Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feodalisme en het hofstelsel
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Opvoeden in de stad en in een dorp
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Transport en Infrastructuur
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
…. bestonden vroeger niet …. bestaan nu vooral in Azië, Zuid-Amerika en Afrika …. ontstaan door verhuizing van platteland naar stad …. van 9 (50 jaar geleden)
Ontstaan van steden.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
Voorwoord Waarom op water is de hoofdvraag. Het land raakt vol en als we op water bouwen houden meer ruimte over om de voedsel productie te verhogen voor.
Tijdvak: Steden en Staten
Waar vestigen bedrijven zich
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Burgers regelen het zelf
Les 5 - Groei van de Steden
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Brugklas hoofdstuk 4.
§ 20: Verkeer en inrichting
AFRIKA.
Hoofdstuk 2.
Over steden en verstedelijking
De opkomst van de middeleeuwse stad
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN? TAAK 2 HOE ZIEN STAD EN DORP ERUIT?
Hoofdstuk 4: Industriële revolutie.
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
BRUGGE: STAD IN DE MIDDELEEUWEN
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 3.
MARKTVERKENNING Gemaakt door Demy, Reda en Matthijs.
DE LATE MIDDELEEUWEN De opkomst van handel en ambacht die de basis lede voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving.
De late middeleeuwen, 900 – 1600.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Paragraaf 2 Er komen weer steden.
Geschiedeniswerkplaats 1KGT
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Stageproject Gemeente Sittard-Geleen 2025 Door: Laura Engels & Sander Bertrand.
De stad verandert Blok 3.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Thema 5 “De Stad”.
“De steden komen weer tot bloei”
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Over steden en verstedelijking
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Rampen in de Middeleeuwen
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad? Thema 5: De stad Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad?

Thema 5: De stad Blok 1 – Wonen in een stad

De stad Wat weet je van een stad? Wat is het verschil tussen een dorp en een stad?

Dorp en Stad Nederzetting Woonplaats van een groep mensen dorp en stad Dorp Een kleine plaats, met weinig inwoners en weinig voorzieningen. Stad Een grote plaats, met veel inwoners (≈ 50.000 of meer) en veel voorzieningen. Een stad heeft verschillende functies: Wonen Werken Winkelen Recreëren Verkeer Worden ook door mensen uit de dorpen in de omgeving gebruikt

Huis straat  Buurt  wijk  dorp/stad  Agglomeratie  stedelijk gebied

Agglomeratie Stedelijk gebied Bekendste in Nederland

Agglomeratie Oss + Berghem Heesch

Den Bosch Orthen Hintham Rosmalen Empel Engelen

Stedelijk gebied Randstad Randstad Amsterdam Den Haag Utrecht Rotterdam

De randstad https://www.schooltv.nl/video/wat-is-de-randstad-de-grootste-metropool-van-nederland/

Voorziening Bedrijven en organisaties die ervoor zorgen dat mensen kunnen krijgen wat ze nodig hebben Scholen Winkels Ziekenhuizen Er zijn dagelijkse en niet-dagelijkse voorzieningen.

Dagelijkse voorzieningen Daar ga je regelmatig naar toe, je hebt ze vaak nodig Daar wil je niet iedere keer ver voor hoeven rijden Supermarkt, bakker, slager, huisarts, kapper, friettent, bloemist) (Kruidvat, Hema, bloemenzaak) Niet dagelijkse voorzieningen Daar maak je zo af en toe gebruik van Vind je vaker in de stad Deze worden daarom ook wel stedelijke voorzieningen genoemd. Daar ben je bereid om langer voor te reizen  naar de stad Bioscoop, warenhuis, ziekenhuis, schoenenzaak, kledingzaak, meubelboulevard, Gamma

https://www.schooltv.nl/video/stedelijke-voorzieningen-ziekenhuizen-winkelcentra-en-andere-diensten/#q=stedelijke%20voorzieningen

Drempelwaarde Het minimum aantal klanten dat een winkel nodig heeft om te kunnen blijven voortbestaan. Voor een school is dat het aantal leerlingen en voor een bibliotheek het aantal leden. Een schoenenwinkel heeft een lagere drempelwaarde dan een supermarkt. Om voldoende geld te verdienen moet een supermarkt meer klanten over de drempel krijgen. Aan 1 paar schoenen wordt meer verdiend dan aan een kar vol boodschappen

Bedrijven kiezen heel verschillende locaties Bereikbaarheid Hoe gemakkelijk een plaats te bereiken is Met de fiets, de auto, de trein, vrachtschip, … Belangrijk is goede infrastructuur Infrastructuur Alle voorzieningen die nodig zijn om mensen, producten, energie en informatie te verplaatsen Dus: wegen, spoor, kanalen, bruggen, vliegveld, leidingen onder de grond, internet, telefoonmasten Bedrijven kiezen heel verschillende locaties Bol.com, DHL/PostNL, Jumbo distributie liefst dicht bij de snelweg Ziekenhuis aan de rand van de stad  snel bereikbaar voor ambulance Boekenwinkel, schoenenwinkel, bioscoop liefst in de binnenstad (stadscentrum) Hoofdkantoren van banken/financiële bedrijven liefst dicht bij het station of langs de snelweg Meubelwinkels en doe-het-zelf-zaken (Gamma) liefst bij elkaar dicht bij de snelweg Bedrijf voor zand of kolen dicht bij vervoer over water.

Nog enkele belangrijke begrippen Mobiliteit Het gemak waarmee mensen zich kunnen verplaatsen Verschil tussen vervoer en transport Vervoer gaat over goederen en mensen Transport gaat over goederen en diensten

Thema 5 blok 1 10 zinnen samenvatten: Plaatsen waar mensen wonen noemen we nederzettingen je hebt 2 soorten nederzettingen : dorp en stad Een stad heeft verschillende functies zoals wonen ,werken, winkelen, recreëren en verkeer. Voor al deze functies zijn er voorzieningen zoals station, ziekenhuis en winkels, deze voorzieningen vind je het meeste in de stad In het centrum van stad staan de oude huizen meer naar de rand van de stad de nieuwe huizen, als deze huizen van de stad tegen een dorp aangroeien noem je dat een agglomeratie. Iedere voorziening heeft een drempelwaarde, wat wil zeggen hoeveel klanten een voorziening nodig heeft om te kunnen bestaan. Om bij voorzieningen te komen moeten mensen zich verplaatsen, dat noemen we ook wel vervoer. Alle verplaatsingen van vervoersmiddelen met mensen of goederen noemen we verkeer Hoe makkelijker jij je kunt verplaatsen hoe mobieler je bent (mobiliteit) Voor bedrijven is het belangrijk dat er een goede infrastructuur is zodat ze goed te bereiken zijn. Doordat er in Nederland veel steden dicht bij elkaar liggen raken ze met elkaar verbonden dit noemen we een stedelijk gebied (zoals de randstad)

Blok 2 – Een stad in de middeleeuwen Thema 5: De stad Blok 2 – Een stad in de middeleeuwen

Stadsrechten Waarom? Afspraken Stadsbewoners wilden zelf de baas zijn en niet hoeven gehoorzamen aan de heer Afspraken De stad kreeg een eigen bestuur Er mocht een muur om de stad gebouwd worden De stad zou de heer helpen als er oorlog was

Stadsrechten https://www.schooltv.nl/video/stadsrechten-regels-en-wetten-van-een-stad/#q=stad

De opkomst van steden Landbouw Handel Betere landbouw technieken: ploeg, bemesting Meer opbrengst  meer dan je zelf nodig had. Wat over was, kon je verkopen  op de markt. Niet iedereen hoefde meer boer te zijn. Sommigen werden bakker, smid, timmerman, wever, …  nieuwe ambachten Ze hoefde niet meer op een boerderij te wonen  dorpen, steden Boer kon ook spulletjes gaan kopen ipv zelf maken. Handel Ergens iets kopen en ergens anders weer verkopen. Dat kan alleen als het veilig genoeg is om te reizen. En als je spulletjes kunt opslaan  stad met muur. DUS: Landbouw meer opbrengst  Meer handel, want ze hielden over  Steden ontstaan

Waar kan je het beste een dorp/stad bouwen?

Ambachten en het gilde Gilde Mensen met hetzelfde ambacht waren lid van een vereniging: een gilde Elkaar helpen Kwaliteit controle Prijsafspraken Onderwijs Leerling  meesterknecht (stage)  meester Meesterproef  meesterwerk (werkstuk) maken

Een stad in de middeleeuwen https://www.schooltv.nl/video/een-middeleeuwse-stad-het-stadje-carcassonne-in-zuiden-van-frankrijk/ https://www.schooltv.nl/video/histoclips-stad-in-de-middeleeuwen/#q=een%20middeleeuwse%20stad Korte versie Lange versie

https://schooltv.nl/video/op-straat-in-de-middeleeuwen-handel-stank-dieren-en-afval/

De middeleeuwse stad https://www.schooltv.nl/video/vroeger-was-het-anders-in-de-middeleeuwse-stad/#q=stad

Bij de mensen thuis in de Middeleeuwen https://www.schooltv.nl/video/bij-de-mensen-thuis-in-de-middeleeuwen-alles-in-een-ruimte/

Hanzesteden De handelaren gingen samen op reis, dat was veiliger De handelaren van de Hanze kochten samen producten in. De handelaren maakten samen afspraken met stadsbesturen en landsheren. De handelaren gebruikten dezelfde munten, maten en gewichten.

De Hanze https://www.youtube.com/watch?v=lI5NSI70cu8 https://www.schooltv.nl/video/high-speed-history-wat-is-de-hanze/#q=hanze https://www.youtube.com/watch?v=lI5NSI70cu8

Blok 3 – De stad verandert Thema 5: De stad Blok 3 – De stad verandert

Alles met de hand  ambachtslieden https://www.schooltv.nl/video/voor-de-industriele-revolutie-niets-gaat-vanzelf/#q=industriele%20revolutie

De industriële revolutie  van handwerk naar fabriekswerk https://www.schooltv.nl/video/histoclips-afl-8-de-industriele-revolutie/

De stad groeit  urbanisatie (de trek naar de stad) https://www.schooltv.nl/video/geoclips-de-stad-groeit/#q=urbanisatie