Verkoopt en handelt verkoop af Hoofdstuk 6 Service en klachten
1 Handel en distributie 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5 Geld beheren 6 Service en klachten 7 Marktsegmentatie 8 Winkelformule 9 Retailmix
Service verlenen Garantie Ruilen Bezorging Parkeerplaats Hoofdstuk 6 Service en klachten Service verlenen Garantie Ruilen Bezorging Parkeerplaats Persoonlijke service in de winkel Deur open houden voor klant met kinderwagen Praatje houden met partner van klant die aan het passen is Op zaterdag helpen inpakken Laten proeven Koffie
Vormen van service Service voor de verkoop Service tijdens de verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten Vormen van service Service voor de verkoop Service tijdens de verkoop Service na de verkoop
Service voor de verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten Service voor de verkoop De winkel sfeervol inrichten, passend bij de doelgroep De webshop overzichtelijk inrichten Aanbiedingen bekendmaken Nieuwe artikelen in het assortiment bekendmaken Artikelen op zicht meegeven aan de klant
Service tijdens de verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten Service tijdens de verkoop Een kopje koffie aanbieden Het gordijn van het pashokje open- of dichtschuiven Artikelen demonstreren (in de webshop via een filmpje) of gratis verstrekken Garantie verlenen
Service na de verkoop Artikel inpakken voor de klant Hoofdstuk 6 Service en klachten Service na de verkoop Artikel inpakken voor de klant Snel reparaties verrichten Artikelen thuis bezorgen en installeren Artikelen laten ruilen of terugnemen Is de geldigheid van de garantie nog niet verlopen? Heeft de klant de kassabon meegenomen? Is het artikel afkomstig uit jullie winkel? Is de klant met het artikel omgegaan volgens de gebruiksaanwijzing?
Hoofdstuk 6 Service en klachten Bestellen Bestelprocedure
Soorten klachten De klant laat merken dat hij ontevreden is Hoofdstuk 6 Service en klachten Soorten klachten De klant laat merken dat hij ontevreden is Hij komt terug naar de winkel en uit de klacht mondeling Hij uit de klacht schriftelijk: e-mail klachtenformulier op de website De klant is wel ontevreden, maar dient geen klacht in vaak wel tegen familie en vrienden (social media) negatieve reclame voor de winkel ondervangen door duidelijk aan te geven waar de klant met zijn klacht terecht kan in de winkel of webshop Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 7.5 Bezit basiskennis van klachtenbeleid, punt 1 (doel klachtenbehandeling).
Hoofdstuk 6 Service en klachten Klachtgesprek
Klachtendrempel In de winkel Per e-mail Vriendelijk overkomen Hoofdstuk 6 Service en klachten Klachtendrempel In de winkel Vriendelijk overkomen Per e-mail onderwerpregel, bijvoorbeeld: reactie op uw klacht … Persoonlijke aanhef Doel in de eerste regel vermelden Vat kort samen waar de klacht over gaat Geef aan hoe de klacht wordt opgelost Leg uit hoe de klant contact kan opnemen Zorg voor een volledige ondertekening
Consumentenrecht Recht op een compleet product Hoofdstuk 6 Service en klachten Consumentenrecht De wetten en regels die de consument (de klant) beschermen bij de aankoop van producten en diensten. Recht op een compleet product Recht op een product dat de kwaliteiten heeft die de verkoper heeft gezegd Recht op dat de verkoper over de bijkomende kosten vertelt, zoals bezorgkosten of installatiekosten
Consumentenkoop De overeenkomst is een consumentenkoop als: Hoofdstuk 6 Service en klachten Consumentenkoop De overeenkomst is een consumentenkoop als: De koop gaat om een roerende zaak een product dat je kunt verplaatsen, zoals een meubel of een jas. Dus geen huis of bouwgrond. Het product verkocht wordt door een professionele verkoper De koper een ‘natuurlijk’ persoon is, een mens van ‘vlees en bloed’. Ook moet de koper iets kopen voor zichzelf en niet voor zijn bedrijf of beroep
Algemene voorwaarden Prijzen Levering Garantie Manier van betaling Hoofdstuk 6 Service en klachten Algemene voorwaarden Schriftelijk vastgelegde bepalingen waarin alles is geregeld over de koopovereenkomst. Algemene voorwaarden noem je ook wel leveringsvoorwaarden, betalingsvoorwaarden of standaardvoorwaarden. Prijzen Levering Garantie Manier van betaling Eigendomsbehoud Overmacht Vrijblijvend aanbod
Hoofdstuk 6 Service en klachten Garantie Wettelijke garantie is dat een klant recht heeft op een deugdelijk product Geen wettelijke garantietermijn; het ene product gaat langer mee dan het andere Bij defect binnen de garantietermijn: recht op gratis reparatie of vervanging tenzij de verkoper kan bewijzen dat het product verkeerd gebruikt is Fabrieksgarantie de fabrikant geeft aan hoe lang de koper met het product moet kunnen doen de verkoper is verplicht om de koper te helpen om het probleem om te lossen Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 7.6 Kan een reparatie-/ tegoedbon en/of garantiebewijs uitschrijven, punt 1 (begrip garantie).
Productaansprakelijkheid Hoofdstuk 6 Service en klachten Productaansprakelijkheid Bij schade die door het product veroorzaakt is schade aan personen (letselschade) schade die is ontstaan aan andere goederen drempel van € 500,- de consument moet bewijzen dat er een gebrek is aan het product
Hoofdstuk 6 Service en klachten Geschillencommissie een onafhankelijke groep die bij een geschil tussen koper en verkoper bepaalt wie er gelijk heeft
Hoofdstuk 6 Service en klachten Koop op afstand Als de verkoper en consument elkaar niet hebben gezien bij de aankoop, bijvoorbeeld als je een product koopt via internet Een verkoper moet het product binnen dertig dagen na de bestelling leveren. Lukt dit niet, dan moet hij de koper daarvan op de hoogte stellen Bij een koop op afstand mag je bijna altijd ruilen of het product terugsturen Je hebt recht op een bedenktijd van minimaal veertien kalenderdagen