De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

“The Future depends on what we do in the present!”
Excel in het voortgezet onderwijs
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Natuur na de EHS Reactie op vragen van Rijk van Oostenbrugge
Scholing Werkritme krijgen.
Omgaan met geschiedenis
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Competenties: meer dan alleen kennis.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
Titelpagina.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Londen 2010 Dynamiek ICT studiereis 13-1 t/m 15-1.
Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Jaap van Lakerveld Directeur
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Papierloos vergaderen in het onderwijs
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Docentendag
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Honoursonderwijs in HBO
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
CASA CURA Zorgen voor de kotmadam In samenwerking met Nicky Eilers.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Veranderingen en verbeteringen in het primaire werkproces realiseren. Korte omschrijving.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
twee helften maken een geheel
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Jaap van Lakerveld Directeur
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Beelddenken naast Talig #
bij kwaliteit en outcome
Zwart wit denken in de klas
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
WELKOM.
REALISME Kunstenaars uit de romantiek proberen de werkelijkheid om te buigen naar droom- en/of ideaalbeelden. In het Realisme ontstaat een vorm van beschrijvende.
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Een lerende en adaptieve organisatie
Onderzoeksmaster Rechten
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief Jan Masschelein (& Maarten Simons) Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven)

1. De school: unieke pedagogische vorm Scholè: vrije tijd Collectieve aandachts- en zorgpraktijk Mensen en wereld in elkaars gezelschap brengen

2. Implicaties School-vorm drukt een opvatting over gelijkheid en vrijheid uit (inhoud en richting van studie en oefening niet bepaald vanuit herkomst, toekomst of afkomst) Historische uitvinding en beslissing om bestaande gebruik even buiten werking te stellen zodat men zelf bestemming kan vinden Heeft potentieel revolutionair karakter

3. Leren op school: in vorm brengen, interesse wekken, op tafel leggen Zich verhouden tot wat ons bepaalt Belang van basisgrammatica’s Interesse wekken Op tafel leggen

4. Vier uitdagingen Digitalisering – de grammatica van het internet Virtualisering – de fictionering van werkelijkheid Personalisering – de logica van dienstverlening Kapitalisering – de bezetting van de (vrije) tijd

School of leeromgeving? “School’s over: Learning Spaces in Europe in 2020: An Imagining Exercise on the Future of Learning” (European Commission Joint Research Center, 2008) ‘leeromgevingen’ gericht op het effectief en efficiënt produceren van leeruitkomsten (meerwaarde) geformuleerd in termen van competenties (inzetbare leerresultaten) ‘Fundamental shift’: gestuurd door uitkomsten Mobilisatie en acceleratie Individueel lerende en zijn/haar noden staan centraal Permanente monitoring en profilering Mogelijk gemaakt door nieuwe technologie

Willen we (nog) school Vertraging Zonder (natuurlijke) bestemming gelijkheid Realiseren van de utopische gedachte: “iedereen kan alles leren”