Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Vraaggericht werken.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Syncope hulpverlening.
Betrokkenheid op de werkvloer
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Presentatie Bijeenkomst 3
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Volksuniversiteit Zwolle
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Effectief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Communicatie 7e les.
Doet ie het of doet ie het niet?
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Visieontwikkeling Les
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Toolbox Ongunstige werkhouding
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toolbox Veilig werken met de hoogwerker
Toolbox Werken op hoogte
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Oogincidenten
Dialoog.
Optie om de toolbox uit te breiden
Leidinggeven Communicatie.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Werken in een arbeidsorganisatie
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Wat doe jij?.
Communicatie 6e les.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Inspelen op innovaties
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Social media Wat deel je wel en niet?.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Presentatievormen.
Iedereen in de dramadriehoek
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!

Inhoud Horen, zien, voelen Met wie spreek ik? Inlevingsvermogen Toepassen van het leerproces Tips

Horen, zien en voelen Doel van communiceren is het overbrengen van informatie

Met wie spreek ik? Iedereen is anders: de ene persoon reageert beter op een directe benadering, de ander op een ‘zachtere’ benadering Pas jezelf aan aan je gesprekspartner of doelgroep Wil je een positieve discussie? Voer hem dan ook positief Sta open voor de input van anderen

Inlevingsvermogen (1) onbewust onbekwaam bewust onbekwaam leerbehoefte automatisme aanleren onbewust bekwaam bewust bekwaam toepassen

Inlevingsvermogen (2) Onbewust onbekwaam Bewust onbekwaam De schoolverlater stapt in de praktijk In deze fase staat de leerbehoefte centraal Bewust onbekwaam De aankomende monteur heeft al wat geoefend en beseft dat het allemaal toch iets moeilijker is dan hij in eerste instantie dacht In deze fase draait het om het aanleren van vaardigheden

Inlevingsvermogen (3) Bewust bekwaam Onbewust bekwaam De monteur heeft inmiddels aardig wat ervaring en weet dat hij het kan In deze fase draait het om het toepassen van vaardigheden Onbewust bekwaam De eerste monteur past al het geleerde in de praktijk toe en doet de dingen zonder er nog bij na te denken In deze fase staat hij er niet meer bij stil dat hij het kan

Toepassen van het leerproces (1) Onbewust onbekwaam Vertel de medewerker duidelijk wat hij moet doen Pas op dat je niet ongeduldig wordt of gaat schreeuwen om iets gedaan te krijgen Bewust onbekwaam Coach de medewerker Pas op dat je de medewerker niet betuttelt of niet serieus neemt Geef niet te veel details

Toepassen van het leerproces (2) Bewust bekwaam Deze medewerker kun je om een boodschap sturen Pas op dat je niet te veel opdrachten geeft, omdat zij de enigen zijn die het kunnen doen Onbewust bekwaam Naar deze medewerker heb je geen omkijken meer Pas op dat je ze zoveel vrijheid geeft dat ze hun betrokkenheid verliezen: ze kunnen hierdoor het idee krijgen dat ze geen leidinggevende meer hebben

Tips Verplaats jezelf in de positie van de toehoorder Sta achter de boodschap die je overbrengt Let op je eigen gemoedstoestand Betrek je toehoorder(s) bij het gesprek, stel vragen en luister

Wat kunnen we beter doen? Hebben jullie ideeën over wat we beter kunnen doen? In ons team? Op onze locatie? In ons bedrijf?

Wat kun je zelf doen? Geef voorbeelden van wat kun je zelf kunt doen om beter te communiceren

Afspraken maken over gezond werken Met jezelf: wat ga je er zelf aan doen? Met elkaar: help elkaar om op de juiste manier te werken! Op de locatie: Praat in elk werkoverleg over het belang van goede communicatie Verzamel voorbeelden van wat goed gaat en wat minder goed gaat In het bedrijf: vraag om hulpmiddelen, informatie en training We maken een nieuwe afspraak om het resultaat van onze afspraken te bespreken.

Dankjewel voor het meedenken over dit belangrijke onderwerp! Samen doen we het beter!