M. den Hartog De Siemens LOGO! op het VMBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
Programma Inleiding Herman Geenen
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
BattleBots The school battle.
Oriëntatie Op Automotive / Mechatronica Met als doel een basis leggen voor het Multidisciplinaire denken en werken in een Automotive.
BWI praktijkopdrachten
De nieuwe professional. Generatieverschillen? Kenmerken van De Nieuwe Professional Nu zo rond de 18 jaar Digital Native Altijd online Leert online Communiceert.
Bart Jan van den Brink coordinerend Docent NHL
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Koppeling tussen ‘echt’ en simulatie
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Project ZITBANK Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Een product van EIN2D Bastian Engelsberg Nico Hofstede Jos Wagenmakers Marcel Veltman Tim Smit Juul Hobert.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Holland’s Next Heart Model
Intersectoraal Klas 3.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
TOPklas ICT presentatieavond 24 mei 2007 Hartelijk welkom op de presentatie- avond van de TOPklas ICT Het programma is als volgt: 1.Film door het Onderwijsmuseum.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Project presentatie 1. Even voorstellen - Niek Storm - Manoli Tsigonakis - Kevin de Groot - Boudewijn de Jong.
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Openingsbalans Inleiding Elobase.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
• Debriefing • Voorgaande campagnes • Hoe hebben wij dit aangepakt?
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Ontwikkeltraject doorlopende leerlijn VMBO-MBO2 Udens College & ROC de Leijgraaf presenteren……
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Scholengemeenschap Lelystad
Wat is een webquest?.
PWS = de eindscriptie van de havo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
Stappen in het keuzeproces
Technologie en Toepassing
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Stichting Praktijkleren
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Zandloper LOGO! Daniël en Martijn 1.
‘Dè keuze voor jouw toekomst’
Johan de Witt College Den Haag
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Uitwisseling Denemarken
Werktuigbouw.
Koppeling tussen ‘echt’ en simulatie
Aan de slag met MIJN TALENT DOCUMENT.
Decanaat en LOB Robert van den Nieuwenhuizen
Decanaat en LOB Robert van den Nieuwenhuizen
Transcript van de presentatie:

M. den Hartog De Siemens LOGO! op het VMBO

Inhoud Voorwaarden Uitdagende opdracht Vernieuwende opdracht Betere aansluiting MBO Www.siemenslogo.nl Werkboek Het project Het verloop De conclusie

Voorwaarden Uitdagende opdracht Vernieuwende opdracht Betere aansluiting op het MBO

Uitdagende opdracht Zelf laten nadenken Vrijheid van tijdsindeling Deadline

Vernieuwende opdracht Siemens LOGO! op HSC Leds met grote lichtopbrengst Eigen inbreng qua ontwerp Zelfstandig leren

Betere aansluiting MBO Werken in groepsverband Competentiegericht werken Werken met PLC besturingen

www.siemenslogo.nl Informatie over de website Theorie over: Werkboek LOGO!soft Digitale componenten Werkboek Contact

Werkboek Inleiding Theorie vragen : LOGO! Digitale technieken. Opdracht 3D-object in 7 stappen model

Het project Welke klassen? Tijdsduur: 10 lesweken Benodigdheden: ME4k1 ( 3x3 + 1x2 leerlinggroepen) ME4k2 ( 4x2 leerlinggroepen) Tijdsduur: 10 lesweken Benodigdheden: Max 80 leds Siemens LOGO! met 8 uitgangen Aansluitbussen en pvc Soldeerbenodigdheden PC met internet Werkboek

Het verloop Groepssamenwerking Ontwerpen Vervaardigen 3D-objecten Programmeren Presentatie

Conclusie 1/2 ME4k1/2 houd van uitdagingen, ME4k1/2 kan abstract en zelfstandig denken, ME4k1/2 heeft wel wat moeite met de samenwerking in een groep, ME4k1/2 kan redelijk goed omgaan met de tijdsdruk van een deadline.

Conclusie 2/2 Ik heb veel geleerd van het groepsproces, de leerlingen kunnen goed zelfstandig werken en we moeten ze dus veel meer motiveren om zelf oplossingen te verzinnen. Dit zal een doorstroming op het MBO ten goede komen.