Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kader - situering Vlaams Regeerakkoord
Advertisements

Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
CBE: Centra voor Basiseducatie
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
1 Tegenprestatie in de WWB Voor wat hoort wat SZW-dagen Extra 2011.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Opleidingen. Doel? Mensen uit kansengroepen ondersteunen bij het verwerven van competenties die nodig zijn voor het vinden, behouden of verbeteren van.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Wet betreffende de rechten van de vrijwilliger Een beknopt overzicht.
Info PWA PWA Infosessie.
Instrumenten en voorzieningen
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Wijkleerbedrijf DATUM.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Tafel dagbesteding gemeenten
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Overleg Vlaams banenpact Comité Vlaams ABVV - 24/03/2015.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Participatiewet aan het werk voor de Drechtsteden/Dordrecht Een kort overzicht m.b.t. stand van zaken.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
JOBCOACHING vzw VOKANS UNIZO 19 april Vokans vzw Visie en missie VisiePermanente vorming Participatie arbeidsmarkt Fundamenteel recht.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Het nieuwe Vlaamse doelgroepenbeleid. 6 de SHV: waar staan we? moeizaam politiek akkoord omgezet in bijzondere wetten overheveling: - bevoegdheden (juli.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Doelgroepenbeleid Beleidsgroep 18/10/2016.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Evaluatie in CMW & LDE.
Lokaal loket kinderopvang
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid Samenvatting van de Conceptnota hervorming.

Infodag onderwijs Welkom!
Inschatten van dienstverlening
Samenwerking tussen actoren werk en zorg
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Een re-integratiebeleid van de 21e eeuw
CO Stand van zaken beleidsdossiers Werk naar aanleiding van de 6de staatshervorming Fabio Contipelli Peter Cousaert OCMW Centrumsteden, 09/06/2015.
Lokaal loket kinderopvang
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid

Situering Het Vlaams regeerakkoord : - stelsel van Tijdelijke werkervaring - drastische hervorming van het PWA-stelsel Conceptnota “naar een nieuw stelsel van Tijdelijke werkervaring” door de Vlaamse Regering goedgekeurd op 30 oktober 2015 Conceptnota hervorming PWA-stelsel door de Vlaamse Regering goedgekeurd op 4 maart 2016

Conceptnota “Wijk-werken”: visie Het Stelsel van tijdelijke werkervaring - doelgroep : werkzoekenden met grote afstand tot de arbeidsmarkt omwille van gebrek aan (recente) werkervaring en passende arbeidsattitudes - doelstelling: verwerven van werkervaring om transitie naar het Normaal Economisch Circuit te faciliteren - duidelijk onderscheid met Sociale Economie / doelgroepwerknemer - intensieve begeleiding en inzet van één of meerdere werkplekleerinstrumenten - staat open voor alle werkgevers en alle werkzoekenden

Conceptnota “Wijk-werken”: visie 2. Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” - nadruk op werkervaring - focus op maatschappelijk relevante activiteiten op lokaal niveau - gericht op minimaal competentiebehoud - Past in een traject naar werk

Krijtlijnen van het nieuw instrument “Wijk-werken” 1. Toeleiding : Wijk-werken kan enkel indien geen ander passend instrument beschikbaar is - voor wie minimum halftijds werken niet haalbaar is - zeer geleidelijke opstap richting tewerkstelling - maximum haalbare: een paar uur presteren in een laagdrempelige werkomgeving - de werkzoekende beschikt over voldoende autonomie en kan zich zelfstandig naar de werkplek begeven en zijn taken uitvoeren

Krijtlijnen van het nieuw instrument “Wijk-werken “ 2. Geen werkloosheidsval - slechts mogelijk voor bepaalde duur - kadert in een traject naar werk - opvolging en begeleiding door VDAB/partners - minimale vergoeding bovenop uitkering Overgangsbepalingen voor “huidige PWA-werknemers” worden voorzien

Krijtlijnen van het nieuw instrument “Wijk-werken 3. Geen verdringing van reguliere arbeid in het Normaal Economisch Circuit of Sociale Economie - de gebruiker is louter opdrachtgever : geen contractuele verbintenis met de werkzoekende - toegelaten taken/activiteiten: geënt op PWA-stelsel - toegankelijk voor alle gebruikers die nu momenteel toegelaten zijn in het PWA-stelsel - niet gebonden aan een minimum aantal uren / week, max. 60 uren per maand

Krijtlijnen van het nieuw instrument “Wijk-werken 4. Werkervaring op een reële werkplek met beperkte incentive voor de werkzoekende en beperkte bijdrage door de gebruiker - reële werkplekken maar niet op een productievloer - laagdrempelige leerwerkplekken - Geen arbeidspostanalyse, aangepaste werkomgeving of voortdurende begeleiding en ondersteuning op de werkvloer. - op maat van de werkzoekende

Krijtlijnen van het nieuw instrument “Wijk-werken 5. Organisatie: afstemming op organisatiestructuren voor arbeidsmarktinitiatieven - in startfase toegankelijk voor verplicht ingeschreven werkzoekenden en werkzoekenden die noch uitkering noch leefloon ontvangen - instroom op basis van alle info voorhanden in het dossier - unieke kans om samenwerking tussen VDAB en lokale besturen op het terrein structureel te versterken

PWA als “juridisch vehikel” voor Wijk-werken Voordelen: - uitkering kan gecombineerd worden met beperkte inkomsten uit prestaties - zeer beperkte prestaties mogelijk (vanaf 1u/dag) - de PWA-arbeidsovereenkomst biedt een (uitzonderlijk) arbeidsrechtelijk kader aan de relatie werkzoekenden / gebruiker / organisator van het Wijk- werken - een bestaand en gekend chequesysteem - mogelijkheid tot voorzien in uitvoering van taken / activiteiten niet gedekt door NEC of SEC voor specifieke (financieel kwetsbare) gebruikersgroepen

PWA als “juridisch vehikel” voor Wijk-werken Aandachtspunten - welke activiteiten toegelaten worden: moet passen binnen federale definitie van “een PWA-systeem” - beperking van het contingent tot (gemiddeld op jaarbasis) 7291 werkzoekenden - de PWA-vrijstelling, de PWA-inkomensgarantieuitkering, regeling inzake welzijn van de PWA-werknemers en de PWA- arbeidsovereenkomst zijn en blijven federale bevoegdheden - nood aan een interregionaal samenwerkingsprotocol

PWA als “juridisch vehikel” voor Wijk-werken Wat indien geopteerd wordt om PWA niet als juridische basis te gebruiken? - dit impliceert een uitdoof van het bestaande PWA-stelsel, wat in tegenspraak is met het Vlaams regeerakkoord - Vlaanderen beschikt niet langer over een instrument dat uitzonderingen op federaal arbeidsrecht en federale werkloosheidsreglementering toelaat - de dienstverlening aan de gebruikers houdt op met bestaan

Regeling van 3 aspecten bij gebruik van PWA als juridische basis 1) Werkzoekenden werkzaam als PWA-werknemer op 1/1/2017 : overgangsbepalingen worden voorzien + prioritaire instroom in Wijk-werken 2) De PWA-vzw’s - gemeenten: niet langer verplicht om te voorzien in een PWA - geen detachering van PWA-beambten naar PWA-vzw’s - PWA-vzw’s : niet langer de organisatie van PWA als opdracht toegewezen per wet/decreet - de lokale besturen kunnen de rol van lokale organisator blijven vervullen 3) Het PWA-chequesysteem - behoud chequesysteem - verdere operationalisering betalingssysteem wordt nog uitgewerkt - gegevensuitwisseling met RVA wordt voorzien

Timing - Voorbereiding in overleg met de stakeholders - Opstart 1/07/2017 - Tot 1/7/17: VDAB voorziet in ondersteuning ten aantzien van PWA- vzw’s voor uitvoering van hun opdracht (via inzet PWA-beambten) Specifieke regeling mogelijk voor PWA-DCO’s die nog beroep wensen te doen op expertise PWA-beambte in 2017