incongruentie en dat/als constructie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
 Er zijn verschillende logo’s voor verschillende winkels. Hier een paar voorbeelden: Hier een paar voorbeelden:
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Basisschool de Wester 9 mei 2014.
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
STAPPEN OM DE FOUT TE VINDEN.
H2 Grammatica zinsdelen
Het onderwerp ????????????????????.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Grammatica Nederlands
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Argumentatiestructuren
Wat is de persoonsvorm?. Wat is de persoonsvorm?
Beschouwing – De Laatste Tips
Stage: Basisschool de Klingerberg
Werkwoorden in de v.t. Reeks 1.
Werkwoordelijk of naamwoordelijk gezegde
Paragraaf drie en vier: incongruentie en dat/als constructie
Voegwoorden.
Paragraaf twee: verkeerde verwijswoorden
Paragraaf 7: losstaand zinsgedeelte
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Is ‘t kofschip gezonken…?
De gebiedende wijs De enkelvoudige zin en samengestelde zin
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Lijdend Voorwerp Juni 2014.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Briant College H2 het onderwerp. Briant College H1 De persoonsvorm vinden en zinsdeelstrepen zetten Hoe vind je de pv? -zin vragend maken -de zin van.
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
CURSUS FORMULEREN Paragraaf vijf en zes foutieve samentrekking en foutief beknopte bijzin.
persoonsvorm de De persoonsvorm is altijd een werkwoord.
Cursus werkwoordspelling Goed spellen? Kwestie van regels.
lopen, vallen, gamen, nadenken
Nevenschikking of onderschikking?
De vraag is je beste vriend
Foutieve samentrekking
Betrekkelijk voornaamwoord
Betrekkelijk voornaamwoord en bijvoeglijke bepaling
Hoofdstuk 3 Grammatica zinsdelen
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Onvoltooid deelwoord/bijvoeglijk gebruikt deelwoord
Lijdendvoorwerpszin, onderwerpszin en bijwoordelijke bijzin
Lijdende en bedrijvende vorm
Nevenschikking en onderschikking
De gebiedende wijs Spelling 2.5.
Enkelvoudige en samengestelde zinnen
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Tekstverbanden en signaalwoorden
Onderwerp en hoofdgedachte
Congruentie/incongruentie
Stijlfouten.
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Formuleren 11 havo.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Nevenschikking en onderschikking
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
lopen, vallen, gamen, nadenken
Grammatica zinsdelen 2havo, periode 2a.
Hoofdstuk 1 Taalverzorging
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Hoofdstuk 2 Taalverzorging
Twee gezegdes Er bestaan twee gezegdes:
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Grammatica: werkwoorden
Transcript van de presentatie:

incongruentie en dat/als constructie Cursus formuleren incongruentie en dat/als constructie

Valt je iets op aan de onderstaande zinnen? Wij loopt nu naar de winkel Ik vinden het lastig! De school verwachten dat het halen van hoge cijfers in de toekomst alleen maar zal toenemen De prijs werd toegekend aan de stichting die mensen die langdurig vastzitten willen helpen.

Aan het einde van deze les weet je… 1.Wat incongruentie inhoudt; je herkent het en kan het verbeteren. 2. Wat een dat/als constructie inhoudt; je herkent het en kan het verbeteren.

Wat is incongruentie Een zin heeft altijd een onderwerp en een persoonsvorm. Ik loop naar huis De man pakt het boek Onderwerp en persoonsvorm moeten kloppen met elkaar: Onderwerp Persoonsvorm enkelvoud meervoud

Wat is incongruentie Wanneer onderwerp en persoonsvorm NIET met elkaar overeenkomen heet dat: incongruentie. *Ik lopen naar huis *De mannen pakt het boek LET OP: Het kernwoord van het onderwerp bepaalt of je met enkelvoud of meervoud te maken hebt. 

Wat is incongruentie Wanneer ontstaat incongruentie: 1. Als het onderwerp meervoudig/enkelvoudig lijkt, maar meervoudig/enkelvoudig is: De regering wordt vaak niet begrepen, ze doen maar wat ze willen. De media doet verslag van de spannende wedstrijd. De jeugd doen maar wat ze willen 2. Als persoonsvorm en onderwerp ver uit elkaar staan: .De prijs werd toegekend aan de stichting die mensen die langdurig vastzitten willen helpen 3.

Een aantal….een paar…een hoop… Deze woorden als onderwerp lijken meervoud maar zijn het niet, tenzij je het meervoud bedoelt! Het hele vak supporters stormde het veld op. (je bedoelt die ene groep mensen) Een hoop supporters vielen de scheidsrechter lastig. Een aantal kinderen kwamen te laat. (niet als groep, maar na elkaar bijvoorbeeld) Een aantal kinderen liep voor de klas uit. (als één groep) Er lag een paar sokken in de vuilnisbak. (twee bij elkaar passende) Er lagen een paar sokken in de vuilnisbak. (3 of 7, oid)

Dat/als constructie Wat is het? *Een zin waarin dat/als of dat/wanneer na elkaar genoemd wordt. Dit is niet mooi en bovendien lopen de zinnen niet lekker. Hoe verbeter je zo`n zin? Je lost dit op door het juiste voegwoord (dat/als) bij de juiste zin te plakken. Begin altijd met de DAT-zin, gevolgd door de ALS-zin --Tip: de als-zin staat altijd achter het voegwoord als/wanneer--

Verbeter deze zinnen maar eens… Ik denk dat als de leerlingen goed opletten dat ze goede cijfers halen Ik denk dat (ze)leerlingen goede cijfers halen, als (leerlingen)ze goed opletten Ik vind dat wanneer een leerling iets niet snapt dat het nog een keer uitgelegd moet worden. Ik vind dat het nog een keer uitgelegd moet worden, wanneer een leerling iets niet snapt. De schoolleiding heeft besloten dat wanneer de leerlingen gaan staken zij dan de lessen moeten inhalen. De schoolleiding heeft besloten dat de leerlingen de lessen moeten inhalen, wanneer zij gaan staken.