Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel
Atlantische Oceaan/Baltische Zee Noordzee Maritieme toegang Atlantische Oceaan/Baltische Zee Noordzee 2 loodsstations Noordzee: zeeloods Westerschelde: kanaalloods Sluizencomplex Terneuzen Kanaal Gent-Terneuzen: 3 bruggen Haven Gent 1/01/2019
Kanaal Gent-Terneuzen: nautische toegang tot de haven Toegang tot de zee Bijna 18 zeemijl lang = ca. 32 km 17 km in Nederland 15 km in België 13,5 meter waterdiepte 12,5 meter diepgang voor schepen Geen getijden Toegankelijk voor Panamax-schepen tot 92.000 DWT lengte 265 m breedte 37 m diepgang 12,5 m 1/01/2019
4.700 hectare: 1/3e van het grondgebied van de stad Gent Havengebied 4.700 hectare: 1/3e van het grondgebied van de stad Gent 5 dokken: Grootdok, Sifferdok, Mercatordok, Rodenhuizedok en Kluizendok 28 km kaaimuren 128 km wegen 206 km spoor Juridisch afgebakend Beheerder en regisseur: Havenbedrijf Gent 1/01/2019
Sociaaleconomisch belang 66.000 jobs 300 bedrijven 450 havenarbeiders 7,4 miljard toegevoegde waarde Hoogste toegevoegde waarde en aantal jobs per ton van alle Belgische havens 439 miljoen euro investeringen per jaar 1/01/2019
Op naar een nieuwe grote sluis 1/01/2019
Huidige sluizencomplex met vooraan de Westsluis
Projectscope Realisatie sluis (427mx55mx16m) binnen complex Project draagt bij aan: Toegankelijkheid voor grotere zeeschepen Sluis biedt toegang tot Post-Panamax (366mx49mx15m) Capaciteit vergroting voor binnenvaart en zeevaart Betrouwbare en robuuste toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen Toekomst: aanpassing van kanaal om diepgang te garanderen tot in Gent 1/01/2019
Planuitwerkingsfase 10 april 2014
Grote Nieuwe Sluis Timing Ondertekening en ratificatie van Verdrag voor realisatie Aanvraag TEN-T-subsidies 1/01/2019
Grensoverschrijdend project Project wordt uitgevoerd onder de koepel van de Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie door Vlaams-Nederlandse projectorganisatie: Vertegenwoordiging van Vlaams Gewest, Rijkswaterstaat, Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent Nederlandse procedures zijn leidraad in project – sluis op Nederlands grondgebied; Bewindsliedenakkoord en Verdrag regelen de samenwerking en gezamenlijke bekostiging van de sluis: Kostprijsverdeling: Nederland: 141,9 miljoen euro (prijspeil 2008) Vlaanderen: overige projectkosten 1/01/2019
Kostprijsberekening D&C DBFM +/- 840 miljoen euro (prijspeil 2008) Besteding gedurende 6 jaar Sneller en transparanter besteding Minder financieringskost DBFM +/- 3 miljard euro (prijspeil 2008) Besteding gedurende 30 jaar Hogere financieringskost Banken niet meer bereid lange termijn leningen af te sluiten Druk op de begroting voor volgende generatie 1/01/2019
Keuze voor Design & Construct Markt heeft weinig ervaring met de bouw van sluizen met deze omvang; Veel kennis en expertise voor sluizenbouw bij overheden zelf; De risico’s moeilijk in te dekken binnen haalbare prijs (plafondprijs); Toepassing en ervaring met PPS verschillend in Vlaanderen en Nederland; Goede ervaring met D&C–aanbesteding van Deurganckdoksluis. 1/01/2019
D.Schalck@havengent.be www.havengent.be @DaanSchalck / @HavenGent Bedankt! Vragen? D.Schalck@havengent.be www.havengent.be @DaanSchalck / @HavenGent