De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief Jan Masschelein (& Maarten Simons) Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven)
1. De school: unieke pedagogische vorm Scholè: vrije tijd Collectieve aandachts- en zorgpraktijk Mensen en wereld in elkaars gezelschap brengen
2. Implicaties School-vorm drukt een opvatting over gelijkheid en vrijheid uit (inhoud en richting van studie en oefening niet bepaald vanuit herkomst, toekomst of afkomst) Historische uitvinding en beslissing om bestaande gebruik even buiten werking te stellen zodat men zelf bestemming kan vinden Heeft potentieel revolutionair karakter
3. Leren op school: in vorm brengen, interesse wekken, op tafel leggen Zich verhouden tot wat ons bepaalt Belang van basisgrammatica’s Interesse wekken Op tafel leggen
4. Vier uitdagingen Digitalisering – de grammatica van het internet Virtualisering – de fictionering van werkelijkheid Personalisering – de logica van dienstverlening Kapitalisering – de bezetting van de (vrije) tijd
School of leeromgeving? “School’s over: Learning Spaces in Europe in 2020: An Imagining Exercise on the Future of Learning” (European Commission Joint Research Center, 2008) ‘leeromgevingen’ gericht op het effectief en efficiënt produceren van leeruitkomsten (meerwaarde) geformuleerd in termen van competenties (inzetbare leerresultaten) ‘Fundamental shift’: gestuurd door uitkomsten Mobilisatie en acceleratie Individueel lerende en zijn/haar noden staan centraal Permanente monitoring en profilering Mogelijk gemaakt door nieuwe technologie
Willen we (nog) school Vertraging Zonder (natuurlijke) bestemming gelijkheid Realiseren van de utopische gedachte: “iedereen kan alles leren”