Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Symposium 20ste verjaardag Belgica
Advertisements

Project Uitvoering Wachtplaatsenbeleid binnenvaart
België en Luxemburg; landen, plaatsen, wateren en gebieden
ECONOMISCH BELANG VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN(1998)
Typische kenmerken van een haven?
Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium Voorstellen voor besluiten Vlissingen, 13 september 2004  +31 (0)  +31 (0) 
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
NAIADES Een Europees Actieplan voor de binnenvaart Relatie met het Vlaams beleid ir. Rik Goetinck, AWZ ir. Leo Clinckers, W&Z Erik Portugaels, DS.
Haven Amsterdam is een bedrijf van de gemeente Amsterdam De invoering van de havenbrede richtlijn Project Havenbrede Richtlijn.
De haven van Antwerpen Een algemene kijk en het belang van de Scheldeverdieping.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Typische kenmerken van een haven?
Case Zeesluis Ijmuiden
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Het Millau viaduct Paris - Barcelona.
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Haven van Rotterdam Rotterdam Mainport Havenlogistiek
Info sessie kandidaten beloodsingsvloot
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Schiedam & Europa ‘What’s in it for us?’ Cor Lamers – burgemeester Schiedam 25 november 2013.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Waarom heb ik hiervoor gekozen? Ik heb op de Rotterdamse haven gevaren en ik wou er zelf ook meer over weten.
Planstudie Uitbreiding Sluis Eefde
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN GENT SeaRail – 23 mei 2008
Investeerders in duurzame energiesystemen
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
14 april 2009 Hoogwaterbeschermings programma MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Peter Meesen Contractmanager Programmabureau HWBP Rijkswaterstaat.
Geschiedenis En Kaart Na de val van Antwerpen in 1585 werd het scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen geblokkeerd door de Noordelijke Nederlanden.
Bruggen.
Daguitstap Scheepslift Strépy-Thieux Donderdag 24 april 2014.
Programma: Productie Hernieuwbaar Gas en Valoriseren Mest Focus vanuit Routekaart Hernieuwbaar Gas 2030 Uitgangspunt nu: Duurzame energie Besef van alle.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 6 - 9
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Versnelling Maatschappelijke Projecten Vlaams Parlement 29 januari 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker.
Het Klimaat: Temperatuur, Luchtdruk, Wind en Neerslag
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders Verduurzaming in de maritieme sector Symposium 30 jaar Stichting De Noordzee 16 december 2010 Tineke Netelenbos.
Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007.
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
Landscape review Optimaal gebruik van EU-gelden: risico’s financieel beheer van de EU-begroting Alex Brenninkmeijer, Lid Europese Rekenkamer Presentatie.
CONGO RIVER ONDERHOUD VAN DE VAAR ROUTE ANNO 2016.
1 27 oktober 2015 Gemeente Dordrecht. MODEL IN NEDERLAND 2.
De Hedwigepolder - Belangen tussen Nederland en België
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Overkoepelend Schipdonkcomité Damme, Maldegem en Zomergem
Opwaardering kanaal naar Charleroi
Welkom Warmtenetten Presentatie VVSG 14 juni 2017 Mei 2017
Subsidies & alternatieve financiering
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
Havensamenwerking HBG – ZSP kapt
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
[Verwelkoming en introductie altijd op maat van het publiek.]
Transcript van de presentatie:

Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel

Atlantische Oceaan/Baltische Zee  Noordzee Maritieme toegang Atlantische Oceaan/Baltische Zee  Noordzee 2 loodsstations Noordzee: zeeloods Westerschelde: kanaalloods Sluizencomplex Terneuzen Kanaal Gent-Terneuzen: 3 bruggen Haven Gent 1/01/2019

Kanaal Gent-Terneuzen: nautische toegang tot de haven Toegang tot de zee Bijna 18 zeemijl lang = ca. 32 km 17 km in Nederland 15 km in België 13,5 meter waterdiepte 12,5 meter diepgang voor schepen Geen getijden Toegankelijk voor Panamax-schepen tot 92.000 DWT lengte 265 m breedte 37 m diepgang 12,5 m 1/01/2019

4.700 hectare: 1/3e van het grondgebied van de stad Gent Havengebied 4.700 hectare: 1/3e van het grondgebied van de stad Gent 5 dokken: Grootdok, Sifferdok, Mercatordok, Rodenhuizedok en Kluizendok 28 km kaaimuren 128 km wegen 206 km spoor Juridisch afgebakend Beheerder en regisseur: Havenbedrijf Gent 1/01/2019

Sociaaleconomisch belang 66.000 jobs 300 bedrijven 450 havenarbeiders 7,4 miljard toegevoegde waarde Hoogste toegevoegde waarde en aantal jobs per ton van alle Belgische havens 439 miljoen euro investeringen per jaar 1/01/2019

Op naar een nieuwe grote sluis 1/01/2019

Huidige sluizencomplex met vooraan de Westsluis

Projectscope Realisatie sluis (427mx55mx16m) binnen complex Project draagt bij aan: Toegankelijkheid voor grotere zeeschepen Sluis biedt toegang tot Post-Panamax (366mx49mx15m) Capaciteit vergroting voor binnenvaart en zeevaart Betrouwbare en robuuste toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen Toekomst: aanpassing van kanaal om diepgang te garanderen tot in Gent 1/01/2019

Planuitwerkingsfase 10 april 2014

Grote Nieuwe Sluis Timing Ondertekening en ratificatie van Verdrag voor realisatie Aanvraag TEN-T-subsidies 1/01/2019

Grensoverschrijdend project Project wordt uitgevoerd onder de koepel van de Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie door Vlaams-Nederlandse projectorganisatie: Vertegenwoordiging van Vlaams Gewest, Rijkswaterstaat, Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent Nederlandse procedures zijn leidraad in project – sluis op Nederlands grondgebied; Bewindsliedenakkoord en Verdrag regelen de samenwerking en gezamenlijke bekostiging van de sluis: Kostprijsverdeling: Nederland: 141,9 miljoen euro (prijspeil 2008) Vlaanderen: overige projectkosten 1/01/2019

Kostprijsberekening D&C DBFM +/- 840 miljoen euro (prijspeil 2008) Besteding gedurende 6 jaar Sneller en transparanter besteding Minder financieringskost DBFM +/- 3 miljard euro (prijspeil 2008) Besteding gedurende 30 jaar Hogere financieringskost Banken niet meer bereid lange termijn leningen af te sluiten Druk op de begroting voor volgende generatie 1/01/2019

Keuze voor Design & Construct Markt heeft weinig ervaring met de bouw van sluizen met deze omvang; Veel kennis en expertise voor sluizenbouw bij overheden zelf; De risico’s moeilijk in te dekken binnen haalbare prijs (plafondprijs); Toepassing en ervaring met PPS verschillend in Vlaanderen en Nederland; Goede ervaring met D&C–aanbesteding van Deurganckdoksluis. 1/01/2019

D.Schalck@havengent.be www.havengent.be @DaanSchalck / @HavenGent Bedankt! Vragen? D.Schalck@havengent.be www.havengent.be @DaanSchalck / @HavenGent