Reken- / wiskundebeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Rekenproblemen en Dyscalculie
Derving Niveau 2 Kerntaak 3 Blz. 67.
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Groep 6.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
Rekenen en ICT.
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Workshop rekenen 6 december
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Welkom op de informatieavond over het voortgezet onderwijs
Groep 6.
Onze nieuwe rekenmethode
Informatieavond groep 4
Ouderavond vakkenpakket
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Rik van der Vaart Juliette de la Mar
Even voorstellen In deze klas Snappet.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Toepassingen 5L week 11: ‘Reclame’ een breuk of een procent nemen van een getal 5L week 11: ‘Reclame’
Advies basisschool Aanmelden Brugklasonderzoek Brugklas kader/theoretisch Determinatie Programma Begeleiding Data Laptop Vragen? BRUGKLAS.
Differentiëren in de Franse les
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
25 augustus 2009 Ontwikkeling PROTIDE Klankbordgroepoverleg #4.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Presentatie ouderbijeenkomst
Presentatie ouderbijeenkomst
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Verhoudingen Les 1 een deel van een gehele hoeveelheid In breuken
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Rekenen Verhoudingen 2f
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculie presentatie
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculie presentatie
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Onze rekenmethode.
Wiskunde Blok 5 les 17.
Les 6: Breuken en procenten 4
De volgorde van de bewerkingen
Dyscalculie presentatie
Rekenen Verhoudingen 2f
Les 8 Het openingsbod van 1 in een kleur
Dyscalculie presentatie
Transcript van de presentatie:

Reken- / wiskundebeleid

Brugklas screening Algemene kennis toets Niveau Test Rekenen (toepassende versie) Tijdens de wiskunde les Afnameduur: 1 lesuur (50 à 60 min.) Bij uitval én laag 1e rapportcijfer: Rekenondersteuning Tempo toets Tempo Test Reken Tijdens de wiskunde les Afnameduur: 5 min. (30 min. inclusief uitleg) Bij uitval: screening op dyscalculie

Dyscalculie Wat is dyscalculie? Ruijssenaars (2004) Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-/wiskundekennis (feiten/afspraken). Ruijssenaars (2004) Hoe herken je dyscalculie in de klas? Niet kennen van de tafels Slecht zijn in rekenen met breuken, procenten Moeite met klokkijken Moeite om links en rechts uit elkaar te houden Moeite met narekenen van wisselgeld aan de kassa

Dyscalculie videofragmenten

Resumerend Tempo Test Rekenen Niveau Test Rekenen Dyscalculia Screener (toepassende versie) (computertest) & Zwak 1e rapportcijfer Niveau Test Rekenen (technische versie) Rekenondersteuning Doorverwijzing (december - juni) (Psycholoog)

Alsnog problemen met rekenen/wiskunde? Bijles of inloopspreekuur!