Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Reflectie-portfolio beoordelen
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Gedragsproblemen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Hogescholen in Dialoog
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Ervaringen Implementatie in Nederland
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Workshop evalueren Dcp
Verschillen tussen scholen en klassen
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
vanuit een herstelgerichte visie!
Hoe houd je een klas op orde?
Het motiveren van leerlingen in het VO
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamiek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Zelfsturing en motivatie
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Formatief versus summatief
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Motiveren: de ins en outs!
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leerling- kenmerken Motivatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doubleren.
Doubleren.
Motivatie en puberbrein
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018

Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen Anouke Bakx, Ton van Houtert, Maartje van den Brand & Lisette Hornstra ORD, Nijmegen, 13 juni 2018

www.point013.nl Onderwijsonderzoekswerkplaats

begaafde basisschoolleerlingen: Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: (percepties van begaafde leerlingen)

Begaafde leerlingen Begaafde leerlingen betreft een groep van ongeveer 10% van de leerlingen die (potentieel) hoog presteert (NAGC, 2011; OCW, 2014).

Praktische aanleiding Perceptie van school als ‘saai’ Onderpresteren Moeilijk om goed te begeleiden Motivatieprobleem?

Theoretische aanleiding Aandacht voor zwakkere leerlingen (Deunk et al., 2015) Handelingsverlegenheid leerkrachten (Doolaard & Oudbier, 2010) Lage prestaties van begaafde leerlingen (Driessen, Mooij, & Doesborgh, 2007; OECD, 2016) Motivatie van leerlingen is laag (Meelisen & Punter, 2016; Pisa, 2012; TiMSS, 2011)

Motivatie SelfDetermination Theory (Deci & Ryan, 2000) Aansluiting bij basisbehoeften van leerlingen: A. Autonomie B. Binding/relatie C. Competentie

Behoefteondersteunend onderwijs Aansluiten bij basisbehoeften Motivatie stijgt (Stroet, Opdenakker, & Minnaert, 2013)

Basisbehoefte autonomie Leerkrachtkwaliteiten Keuzes bieden Beslissingen laten nemen Betrekken bij doelenstellen Relevant maken leeractivi. Autonomie Zelf keuzes maken Relevantie inzien

Basisbehoefte binding/relatie Nabijheid Positieve lero Leerkrachtkwaliteiten Tijd voor leerlingcontact Empathie Positief klimaat creëren Fouten maken mag

Basisbehoefte competentie Structuur/duidelijk- heid Feedback Leerkrachtkwaliteiten Regels Consistent gedrag Feedback geven Vragen stellen

Perspectief vanuit de leerling Praktijk is benieuwd: wat zeggen leerlingen Theorie: relatief weinig open methodieken vanuit leerlingperspectief

Onderzoeksvragen Wat zijn kenmerken van een ‘goede leraar’ volgens (begaafde) basisschoolleerlingen? Zijn er verschillen tussen begaafde jongens en meisjes in de genoemde kenmerken?

Deelnemers 463 begaafde leerlingen 297 jongens, 163 meisjes, 3 bovenbouwleerlingen [9 – 12 jaar] voorzieningen voor begaafde leerlingen

(Bakx, Koopman, den Brok & de Kruijf, 2015) Instrument (Bakx, Koopman, den Brok & de Kruijf, 2015)

Data-analyse Autonomie: keuzes maken relevantie toelichten respect Binding: nabijheid en affectie gevoel van erbij horen afhankelijkheid Competentie: duidelijkheid begeleiding aanmoediging feedback (Stroet, Opdenakker, & Minnaert, 2013)

Resultaten Basisbehoefte Genoemd Binding / relatie 43,2% Competentie 39,0% Autonomie 9,5% Anders 8,4%

Meest genoemd Basisbehoefte Categorie Genoemd 1 Binding Affectie 30,8% 2 Competentie Begeleiding 20,9% 3 Duidelijkheid 15,4% 4 Nabijheid 11,9% 5 Anders Leuke dingen 8,4%

Voorbeelden Basisbehoefte Categorie Voorbeelden 1 Binding Affectie Is aardig voor me 2 Competentie Begeleiding Geeft goede instructie 3 Duidelijkheid Heeft eerlijke regels 4 Nabijheid Begrijpt mij 5 Anders Leuke dingen Leuke dingen doen / avontuur

Genoemd door jongens - meisjes Basisbehoefte Genoemd Jongens Meisjes 1 Binding Affectie 31,1% 30,6% 2 Competentie Begeleiding 22,3% 18,9% 3 Duidelijkheid 16,3% 14,3% 4 Nabijheid 10,4% 13,7%* 5 Anders Leuke dingen 8,7% 7,9% * Χ2=4.874, p=0.028

Conclusie Bindingsapecten worden het meest vaak genoemd - leerkracht begrijpt me - iets vaker genoemd door meisjes Competentie ook vaak genoemd - instructie (alleen indien nodig) - begeleiding (op maat) - eerlijke regels (past bij beschrijving van begaafde lln?) Autonomie minst genoemd - keuzes

Praktijkimplicaties Binding voor alle begaafde leerlingen belangrijk - begaafden: leerkracht begrijpt me pedagogische sensitiviteit [NB: pabo] Competentie: weten waar ze aan toe zijn - goede begeleiding (op maat), duidelijkheid en regels didactische kwaliteit klassenmanagement Rekening houden met - relatief kleine groep deelnemers - alleen leerlingen basisonderwijs

Discussie Meerwaarde van onderwijsonderzoek - praktijk - wetenschap Spanningsveld - praktijk: korte termijn, handelinsgericht advies - wetenschap: lange(re) termijn, inzichten, theorievorming

Dank voor uw aandacht