Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Schoolnet Helmond Samen Sterk Op Glas de toegevoegde waarde mogelijke kostenbesparingen succesfactoren.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Workshop: Vergroening door ICT Intro Anwar Osseyran: -IJsberg -WWF: inzet ICT  uitstoot factor 10 lager Intro Jaco Appelman: -Quadrant: impact-difficulty;
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Energie Leeuwarden, 25 mei 2011.
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
Inrichten van een dienst Weblectures
moderniseren van het curriculum.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
TilburgUtube Video- en audio dienstverlening TiU
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Ouderavond Groepsorganisatie
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Weblectures Inholland
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Duurzaam duurt het langst bij Hogeschool Leiden
Hoe optimaliseer ik de bereikbaarheid voor mijn organisatie.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Hoe organiseer je de vraagkant? Balanceren tussen flexibiliteit en bureaucratie.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Welkom bij HiLab Projectteam: Erwin de Beer, Johan Blok, Jos Bos, Ronald van Dijk, José Eggink (PL),Coen Eulderink, Alrik Lubbers, Dirk Pijl,Jeroen vd.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Professionele excellentie en Honours
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Kennis delen.
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Blackboard implementatieplan
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Organogram Algemeen Directeur
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Programma Digitale Leeromgeving
TELT TEAM Functioneel beheerdag 2019.
Transcript van de presentatie:

Opnemen colleges als dienst bij de Hanze Hoe is omgegaan met opschalingsvraagstukken

Over de Hanze Grootste hogeschool in Noord-Nederland met meer dan 70 bacheloropleidingen en 14 masters 18 schools met ieder een eigen sfeer 34 lectoraten georganiseerd in 6 kenniscentra Ruim 25.000 studenten kiezen voor onze hogeschool Er werken 2.700 professionals Verdeeld over 15 locaties 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Voorgeschiedenis 2005-2010 ICTO meerjarenprogramma gericht op beter benutten van bestaande ICT voorzieningen en vernieuwen ICT voorzieningen in het onderwijs. Multimedia in het onderwijs Eigen videoplatform -> aangesloten op SURFmedia Uitbreiding videovoorzieningen: oa pilot weblectures obv Recordingbox Hanze Institute for Technology eigen weblectures voorziening Academie voor Sociale Studies lift mee op dit initiatief 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Voorgeschiedenis Succesvolle pilot Recordingbox Hanze start met Businesscase management: ook voor weblectures Zeven schools ondersteunen voortzetting/uitwerking pilot Businesscase positief ontvangen Dit alles gebeurde in en voor 2010 en toch is de dienst Opnemen Colleges pas gerealiseerd in 2014. Hoe komt dit? 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Wat zat er tegen? Veel belangrijke strategische, administratieve, noodzakelijke, urgente, langlopende projecten Aflopen meerjarenprogramma Organisatie in ontwikkeling Veel “herinrichting” Volwassenheid organisatie van de besluitvorming Functioneel beheer multimedia niet geborgd Personele wisselingen 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Wat zat er tegen? Op technisch vlak Techniek in ontwikkeling Geen architectuur voor multimedia Apple ondersteuning problematisch 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vervolg videoplatform Trigger: stoppen SURFmedia Zoeken probleemeigenaar/opdrachtgever: directeur Facilitair bedrijf Opdracht: vervangen SURFmedia voor de Hanze Context: Ontwikkeling architectuur raamwerk en blauwdruk multimedia Ontwikkeling Sourcing strategie: de cloud tenzij… Beperkt technische kennis aanwezig (op serverniveau) 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vervolg videoplatform Keuze Kaltura (Cloud) Flexibel en schaalbaar Internationaal breed gebruikt en bewezen platform Integratie Blackboard én publieke portalen (Youtube, iTunes) Sluit aan bij de functionele wensen en architectuur Tijdig beschikbaar met beperkte eigen inzet Weblectures buiten de scope van dit project 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vervolg weblectures Trigger: blijvende behoefte bij schools Zoeken probleemeigenaar/opdrachtgever: Dean Academie voor Sociale Studies Opdracht: “Ontwikkel en implementeer een HG brede basisdienst voor opnemen en beschikbaar stellen van colleges waarbij beheer, onderhoud en ondersteuning voor schools centraal geregeld is.” Context/kaders: Maak gebruik van het bestaande HG opslagplatform Kaltura Eerst alleen richten op intern beschikbaar stellen materiaal AV leverancier op basis van best value procurement 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vervolg weblectures Begin 2013 project gestart Met input docenten en studenten functionele wensen opgesteld Keuze combinatie Presentations2Go (cloud) + Kaltura Opnames P2Go -> Kaltura -> Blackboard Ook een voorziening voor het maken van flitscolleges (Camtasia) Docent stelt zelf video beschikbaar via course (of niet) Besluitvorming via stuurgroep en waar nodig via portefeuille overleg Onderwijs of Informatisering 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vervolg weblectures Keuze combinatie Presentations2Go + Kaltura Opnames P2Go -> Kaltura -> Blackboard 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vervolg weblectures Opnamevoorzieningen 5 collegezalen voorzien van vaste opnamestations (P2Go) 5 mobiele opnamestations 2 opnamestudio’s tbv flitscolleges (Camtasia Studio) 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vervolg weblectures Basisdienst Dienst beschreven en processen ingericht Mogelijkheid uitbreiden functionaliteit (functioneel beheer ingericht) Schaalbaar Centraal beheerd en ondersteund Ook beperkingen (bv P2Go functionaliteit vervalt deels) Interne communicatie filmpje intranet 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Succesfactoren Duidelijke trigger Duidelijke probleemeigenaar/opdrachtgever Duidelijk pad besluitvorming Aansluiten bij andere ontwikkelingen in de organisatie (bv cloud, blended learning) Niet alles in één keer perfect willen: starten met een basisdienst en zorg dat (functionele) doorontwikkeling mogelijk is (inrichting processen en functioneel beheer) Ontwikkel de dienst in gezamenlijkheid (onderwijs, roostering, techniek) 25-12-2018 Opnemen colleges als dienst bij de Hanze

Vragen? f.nijhuis@pl.hanze.nl