Opnemen colleges als dienst bij de Hanze Hoe is omgegaan met opschalingsvraagstukken
Over de Hanze Grootste hogeschool in Noord-Nederland met meer dan 70 bacheloropleidingen en 14 masters 18 schools met ieder een eigen sfeer 34 lectoraten georganiseerd in 6 kenniscentra Ruim 25.000 studenten kiezen voor onze hogeschool Er werken 2.700 professionals Verdeeld over 15 locaties 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Voorgeschiedenis 2005-2010 ICTO meerjarenprogramma gericht op beter benutten van bestaande ICT voorzieningen en vernieuwen ICT voorzieningen in het onderwijs. Multimedia in het onderwijs Eigen videoplatform -> aangesloten op SURFmedia Uitbreiding videovoorzieningen: oa pilot weblectures obv Recordingbox Hanze Institute for Technology eigen weblectures voorziening Academie voor Sociale Studies lift mee op dit initiatief 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Voorgeschiedenis Succesvolle pilot Recordingbox Hanze start met Businesscase management: ook voor weblectures Zeven schools ondersteunen voortzetting/uitwerking pilot Businesscase positief ontvangen Dit alles gebeurde in en voor 2010 en toch is de dienst Opnemen Colleges pas gerealiseerd in 2014. Hoe komt dit? 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Wat zat er tegen? Veel belangrijke strategische, administratieve, noodzakelijke, urgente, langlopende projecten Aflopen meerjarenprogramma Organisatie in ontwikkeling Veel “herinrichting” Volwassenheid organisatie van de besluitvorming Functioneel beheer multimedia niet geborgd Personele wisselingen 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Wat zat er tegen? Op technisch vlak Techniek in ontwikkeling Geen architectuur voor multimedia Apple ondersteuning problematisch 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vervolg videoplatform Trigger: stoppen SURFmedia Zoeken probleemeigenaar/opdrachtgever: directeur Facilitair bedrijf Opdracht: vervangen SURFmedia voor de Hanze Context: Ontwikkeling architectuur raamwerk en blauwdruk multimedia Ontwikkeling Sourcing strategie: de cloud tenzij… Beperkt technische kennis aanwezig (op serverniveau) 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vervolg videoplatform Keuze Kaltura (Cloud) Flexibel en schaalbaar Internationaal breed gebruikt en bewezen platform Integratie Blackboard én publieke portalen (Youtube, iTunes) Sluit aan bij de functionele wensen en architectuur Tijdig beschikbaar met beperkte eigen inzet Weblectures buiten de scope van dit project 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vervolg weblectures Trigger: blijvende behoefte bij schools Zoeken probleemeigenaar/opdrachtgever: Dean Academie voor Sociale Studies Opdracht: “Ontwikkel en implementeer een HG brede basisdienst voor opnemen en beschikbaar stellen van colleges waarbij beheer, onderhoud en ondersteuning voor schools centraal geregeld is.” Context/kaders: Maak gebruik van het bestaande HG opslagplatform Kaltura Eerst alleen richten op intern beschikbaar stellen materiaal AV leverancier op basis van best value procurement 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vervolg weblectures Begin 2013 project gestart Met input docenten en studenten functionele wensen opgesteld Keuze combinatie Presentations2Go (cloud) + Kaltura Opnames P2Go -> Kaltura -> Blackboard Ook een voorziening voor het maken van flitscolleges (Camtasia) Docent stelt zelf video beschikbaar via course (of niet) Besluitvorming via stuurgroep en waar nodig via portefeuille overleg Onderwijs of Informatisering 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vervolg weblectures Keuze combinatie Presentations2Go + Kaltura Opnames P2Go -> Kaltura -> Blackboard 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vervolg weblectures Opnamevoorzieningen 5 collegezalen voorzien van vaste opnamestations (P2Go) 5 mobiele opnamestations 2 opnamestudio’s tbv flitscolleges (Camtasia Studio) 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vervolg weblectures Basisdienst Dienst beschreven en processen ingericht Mogelijkheid uitbreiden functionaliteit (functioneel beheer ingericht) Schaalbaar Centraal beheerd en ondersteund Ook beperkingen (bv P2Go functionaliteit vervalt deels) Interne communicatie filmpje intranet 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Succesfactoren Duidelijke trigger Duidelijke probleemeigenaar/opdrachtgever Duidelijk pad besluitvorming Aansluiten bij andere ontwikkelingen in de organisatie (bv cloud, blended learning) Niet alles in één keer perfect willen: starten met een basisdienst en zorg dat (functionele) doorontwikkeling mogelijk is (inrichting processen en functioneel beheer) Ontwikkel de dienst in gezamenlijkheid (onderwijs, roostering, techniek) 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Vragen? f.nijhuis@pl.hanze.nl