de cliënt is. Geef een samenvatting van de belangrijkste punten. Vraag of alles duidelijk is.

luisterstijlen Luisterstijlen: Mensgerichte luisteraars Handelingsgerichte luisteraars Inhoudsgerichte luisteraars Tijdgerichte luisteraars Het WIER-model van Barkson en Watson

Opdracht Eerst individueel informatie opzoeken over je gekregen luisterstijl In groep informatie wisselen over dezelfde luisterstijl (wat is de rode draad?) Daarna in je eigen groep je luisterstijl presenteren Maak een woordspin erover in je groep

gespreksvoering LSD Kenmerken actief luisteren Parafraseren Soorten vragen

Bezig met opdrachten Gebruik voor de gespreksvoering thema 6 ‘Professioneel werken’ Lees paragraaf 7.1 tot 7.3 Maak opdracht 3 op de Wiki Klaar? Lees de kritische beroepssituatie en maak de opdrachten Optioneel !!!!!!!!

Volgende week Verdieping in: sollicitatiegesprek Activerende werkvorm Nog idee, tip of top voor volgende week?