Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 6 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Introductie ICT ICT Introductie.
Dr. Albertus Risaeusschool
PESTEN slaan duwen plagen roddel stelen schelden Uitsluiting
Loverboys.
Workshop Knallende ruzie
Enquête-uitslag Klas 4, Cartesius Lyceum 2006 & 2007
Opstekers en afbrekers
Dag iedereen.
Zomaar een kaartje.
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Hallo daar, heeft iemand jou ooit vertelt,
Tijd voor wat filosofie Muziek: The Great Pretender (The Platters)
De schaduw van kees Querido.
Lieve vriend(in)!.
Les 11 Wacht even, straks... Bewerkt door Annelyn, Astrid en Inez
Ik zeg A Ik zeg B Ik zeg ja Ik zeg nee Ik zeg hoog Ik zeg laag Ik zeg gister Ik vandaag Ik zeg wit Ik zeg zwart Ik zeg zacht Ik zeg hard Ik zeg wel Ik.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De glimlach van een kind
Vriendschap.
Blok 6.
Dit verhaal begint heel lang geleden, als een vader zijn 5-jarige dochter straft, toen ze een heel kostbaarstuk verloren had. Toen hadden ze nog maar.
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Reclame Masters | Ik en reclame!
De glimlach van een kind De glimlach van een kind
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Het belang van voorlezen
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond
Introductie ICT ICT Introductie.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Matteüs 5:1-16 Jezus zag heel veel mensen naar hem toe komen.
Mol en beer.
Efeziërs 4: Lieg niet meer tegen elkaar, maar wees eerlijk.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
NSCCT Instructie groep 6
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Blok 1 week 12 dag 1.
Hallo Zang : Elvis.
Geluid aan.
Gevoelens.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Semantisatieverhaal: Heb jij wel eens iets gezegd wat iemand anders kwetst? Dat je iets zegt of doet waardoor iemand verdrietig wordt (of zich beledigd.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Images avec sagesse Ppsx-meta.
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 6 Dag 1

Woord van de dag: de aanrijding

de barst in de bril

de bushalte

de schuld

de sufferd

in slaap vallen

klappen (applaudisseren)

bovenaan - onderaan

help!

hehe

onderin

pas op!

stampvol

meervoud de barst de aanrijding

meervoud de barst de barsten de aanrijding de aanrijdingen

meervoud de halte de sufferd

meervoud de halte de haltes de sufferd de sufferds

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Binnenkring / buitenkring 1e ronde, leg uit aan elkaar hoe je je voelt als je boos bent 2e ronde, leg uit aan elkaar hoe je je voelt als je verdrietig bent 3e rondje leg uit aan elkaar welke andere gevoelens je kent

Dag 2 en 3

Woord van de dag: troosten

het blok

het kusje

de rotjongen – het rotmeisje

de slappe lach

het stemmetje

afblijven - afpakken

in elkaar slaan

dreigen

stampen

wegwezen

beledigd

beter

dom

slim

flauw

gemeen

lief

ondersteboven

ooh!

protesteren welles – nietes

waarschuwen hela …

Dreigen anders

slaan - klappen

Aan de slag Werkblad ‘emoties’ Laat eerst de verschillende emoties zien en behandel dan het werkblad

meervoud het blok

meervoud het blok de blokken

meervoud het kusje het stemmetje de jongen het meisje

meervoud het kusje de kusjes het stemmetje de stemmetjes de jongen de jongens het meisje de meisjes

Grammatica Samenstellingen Terugblik op de samenstellingen met kast (boekenkast, kledingkast, keukenkast) Welke samenstellingen kunnen de kinderen maken met : -schrift, school-, -boek

rollenspel Ruzie naspelen (zie dag 3 in de handleiding)

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Dag 4

de aanrijding

de appel

de glimlach

het hart

de kanjer

de markt

de ouders

aardig zijn

glimmen

glunderen

lachen

blij

lief

mooi - lelijk

lachen van plezier

trots

vriendelijk

meervoud de aanrijding de glimlach de markt

meervoud de aanrijding de aanrijdingen de glimlach de glimlachen de markt de markten

meervoud de appel de kanjer de ouder

meervoud de appel de appels de kanjer de kanjers de ouder de ouders

Het verhaal Wie? doet? wat? waar?

Dag 5 Dag 1 - 4

Aan de slag Verdeel de groep in 2 groepen Geef elke groep een set verhaalplaten van dag 2 of dag 4 Laat ze op een blaadje bij de verhaalplaten woorden/zinnen schrijven die horen bij de plaat. RondPraat: vertel aan elkaar wat je nog weet met de wie/wat/waar plaat