Redeneren over bronnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test jezelf! Wat weet jij over de aarde?
Advertisements

Voor de plannex publicatieprijs. Door Jasper v/d Broek.
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Ambiorix Door Liam en Glenn.
Redeneren over bronnen
Het West Romeinse rijk valt uiteen
Romeinen, Germanen en Kelten
Bronnen Merle Wissink.
Zelfde grond, andere tijden
Omgaan met geschiedenis
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Romeinen in Noord-West Europa
Uit: Trouw 16 september 2009.
Vandaag: H.4 afronden Powerpoint over staatsvorming met als voorbeeld Bourgondië Tekst lezen en opdracht maken Verhaal vertellen over Jeanne d'Arc.
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Kenmerk 7: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 2: De Germaanse cultuur en opkomst der Franken.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 1: De Romeinen en hun imperium.
Romeinen Door Laura en Nele.
Romeinse Rijk Door Michiel Alan.
Romeinse Rijk Door Caro en Karen.
Quiz ter afronding van hoofdstuk 2
Woord van Leven November 2012.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Oorlog als maatschappelijk fenomeen
De kerkvader Augustinus over
Van eeuwenband naar tijdsband
DE ABDIJ VAN ORVAL.
DE GALLISCHE OORLOG Hoe ontstaan? Peri. p. 18.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
Geschiedenis van het Nederlands Voorlopers en verwanten
Zelfs Romeinen hebben BV’s.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Romeinen, Germanen en Kelten
Hoofdstuk V: Rome Les 1: Van dorp tot imperium
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Geschiedeniswerkplaats – 1KGT Hoofdstuk 2
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
De Romeinse tijd Ave Caesar Ave Legionair.
Oorlog in Gallië Tomas Meijs (Maurick College Vught), maart 2008.
WELKOM Van harte welkom op de tweede officiële bijeenkomst van het Elburger Bier Genootschap.
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Paragraaf 3.3 Het feodale stelsel
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Romeinen (2) WELKOM.
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Bronnen en onderzoeksvragen
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Filips II vs. Willem van Oranje
Opdracht interview Doel
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Antwoorden: Gent is vree wijs
“ En de draak [Satan] werd boos op de vrouw [God’s kerk], en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen [Gods volk] van haar nageslacht, die de geboden.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Informatieve teksten, interviewverslag
Redeneren over bronnen
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
De schrijver mee op reis
Antwoorden H2: § 3.
Transcript van de presentatie:

Redeneren over bronnen Albert van der Kaap

Vier vragen aan historische bronnen Orval: 12e eeuw Cisterciënzers, (LUX) Trappist. Legende: Gravin Mathilde van Toscanie verloor haar trouwring in een bron. Ze bad tot OLV . Keerde terug naar de bron en zie een forel stak zijn hoofd boven water met in zijn muil de ring. Waarop ze uitriep: (C’est un vrai val d’or ici) staat ook op het wapenschild.

Opdracht Opdracht bij een fragment uit het boek De Bello Gallico, geschreven door Julius Caesar: Hoe onbeschaafder, des te dapperder! Was Caesar het met deze uitspraak eens? Vele scholieren in België hebben dit verhaal horen vertellen en geloofden graag dat de Belgen zeer dapper waren. Maar waren de Belgen ook werkelijk zo dapper? Bedenk een reden waarom Caesar er belang bij gehad kan hebben om de Belgen dapperder af te schilderen dan zijn werkelijk waren.

Inleiding Lees eerst de vraag. Stel, voor je de informatie in een bron analyseert, de volgende vragen aan de bron: wie heeft de bron gemaakt? wanneer ? waar? waarom is de bron gemaakt? Je zult daarbij merken dat je niet op al je vragen antwoord krijgt.

Fragment uit Caesar’s De Bello Gallico Caesar De Bello Gallico 1.1: 'Gallië in zijn geheel is in drie delen verdeeld, waarvan de Belgen het ene, de Aquitaniër het andere en zij die in hun eigen taal Kelten, maar in de onze Galliërs heten, het derde bewonen... . Van hen allen zijn de Belgen het dapperst; eensdeels, omdat zij zich zeer verre houden van de beschaving en de verfijning der provincie ((nu in Frankrijk de Provence genoemd) en zeer zelden met vreemde kooplieden in aanraking komen, die weelde-artikelen invoeren, welke er toe bijdragen om het karakter te verslappen, anderdeels, omdat zij de naaste buren zijn der Germanen, die aan gene zijde van den Rijn wonen, met wie zij voortdurend in oorlog zijn. Om die reden overtreffen ook de Helvetiërs de overige Galliërs in dapperheid, daar zij bijna dagelijks met de Germanen vechten, doordat zij hen òf van hun grenzen weren, òf zelf in het gebied der Germanen invallen doen.

1. Wie is de maker van de bron? Wie heeft de bron geschreven? Wat was zijn functie? Was hij een belangrijk of invloedrijk persoon? Was hij ooggetuige? Over hoeveel informatie kon de schrijver beschikken?

1. Wie is de maker van de bron? Julius Caesar was een Romeinse politicus, generaal en schrijver. Die leefde van ongeveer 100- 44 voor Christus.

De Bello Gallico In De Bello Gallico schrijft Julius Caesar over zijn eigen veldtochten en veroveringen in Gallië.

2. Wanneer is de bron gemaakt? In de tijd van de gebeurtenis of pas (veel) later?

2. Wanneer is de bron gemaakt? De Bello Gallico is, uiteraard, geschreven ten tijde van het leven van Julius Caesar.

3. Waar is de bron geschreven? In welke omgeving? Op de plaats van de gebeurtenis? Is dat van belang?

3. Waar is de bron geschreven? De Bello Gallico is geschreven door Julius Caesar zelf, de precieze plaats is hier niet van belang.

4. Waarom is de bron geschreven? Met welk doel is de bron geschreven. Gaat het om een feitelijk verslag of heeft de tekst een propagandistisch doel? Voor wie is de bron gemaakt. Met andere woorden wat is de doelgroep?

4. Waarom is de bron geschreven? De Bello Gallico diende meer doelen: Informatie: Caesars tijdgenoten en het nageslacht inlichten over zijn "roemrijke" daden. propaganda: Caesar wil op de vooravond van zijn strijd met Pompeius de openbare opinie in zijn voordeel beïnvloeden. apologie: zijn daden in Gallië goedpraten en zichzelf verdedigen tegenover de Senaat en zijn politieke tegenstanders. Het document geldt als een belangrijk bron voor historici, hoewel Caesar er niet voor terugdeinsde feiten te verdraaien ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Mede daarom schreef hij in bijna heel De Bello Gallico in de derde persoon over zichzelf.