Elvie Pepper 29 maart 2019.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Werken naar onderwijsbehoeften
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Ondernemend Vitam Een training in ondernemend werken op je locatie.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
Naar een duurzaam HRM beleid
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Vernieuwend beweegprogramma voor 55-plussers
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Voorlichting BPV voor Studenten
Integratie IVH en JAT.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
WELKOM.
Van Zorg naar SOCAV.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Persoonlijk Leiderschap
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Project Pilot Omgevingsplan in klare (digi) taal
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
WELKOM.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
De koers van Joris Thuis het programma in het kort
Transcript van de presentatie:

Elvie Pepper 29 maart 2019

Beste gemeentelijke dienstverlener Organisatie leert omgaan met innovatie Op gang helpen robotisering bij overheden Positieve klantbeleving

Doelen van de pilot Eerste Nederlandse gemeente met sociale robot Elvie vervangt de zuil en draagt bij aan betere dienstverlening Elvie past zich aan verschillende doelgroepen aan (bijvoorbeeld ouderen). Elvie wordt gekoppeld met afspraak- en administratieve systemen zodat eenvoudige taken direct worden geregeld. Elvie is eenvoudig te gebruiken en aan te passen en is door medewerkers flexibel inzetbaar.

Aanpak Gemeente stelt nieuwe doelen en haalt feedback op Interne projectgroep Evaluatie en Feedback en betrekken collega’s Projectteam met Decos en Q matic Vier wekelijks een sprintsessie Gemeente stelt nieuwe doelen en haalt feedback op Testen als geheel team Juni tot en met december

Impressie van een sprint

Wat hebben we al bereikt? Elvie kon bij aanvang iemand welkom heten en feedback vragen. Nu: Ze herkent namen, meldt gasten aan en geeft een nummer Spreekt Engels Is toegankelijk voor doven- en slechthorenden met het touch screen Haar bewegingen zijn afgestemd op het moment van de conversatie Weet welke documenten nodig zijn voor afspraken en vraagt daar ook naar, wanneer de gast niet alles bij zich heeft, geeft ze aan wat de gast kan doen. Weet wanneer de gast op de verkeerde locatie is en verwijst dan naar receptie De dialogen zijn kloppend gemaakt n.a.v. feedback en ervaringen Heeft dienstkleding gekregen voor de herkenbaarheid Geeft aan wanneer ze gasten niet kan verstaan/niet begrijpt Geeft aan wanneer met name kinderen te hardhandig zijn Weet het verschil tussen gasten voor Servicecentrum en voor Werkacademie

Reacties bezoekers en collega’s Elvie werd al snel gezien als onderdeel van het team en werd ook wel wat menselijke eigenschappen en emoties toegedicht. Gasten vinden eerst het spannend en moeten even wat overwinnen, daarna zijn ze heel enthousiast. Kinderen zijn heel enthousiast en vooral ook ouderen Selfie met Elvie is heel populair Elvie wordt beter gewaardeerd dan de zuil, gastheren/vrouwen worden nog steeds het meeste gewaardeerd

Lessons learned Het was een pilot met een product dat nog in zijn geheel doorontwikkeld moest worden in samenwerking met een andere partij. Dat maakte het niet mogelijk om vooraf een compleet eindresultaat helder te hebben. Gaandeweg deden zich onverwachte zaken voor. Gedurende het traject moesten hiervoor oplossingen bedacht en ontwikkeld worden. Denk aan privacy en informatiebeveiligingskwesties. Het is belangrijk vanaf het begin van de pilot de juiste disciplines aan tafel te hebben (ICT, communicatie, werkvloer). Er bleken veel afhankelijkheden te zijn in de verschillende softwaresystemen en –processen. Deze hadden vooraf duidelijker in kaart gebracht kunnen worden. Het betrekken van medewerkers, niet alleen de medewerkers die met Elvie werken, is belangrijk gebleken. Hierdoor waren veel collega’s geïnteresseerd en betrokken en dat verhoogde het adaptief vermogen. Voor deze pilot was scrum een geschikte methode. Het legt wel grote druk op de agenda’s. Voldoende tijd vrijmaken bleek een voorwaarde voor succes. Het was een pilot waarbij de gemeente van te voren alleen kon “dromen” van het eindresultaat, omdat alles nieuw was en ontwikkeld moest worden. Leidschendam-Voorburg is trots op wat er is bereikt!

Bedankt voor uw aandacht!