Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Advertisements

Respect op school Geen VOET om op te staan.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Collectief leren in schoolteams
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Vroeg, Voortdurend, Integraal 13 oktober 2011 Hanne Cools.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.
Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij Pieter Rozema Projectadviseur.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Informatiebijeenkomst Huisvesting
Anders kijken, anders doen
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Teambarometer.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Welkom.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit meet je zo?! Bouw mee aan kwaliteit...aan de tekentafel!
Werkmethode Bouwstenen voor familiebeleid KansPlus en ‘s Heerenloo
Dementietafels: delen en verbeteren
Patiëntenparticipatie
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Aan de slag met kwaliteit
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg

Inleiding In 2015 en 2016 is gewerkt aan vernieuwing van het landelijk kwaliteitskader, toegespitst op de langdurige zorg vallend binnen de WLZ. Dat gebeurde vanuit een gezamenlijk initiatief van relevante partijen: landelijke cliëntenorganisaties, beroepsgroepen, zorgbranche, zorgkantoren, IGZ. Deze partijen hebben zich verenigd in een landelijke stuurgroep.

Inleiding In 2015 is het ontwerp van het vernieuwde kader gereed gemaakt, in het verlengde van een systematiek die in eerdere jaren is toegepast binnen de sector. In 2016 is het vernieuwde kader in 24 “proeftuinen” uitgeprobeerd. Visio W&D Noord Nederland was één van die proeftuinen. In 2017 wordt het Vernieuwd Kwaliteitskader landelijk ingevoerd.

Waarom een vernieuwd Kwaliteitskader? Cliënten, cliëntvertegenwoordigers en zorgverleners missen in het voorgaande kader een voortgaande reflectie op de visie Pijlers werden door medewerkers gezien als een administratieve last met (te) weinig bijdrage aan verbetering van zorg en ondersteuning aan cliënten Externe partijen signaleren dat data multi-interpretabel zijn en te beperkt informatie geven over de kwaliteit van zorg aan de individuele cliënt met de nadruk op de relatie tussen cliënt en zorgverlener

Kern van het vernieuwde kader: 3 BOUWSTENEN Kwaliteit rond de individuele cliënt vastgelegd in zorg-/ondersteunings- /cliëntplan De inzichten van cliënten gegevens die voortkomen uit de BIT vragenlijsten 3. Teamreflectie reflectie aan de hand van landelijk vastgestelde thema’s evt. aangevuld met zelfgekozen extra onderwerpen

Proeftuin W&D Noord Projectgroep vernieuwd kwaliteitskader met een brede samenstelling: cliënt/bewoner, vertegenwoordiger, begeleiders, managers, orthopedagoog, kwaliteitsmedewerker Eerste opdracht: bouwsteen 3 teamreflectie handen en voeten geven.

Proeftuin W&D Noord Introductie teamreflectie: Nieuwsbrieven. Introductie heeft plaatsgevonden via managers. Parabel ‘de kleuren van de waarheid’ Formulier ‘de kleuren van ons team’ Handreiking teamreflectie: beschrijving van een handige werkwijze Intranetpagina met thema’s, vragen en stellingen die gebruikt kunnen worden.

Als input voor de teamreflectie is gebruikt: Proeftuin W&D Noord Als input voor de teamreflectie is gebruikt: BIT: hoe ervaren de bewoners hun kwaliteit van bestaan Ruimte voor Eigen Regie: welke informatie komt er uit de gesprekken met vertegenwoordigers en bewoners en medewerkers? Zorg voor Participatie: welke (maatschappelijke) rollen vervullen de bewoners nu en welke zouden ze eigenlijk willen/wensen?

Kwaliteitsrapport Eind 2016 heeft de projectgroep W&D Noord een kwaliteitsrapport opgeleverd bij de VGN. Dit rapport is ook gestuurd aan de CR, het domein, de RvB en de IGZ. Het domeinoverleg W&D heeft kennis genomen van het rapport en besloten tot de samenstelling van een landelijke werkgroep, van waaruit projectleiders in hun eigen directoraat uitvoering gaan geven aan het vernieuwde kwaliteitskader.

Landelijke werkgroep De landelijke werkgroep bestaat uit: Marie-José van den Driessche, domeinportefeuillehouder kwaliteit en voorzitter Sandra Peper, manager W&D Noord Frank Roose, manager W&D Midden Mirjam Wagemakers, manager W&D Zuid Bert Kremer, medewerker kwaliteit en projectleider Proeftuin NN Willemijn van Gogh, adviseur kwaliteit W&D

Wie nemen zitting in de regionale projectgroep? OP NAAR LANDELIJKE INVOERING VERNIEUWD KWALITEITSKADER GEHANDICAPTENZORG! Wie nemen zitting in de regionale projectgroep? Wat is nodig om van start te kunnen gaan? Waar vinden we meer informatie? Andere vragen? SUCCES!