Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Advertisements

1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan populariteit Fundering.
LinkedIn, KennisCafe en Twitter Rens de Graaff. Inhoud LinkedIn  Algemene Info  Demo Video  Print Screen  Voordelen binnen de IC KennisCafe  Algemene.
Project “Schone motor”
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Reactie op voorstellen voor de gassamenstelling in de toekomst 13 oktober 2011 Stijn Schlatmann.
FOTODIGITAAL
Strategie en Indelingsprincipes
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Grootverdiener zwaarder belast
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Beleggen, vertrouwen, onderzoek
“Jaarverslag bodemsanering 2007” Mark in ‘t Veld Senior adviseur Milieu & R.O.
Solar Influences Data analysis Center / Royal Observatory Belgium Waarom zonnetelescopen boven op een toren plaatsen? Wat is deze vreemde structuur?
WELKOM 3 december Volvo V60 Plug-in Hybrid Een samenwerking tussen de Volvo Car Corporation en Vattenfall, de Zweedse leverancier van elektriciteit.
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
De duurzaamheid van warmtebronnen
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
G-Gassamenstelling na transitie ’11-’21 EL&I & PNA consultatiebijeenkomst 13 oktober 2011 Den Haag.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Innovatienetwerk Mensen, netwerk, kennis impliciet vs. explicitet.
Parochieavond “Op weg naar de toekomst” Joannes de Doper 25 mei 2010.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Schermenproject Seniorendag 2 oktober Schermenproject Makkelijk contact tussen (oudere) alleenstaanden onderling en zorgondersteuners, o.a. studenten.
Samenvatting CONCEPT.
Tenniselleboog Wat houdt dit in?
Premieberekeningen werkgroep pensioenen ANN. Pagina 2 Achtergrond  Per 1 januari 2015 is regeling APF versoberd (o.a. 1,875% en aftopping € )
Sales 2.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
Dpt. Forest and Water Management Forest & Nature Lab Bepalen van optimale technieken en strategieën voor de oogst van houtige biomassa Jeroen Osselaere,
Digitale informatieborden Kor van der Velde, beleidsmedewerker/contactfunctionaris kernen en wijken.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
Captain Verenigingssoftware Februari 2005 Modulaire opbouw: Ledenbeheer Factureren Boekhouden Website Objecten.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
LNG sleephopperzuiger
Subtitel Bewonersavond Doorn, 20 juni 2016, Adri Nipshagen Resultaten (model)onderzoek fasegebied 3 t.p.v. Huis Doorn.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Europese emissie-eisen middelgrote stookinstallaties in het Activiteitenbesluit Schakeldag 2017 Piet Kruithof (Ministerie I&M)
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
Kijk ook op mijn Website:
Geschiedenis computer & internet
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’
Welkom VWO 5..
Plannen voor 'Post-Authorisation Efficacy Studies' (PAES's)
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Welkom VWO 5..
Belangrijkste belastingwijzigingen per 1 januari 2018
Toekomstperspectief (milieu-)prestaties LNG-motoren
Biobrandstoffen en motortechniek
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Investeren in mensen en middelen met Rendementsverhoging
Reflector Big Five Personality
De actuele toestand op de Nederlandse Energiemarkt
LNG met haring 21 juni 2018.
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Geothermie in Midden-Holland
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Kansrijk met Entree naar vervolg mbo of werk!
Transcript van de presentatie:

DNV GL studie LNG in de scheepvaart: verlagen emissies en verhogen efficiency

Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting, bijv. middels kleinere motoren, uitschakelen cilinders) De stoichiometrische (HD truck) gasmotor met zijn lage GHG-emissie geldt als voor de hand liggende kandidaat. Met HPDI truckmotoren, en op langere termijn van de RCCI motoren, nog een aanzienlijke prestatieverbetering in het verschiet. Op termijn verwacht DNV GL dat met de huidige gasmotorconcepten een ondergrens in THC-emissie van ongeveer 1.5 g/kWh, in combinatie met een (vollast)rendement van ongeveer 50% over een belangrijk deel van de bedrijfstijd, haalbaar is. Ten opzichte van de (dan eveneens hoger renderende) dieselmotoren biedt dit perspectief op ongeveer 20% voordeel in termen van GHG-emissie.

Bevindingen Bij dieselmotoren ligt de GHG-emissie tussen ongeveer 605 en 705 g/kWh. De GHG-emissie van de dual-fuelmotoren ligt ongeveer tussen de 545 en 660 g/kWh, oftewel zo’n 6 tot 10% lager ten opzichte van de dieselmotoren. Bij de armmengselmotoren ligt de GHG-emissie in de range van ongeveer 530 tot 625 g/kWh. Dit komt overeen met ongeveer 12% reductie ten opzichte van de dieselmotoren. De stoichiometrische motoren hebben een GHG-emissie tussen ongeveer 545 en 575 g/kWh, oftewel zo’n 10 tot 18% lager dan de dieselmotoren.

Bevindingen

Punten voor DB Dit verder communiceren, in overleg met DNV GL: Publicatie op website NLP Via bericht op LinkedIN Op termijn 1.5 gram/kWh, dus potentieel 20% GHG reductie realistisch, dit gebruiken in stukken voor Ministeries etc. Dual fual motoren (o.a. Wartsila) nu al 6-10% lager GHG emissie.