Research Centre for Education and the Labour Market

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Drs. G. Groothuijsen, UCI 1 Spirituality Network for Education SPINE Van project naar proces.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Allochtonen in het hoger onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Utrecht, 11 juni
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Wat kunnen we eraan doen?
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Honoursonderwijs in HBO
Robotisering en de arbeidsmarkt
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
Mijn opleidingsbeeld.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Research Centre for Education and the Labour Market
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Workshop experimenten in het mbo
Het BSc Honours Programme
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Entreeschool: samen naar een goede basis
Aanpak van laaggeletterdheid
Research Centre for Education and the Labour Market
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Research Centre for Education and the Labour Market
Basiskennis LOB.
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Research Centre for Education and the Labour Market De toekomst van vakmanschap Rolf van der Velden

Achtergrond Project ‘Toekomst van vakmanschap’. Mei 2015 – Oktober 2017 Consortium van UvA (sociologie), Kohnstamm Instituut, ecbo en ROA. Subsidie van Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Achtergrond: wat is het probleem? Afnemende belangstelling beroepsonderwijs Kwetsbare positie van lager opgeleiden Stijging van aantal hoger opgeleiden Veranderende beroepenstructuur Mismatch vraag en aanbod Term vakmanschap is onduidelijk

Vakmanschap wordt door beleidsmakers gezien als middel om de kloof tussen onderwijs en praktijk te dichten?

Vakmanschap

Vakmanschap

Wat is vakmanschap? (1) Verschillende beelden: Wat is het niet? Specialist Praktijk Kwaliteit Beroepstrots Wat is het niet? “Slecht vakmanschap bestaat niet” Routinewerk Praktijk zonder kennisbasis

Wat is vakmanschap? (2) Vakmanschap is een combinatie van hand- en hoofdwerk, waarvoor scholing en ervaring nodig zijn om het werkveld te overzien en complexe taken daarbinnen zelfstandig, met goed resultaat en op gemotiveerde wijze uit te voeren.

Drie typen routine vs. autonomie breed vs smal

Voorbeelden Praktisch vakmanschap Breed vakmanschap Specialistisch vakmanschap Monteur elektrotechnische installaties Onderhoudsmonteur Hoogspanningsmonteur Beveiligingsmedewerker Politieagent Opsporingsbeambte Tuinman Opzichter groenvoorziening Tuinontwerper

Type vakmanschap: mbo niveau Graag dikke pijl toevoegen

Loopbaanperspectief Beroepsopleiding geeft betere bescherming dan algemene opleiding: minder werkloos, betere integratie op arbeidsmarkt. Dit geldt vooral in begin van loopbaan. Brede en specialistische vakmensen doen het goed. Praktische vakmensen meer ‘gevangen’ in banen met lage status.

Toekomstige ontwikkelingen Toekomstperspectieven voor praktische vakmensen matig door automatisering en polarisering op de arbeidsmarkt. Toekomstperspectieven voor brede en specialistische vakmensen redelijk tot goed. Rol technologische en organisatorische veranderingen: groter beroep op generieke vaardigheden.

Beroepsonderwijs en generieke vaardigheden

Beroepsonderwijs en generieke vaardigheden Slingerbeweging: meer vs minder aandacht 1977: “Ach meneer, ze kunnen geen hamer meer vasthouden” (SMO) 2010: referentieniveaus taal en rekenen Twee visies op relatie specifiek-generiek: Complementair: geïntegreerde ontwikkeling van beiden Trade-off: gescheiden ontwikkeling: “Al die tijd aan taal en rekenen gaat ten koste van het vak”

Wat laat het onderzoek zien? Ook voor beroepsopgeleiden geldt dat algemene kernvaardigheden (taal en rekenen) succes op de arbeidsmarkt bepalen, en wel vanaf de start. Het gezamenlijk ontwikkelen van generieke en specifieke vaardigheden lukt beter in een schoolse setting dan bij het leren op de werkplaats. Dat stelt beperkingen aan de bbl.

Conclusies en beleidsimplicaties (1) Vakmanschap (zowel breed als specialistisch) heeft zeker toekomst: goede perspectieven voor MBO 3 en 4. Ook later in de loopbaan geen nadeel van het hebben gevolgd van een beroepsopleiding voor deze groep. Wel zorgen over perspectieven praktische vakmensen (MBO 1 en 2): automatisering, belang generieke vaardigheden, verdringing. Praktische vakmensen meer ‘gevangen’ in beroepen met lage status.

Conclusies en beleidsimplicaties (2) Mbo’ers ontlenen gunstige positie aan hun vakgerichte scholing (comparatief voordeel): pas op voor verdere verbreding. Zeker geen verbreding wenselijk op niveau 1 en 2: breed routinewerk is geen vakmanschap.

Conclusies en beleidsimplicaties (3) Vakmensen ondervinden geen nadeel van hun specifieke vaardigheden: integendeel die beschermen juist op de arbeidsmarkt. Maar ze hebben ook generieke vaardigheden nodig om goed inzetbaar te blijven, vooral later in de loopbaan. In schoolse setting kunnen generieke en specifieke vaardigheden tegelijkertijd ontwikkeld worden, maar dat vereist wel dat de kernvaardigheden geïntegreerd worden in het vakonderwijs.

Meer weten? Website: http://roa.sbe.maastrichtuniversity.nl/?portfolio=vakmanschap Mail naar: R.vanderVelden@Maastrichtuniversity.nl