(POD) Folkert de Wind Ivo Saes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Smash sportief op weg naar 2020”
Advertisements

Beleidsplan gemeente Barneveld Door: Erwin van der Meij, Dave Duyn en Robin van Leeuwen.
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
Dorpstuintjes in Heusden?. Wat?  Volkstuin = Samentuin = Dorpstuin  Een ruimte waar burgers op 1 locatie een groentetuin op een ecologische wijze bewerken.
Aanzet tot strategisch denken
Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Presentatie Adviescommissie BSC’68
Ledenvergadering 23 september Agenda Wat is Rhode? Ontwikkelingen Doel/Missie werkgroep Te ontwikkelen beleid Huidige status.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
strategie als een proces
Cultuurparticipatie bij jongeren
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Swot analyse
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
College 2 Marketingomgeving
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
SWOT speerpunten € € Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen
Preventieve Organisatie Diagnose s.v. Helios
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Beleidsplan ZTC Waarom een beleidsplan?  Blik houden op de toekomst  Voorkomen van verrassingen  Aanjagen van vernieuwing  Hulpmiddel.
Presentatie Visie- en Beleidsplan. Kijk op de toekomst Beleidsplan 2012 – 2016.
Rugby Club ‘t Gooi Ambitie en (Re-)organisatie. Terugkijkend In 5 jaar tijd jeugd bijna verdubbeld – Van 100 naar 200 – Succesvol jeugdbestuur opgezet.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Voetbalvereniging R.W.B. Beleidsplan Voetbalvereniging R.W.B. Huidige personele bezetting.  700 Leden  8 Seniorenelftallen(H)  2 Seniorenelftallen(D)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Presentatie COTK 30 november 2016
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
International Business Practice
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Zet je club op de kaart!.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Transcript van de presentatie:

(POD) Folkert de Wind Ivo Saes Hanzehogeschool – Insituut voor sportstudies 1

Inhoudsopgave Doel van een POD Voordelen Onderzoeksopzet 04/2013 Doel van een POD Voordelen Onderzoeksopzet Interne analyse Externe analyse SWOT Aanbevelingen Conclusie/Afsluiting Folkert POD – Futsal Winsum 2

Doel van een POD Folkert Advies na diverse onderzoeksmethoden 04/2013 Advies na diverse onderzoeksmethoden Interne en externe analyse  Advies Voorkomen van problemen Antwoord krijgen op de vraag: Heeft Futsal Winsum over 5 jaar nog bestaansrecht Folkert POD – Futsal Winsum 3

Voordelen Ivo Ontdekken van mogelijke problemen Kennis  Actie 04/2013 Ontdekken van mogelijke problemen Kennis  Actie Bestaansrecht waarborgen Ivo POD – Futsal Winsum 4

PREVENTIEF ORGANISATIE ADVIES Onderzoeksopzet 04/2013 Observatie Interview Deskresearch OMGEVING Enquête MACRO Onderzoeksopzet Data verzameling Demografisch Economisch MESO ORGANISATIE Type organisatie OMGEVING MICRO MICRO Politiek-bestuurlijk Bestaansrecht structuur cultuur Sportinfrastructuur Sociaal-cultureel Ivo Management S.W.O.T. - analyse Organisatie Diagnose Ecologisch Technologisch PREVENTIEF ORGANISATIE ADVIES POD – Futsal Winsum 5

Interne Analyse Folkert 04/2013 Bestaansrecht, Leefbaarheid, Inrichting, Management (BLIM) Sterkten en zwakten (SWot) Folkert POD – Futsal Winsum 6

Model? Folkert BLIM-model: - Bestaansrecht M - Management L O I B 04/2013 BLIM-model: - Bestaansrecht - Management M L Folkert O I B POD – Futsal Winsum 7

Bestaansrecht – (B)LIM 04/2013 Financieel  Liquiditeit en Solvabiliteit Liquiditeit: 3.7 Solvabiliteit: 57% Vrijwilligers  Enquête resultaten 74% geen vrijwilliger geweest. Voornamelijk geen tijd en zin. Leden Leden verloop Groei in de afgelopen jaren, nu aan het stabiliseren. Folkert POD – Futsal Winsum 8

Leefbaarheid – B(L)IM Motieven Kwaliteit georganiseerde aanbod. 04/2013 Motieven Sfeer, sportief niveau en tijd belangrijkste redenen Maar liefst een 9.1 op Sfeer! Geen afslankvereniging. Kwaliteit georganiseerde aanbod. Ruime voldoendes voor alle onderdelen Sporttechnisch kader Communicatie scoort het laagst. Wel zeer vriendelijk Accommodatie Ruime voldoendes met scores tussen de 7 en 9.5 Bestuur Transparantie scoort het laagst! Zichtbaarheid Bestuur cijfers tussen de 6.2 en 6.5 Folkert POD – Futsal Winsum 9

Inrichting – BL(I)M UI-model van Hofstede (1991) Symbolen Helden 04/2013 UI-model van Hofstede (1991) Symbolen lichtblauw shirt met een donkerblauw broekje. Logo typeert Winsum Helden Henk Sok en Ton Jansen. Antihelden Rituelen 3e Helft Niet verplichte trainingsmomenten Waarden en grondbeginselen Respect, gelijkwaardigheid. Folkert POD – Futsal Winsum 10

Management – BLI(M) 04/2013 Folkert POD – Futsal Winsum 11

Sterkten en zwakten (SWot) 04/2013 Sterke punten Hoge liquiditeit en solvabiliteit. Geen langlopende schulden. Club draait (nog) goed zonder gemeentelijke subsidies. (hoge sponsor inkomsten) Stabiel in ledenaantal. Sfeer is goed en kenmerkend voor de club. Wedstrijd aanbod is goed. Hoog niveau Futsal Winsum 1 (1e divisie) Jeugdplan in ontwikkeling. Bestuur is op de hoogte van problematiek. Goed vormgegeven website. Puur futsal, geen combinatieclub. Regionale club Vriendelijk sporttechnische kader. Goede accommodatie. Voldoende roulatie in bestuursfuncties. Bestuursfuncties goed ingekaderd. Oprichting voetbalschool Zwakke punten Veel verloop vrijwilligers. Weinig potentiële vrijwilligers. Communicatie sporttechnisch kader kan verbeterd worden. Technische commissie bestaat uit twee leden Futsal Winsum 1 Financieel onzekere toekomst Weinig aanwas nieuwe (jeugd) leden. Moeizaam invullen bestuursfuncties Ontbreken jeugdteam Beperkte inkomsten bronnen Folkert POD – Futsal Winsum 12

Externe analyse Ivo Micro Meso Macro Stakeholders 04/2013 Micro Meso Macro Stakeholders Demografisch, Economische, Sociaal-culturele, Technologische, Ecologische en Politiek-bestuurlijke factoren (DESTEP) Kansen en bedreigingen (swOT) Ivo POD – Futsal Winsum 13

Micro Meso Macro Ivo Micro (Interne analyse) 04/2013 Micro (Interne analyse) Zeer nabije omgeving van de sportvereniging Sportinfrastructuur Meso Directe omgeving van de sportvereniging Gemeentes, sponsoren, etc (stakeholders) Macro Staat het verst van de vereniging af DESTEP- factoren Ivo POD – Futsal Winsum 14

Stakeholders Ivo Stakeholders Relatie Belang stakeholder Macht 04/2013 Stakeholders Relatie Belang stakeholder Macht Prioriteit KNVB District Noord + Niveau sport Ontwikkeling Huis voor de Sport Groningen +/- Functioneren vereniging - Voetbalvereniging Viboa Concurreren Ledenaantal Voetbalvereniging Hunsingo Gemeente Winsum Maatschappelijke waarde sociale cohesie Groene school Winsum -- Opvoedende waarde, Beweegprogramma’s Marktaandeel, groei Wessel Gansfort College - - Samenwerking Ivo POD – Futsal Winsum 15

DESTEP-factoren Ivo Demografisch 04/2013 Demografisch Kenmerken van de bevolking (leeftijd, geslacht, geloof, etc) Economisch Inkomen van belang bij sportende mensen Sociaal-culturele factoren Cultuur en leefgewoonten (individualisme, etc) Sport als middel Ivo POD – Futsal Winsum 16

DESTEP-factoren Ivo Technologische factoren 04/2013 Technologische factoren Ontwikkeling van samenleving Middel om publiek te bereiken Ecologische factoren Niet relevant voor de vereniging Politiek-bestuurlijke functies Overheidsbeslissingen Ivo POD – Futsal Winsum 17

Kansen en bedreigingen (swOT) 04/2013 Kansen Aandacht regionale pers voor Futsal Winsum 1. KNVB wil zaalvoetbal stimuleren. Hoog niveau van Heren 1 aandacht trekken van potentiële sponsors.. Financiële subsidies van de gemeente. Facebook vermelding op de site maken. Voetbalclinic aanbieden Groene school. Noodplan opstellen wanneer sponsoren wegvallen. Groene school bevat potentiële leden Bedreigingen Mogelijke verkoop sporthal door gemeente Sponsoren behouden (financiële crisis) Veldvoetbal populairder binnen Winsum  keuze vaker voor veldvoetbal Sport geen prioriteit bij een drukke agenda Ivo POD – Futsal Winsum 18

SWOT- Analyse Ivo Selectie van Interne en Externe resultaten 04/2013 Selectie van Interne en Externe resultaten Confrontatiematrix Combinaties Ivo Met een SWOT-analyse onderzoek je de toekomstmogelijkheden van een product, vereniging of dienst in de markt. (Pijlman) Dit is een handig middel om uit te zoeken welke strategie je moet gebruiken om je product, vereniging of dienst te laten ‘scoren’ op de markt. POD – Futsal Winsum 19

Confrontatiematrix Ivo 04/2013 POD – Futsal Winsum 20 STERKE PUNTEN Hoog niveau Futsal Winsum 1 Bestuursfuncties goed ingekaderd Puur futsal, geen combinatie met veldvoetbal Jeugdplan in ontwikkeling Financieel gezond Confrontatiematrix 04/2013 KANSEN Aandacht regionale pers voor Futsal Winsum 1. KNVB wil zaalvoetbal stimuleren. Noodplan opstellen wanneer sponsoren wegvallen. Financiële subsidies van de gemeente. ZWAKKE PUNTEN Moeizaam invullen bestuursfuncties Financieel onzekere toekomst. Weinig aanwas nieuwe talenten/speler Veel verloop vrijwilligers Weinig potentiële vrijwilligers BEDREIGINGEN Mogelijke verkoop van de sporthal door de gemeente. Sponsoren behouden (financiële crisis) Veldvoetbal is populairder binnen Winsum  keuze vaker voor veldvoetbal Sport geen prioriteit bij een drukke agenda. Ivo Sterktes – Kansen Sterktes – Bedreigingen Zwaktes – Kansen Zwaktes – Bedreigingen POD – Futsal Winsum 20

Combinaties 04/2013 In de combinaties leggen we de gemaakte keuzes naast elkaar Met een sterkte inspelen op een kans, dit kan door te groeien of door het uit te buiten Puur futsal, geen combinatie met veldvoetbal (S3) – KNVB wil zaalvoetbal stimuleren(O2) Met een sterkte inspelen op een bedreiging, dit kan door te verdedigen of door te concurreren met de sterktes. Hoog niveau Futsal Winsum 1(S1) – Sponsoren behouden (financiële crisis) (T2) Met een zwakte inspelen op een kans, dit kan door te verbeteren of door zwaktes om te buigen naar sterktes Financieel onzekere toekomst (W2) – Noodplan opstellen voor wanneer sponsoren wegvallen (O4) Met een zwakte inspelen op een bedreiging, dit kan door te vermijden, terug te trekken of door samenwerking te zoeken met sterke concurrenten. Moeizaam invullen bestuursfuncties (W1) – Sport geen prioriteit bij een drukke agenda (T4) Folkert POD – Futsal Winsum 21

Aanbevelingen Folkert Aanbeveling 1; 04/2013 Aanbeveling 1; Scholencompetitie zaalvoetbal Voortgezet Onderwijs. Aanbeveling 2; Sponsorbehoud Aanbeveling 3; Noodplan opstellen ter bescherming voor het wegvallen van de sponsoren Folkert POD – Futsal Winsum 22

Aanbeveling 1; Scholencompetitie zaalvoetbal 04/2013 Zwakte de vereniging kampt met moeizame aanwas van nieuwe jeugdleden. Sport Impuls KNVB Groene school en Wessel Gansfort College Gemeente Winsum Futsal Winsum Verwachte uitwerking Folkert De Sportimpuls is een subsidieregeling die lokale sport- en beweegaanbieders financieel ondersteunt bij de opzet van activiteiten die ze ondernemen om meer mensen te laten sporten en bewegen. Deze activiteiten bestaan uit het opstarten en aanbieden van sportactiviteiten voor mensen die niet of nauwelijks sporten en bewegen. De wensen en behoeften van potentiële sporters vormen daarbij het uitgangspunt. (Sport in de buurt) POD – Futsal Winsum 23

Aanbeveling 2; Sponsorbehoud 04/2013 Zwakte; De vereniging heeft moeite om sponsoren te behouden Aanbeveling: Onderzoek waar sponsor waarde aan hecht Sponsorpakket samenstellen (aanbieding naar sponsor) Free publicity (vergroting belangstelling) Verwachte uitwerking Ivo POD – Futsal Winsum 24

Aanbeveling 3; Noodplan 04/2013 Zwakte; Financiële onzekere toekomst kan zorgen dat er sponsors wegvallen Aanbeveling: Noodplan opstellen Wie, wanneer, hoeveel Alternatieven Verwachte uitwerking Ivo POD – Futsal Winsum 25

Conclusie/Afsluiting 04/2013 Huidige bestaansrecht geen zekerheid voor toekomst. Aanbevelingen dienen om in 5 jaar de bestaansrechten te waarborgen. Blijf goed anticiperen op de ontwikkelingen. Afsluiting en ruimte voor vragen Folkert POD – Futsal Winsum 26