MKBA Buurtbeheerbedrijven Rozemarijn de Heer Strategie, Beleid & Innovatie 16 maart 2015
Optimaliseren & verantwoorden inzet Ymere in vijf buurtbeheerbedrijven Doel Optimaliseren & verantwoorden inzet Ymere in vijf buurtbeheerbedrijven 16 maart 2015
Opzet Workshop Discussie: Presentatie: Werkvorm: Wat zijn Buurtbeheerbedrijven? Aanpak optimaliseren & verantwoorden inzet Ymere Wat vinden onze klanten? Maatschappelijke Kosten Baten Analyse Werkvorm: In 2 groepen aan de slag met monetariseren van effecten Terugkoppeling uitkomst groepen Werkelijke uitkomst MKBA en wat Ymere hiermee heeft gedaan Discussie: Voors & tegens toepassen MKBA Denkrichting 16 maart 2015
Wat zijn buurtbeheerbedrijven? Bij het buurtbeheerbedrijf kunnen bewoners terecht met hun vragen en opmerkingen over de woning en de buurt. Er is een technische dienst aanwezig die alle reparatieverzoeken in de woningen van Ymere in behandeling neemt. Daarnaast is een wijkploeg actief die in openbare en de semi-openbare ruimte werkt. De huismeester heeft ook zijn werkplek bij het BBNR. Een greep uit de taken van het BBNR: • zwerfvuil opruimen • grof vuil doorgeven aan het stadsdeel • controleren en leeghalen van boxgangen bij woningen • reparaties verrichten in woningen • informatie verstrekken over stedelijke vernieuwing en andere ontwikkelingen in de buurt • ondersteunen en uitvoeren van leefbaarheids initiatieven Deze taken worden uitgevoerd náást de werkzaamheden die het stadsdeel en Ymere zelf uitvoeren. Het BBNR voert ook werkzaamheden uit in opdracht van derden. Voorbeelden hiervan zijn: • aanleg moestuin voor buurtbewoners • op maat leveren van gevulde (buiten) plantenbakken • het coördineren en laten uitvoeren van: - verhuizingen - opknappen van tuinen - schoonmaakwerkzaamheden Ook particulieren kunnen het BBNR inschakelen. 27 december 2018
Wat zijn buurtbeheerbedrijven? Blauw = bezit Ymere (groen = Stadgenoot, roze = De Key) Informatie over Transvaalbuurt: zie factsheet Postcode: 1091, 1092 en 1097 - het aantal Ymerewoningen in het verzorgingsgebied van de BBB: 1.756 woningen, 20 bedrijfsruimtes, 41 bergruimtes/ garageboxen Waarvan 337 in project (sloop/ renovatie), 567 op verkooplijst Waarvan 1.450 sociale huur, 122 studentenwoningen, 178 vrije sector woningen, 6 zorgwoningen - gemiddelde huurprijs: € 468,53 (sociale huur: € 451) - gemiddelde WOZ-waarde: € 170.177 (vorig jaar: € 183.599) 27 december 2018
Aanpak optimaliseren & verantwoorden Wat vinden onze klanten? Maatschappelijke Kosten baten Analyse Rigo Werksessies 27 december 2018
Resultaten - Buurtbeheerbedrijven . Resultaten - Buurtbeheerbedrijven Vindt u dat de buurt waarin u woont de afgelopen 12 maanden voor- of achteruit is gegaan? Één op de vijf bewoners vindt dat de buurt in de afgelopen 12 maanden niet vooruit, maar ook niet achteruit is gegaan. Een derde van de bewoners is van mening dat de buurt wel achteruit is gegaan. Inwoners vinden onder andere dat de buurt achteruit is gegaan door: Leegstand Overlast buurtbewoners Achterstallig onderhoud Veel zwerfafval Inwoners woonachtig in een buurt met Buurtbeheerbedrijf vinden dat de buurt de afgelopen 12 maanden significant meer vooruit is gegaan ten opzichte van inwoners woonachtig in een buurt zonder Buurtbeheerbedrijf.
Resultaten - Buurtbeheerbedrijven . Resultaten - Buurtbeheerbedrijven Was u er voor dit onderzoek van op de hoogte dat er een Buurtbeheerbedrijf in uw buurt aanwezig is? (N=61) 46% is op de hoogte van een Buurtbeheerbedrijf in de buurt Met welke activiteiten van het Buurtbeheerbedrijf bent u bekend? (N=28) Over het algemeen zijn de bewoners die bekend zijn met een Buurtbeheerbedrijf, ook bekend met alle activiteiten die vanuit daar worden georganiseerd. Slechts één op de tien is met geen van deze activiteiten bekend.
Resultaten - Buurtbeheerbedrijven . Resultaten - Buurtbeheerbedrijven Wat vindt u van het idee Buurtbeheerbedrijf? (N=715) 59% vindt het Buurtbeheerbedrijf een goed idee Onder andere: Bevordert de betrokkenheid onder bewoners Korte communicatielijnen Sneller oppakken van problemen Goed voor de werkgelegenheid Laagdrempeliger Schoner en leefbaarder worden van de buurt Wie zou volgens u de activiteiten van het Buurtbeheerbedrijf moeten betalen? (N=607) Het merendeel van de klanten is van mening dat Ymere en de gemeente de activiteiten van het Buurtbeheerbedrijf moeten betalen.
Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) Alle maatschappelijke effecten van een investering (inclusief niet-geprijsde effecten als tijd, milieu, geluid etc.). De effecten worden in geld uitgedrukt, waardoor effecten (kosten en baten) vergelijkbaar zijn. Het projectalternatief (de plannen) wordt vergeleken met het nulalternatief (niets doen).
Stappenplan MKBA Buurtbeheerbedrijven Aftrap met Ymere over takenpakket BBB en referentiebuurten 1ste identificatie van de potentiële kostendragers en batenhouders Verzamelen data Sessie met stakeholders over effecten Opzetten effectenschema Sessie met de stakeholders over de aannames bij de kengetallen en monetarisering Uitvoering van de MKBA’s Op basis van resultaten: Batenhouderanalyse & Beheervormanalyse (BBB of andere vorm) Bespreking met Ymere voorlopige resultaten Afleiden ideale inrichting en takenpakket BBB Communicatieplan stakeholders en bewoners opstellen
Outcome 27 december 2018