Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Ondernemerschap Leeuwarden, 25 mei PRESENTATIE ONDERNEMERSCHAP 25 mei 2011.
Honoursonderwijs in HBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hanzehogeschool en ondernemerschap Positionering van de HG vanuit o.a. AvG, SP Noord en ministerie van EZ/AgNL als ‘leading’ op thema ondernemerschap.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Een bijzonder ondernemende
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Diversiteit & Inclusie
What is the meaning of? Student centered learning
De Wever Zorg Innovatie Centra
CVE: Zernike & UMC Campus
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Kennis van waarde ’Het zichtbaar maken van valorisatie bij de HG.’
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
Programma Ontvangst en rondleiding incubator Cube050 Kort 'binnenlopen' bij enkele ondernemers in de Incubator Cube050 Introductie en presentatie Center.
Welkom.
Welkom Ondernemerschap bij de Hanzehogeschool Groningen
SLB en ondernemerschap
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Docentstages, smeerolie tussen bedrijf en school Presentatie Praktijkopleidersdagen
Ondernemerschap Energie Water Healthy Ageing Topsectoren
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Center of Entrepreneurship
Incubator Cube050 Ontwikkeling door Hanzehogeschool i.s.m. RUG als onderdeel van Consortium Valorisatie en Ondernemerschap i.s.m. ministerie van EL&I als.
Ondernemende professionals en professionele ondernemers: effectuation van kennis in waarde
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis Welkom Bijeenkomst Label Ondernemen -Visie- Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis

Agenda 15.00 uur Opening 15.10 uur HG visie ondernemen 15.25 uur Toelichting stappenplan 15.35 uur Rondje visie per opleiding 16.15 uur Visie SASS 16.25 uur Doelstellingen per opleiding 16.55 uur Afronding Doel bijeenkomsten: Uitwisselen van ervaringen om elkaar verder te helpen in het proces om ondernemerschap te verankeren in het onderwijs 2015 wordt aanvraag gedaan voor BKK Ondernemen en moet elke opleidingen laten zien wat er gebeurt op gebied van ondernemend onderwijs. BKK pilot: ervaring om met een diverse opleidingen samen de stappen te doorlopen, is goed bevallen. Onduidelijkheden komen eerder naar voren, uitwisseling best practices zijn waardevol, stok achter de deur principe werkt Zodoende dat wij nu deze series aanbieden als HULPMIDDEL Doel stappenplan: Hulpmiddel om de schools verder te helpen om zicht te krijgen op het gebied van ondernemend onderwijs = ondersteuning, geen verplichting Dit is de eerste serie en we hebben elkaar nodig, co creatie Voorstelronde: naam/ opleiding/ link met ondernemen

HG visie Ondernemen – de professional Ondernemende professional-professionele ondernemer Kent zichzelf Blijft zichzelf door ontwikkelen is marktgeoriënteerd Is creatief Is open en communicatief Is innovatiegevoelig Ziet marktkansen De HG ziet de student als ondernemende professional en professionele ondernemers, daar gaan we vanuit dat deze…. Al deze eigenschappen en vaardigheden kun je leren en dus ontwikkelen….. Zodoende dat integratie van ondernemerschap in het onderwijs essentieel is Durft risico te nemen

HG visie Ondernemen ‘Groninger Model’ voor onderwijs en ondersteuning ontwikkeling tot ondernemende persoon (awareness sessies/workshops/…) ontwikkeling tot ondernemende professional (student companies/assessments/ pre-incubator/ ..) ontwikkeling tot professionele ondernemer (minoren/specialisaties/business plans/…) ontwikkeling van innovatieve onderneming (afstuderen/cube050/…) = integrale benadering. Vanaf jaar 1 starten met ondernemend onderwijs Onderwijs gericht op fase 1, het bewust maken van de eigen ondernemende kwaliteiten en het stimuleren van creativiteit en flexibiliteit. Onderwijs gericht op fase 2, het opdoen van ervaring met het ontwerp- en innovatieproces, al dan niet in het eigen vakgebied. Onderwijs gericht op fase 3, gericht op het ervaren van (aspecten van) het starten van een eigen bedrijf en/of het ontwikkelen van een eigen product of dienst. Onderwijs gericht op fase 4, de innovatieve onderneming, is gericht op het daadwerkelijk starten van een innovatieve onderneming en het ondersteunen daarvan. Bij onderwijs in ondernemen zijn altijd docenten betrokken die zelf ondernemer zijn of dat zijn geweest

HG visie Ondernemen - uitgangspunten Alle HG opleidingen leiden ondernemende professionals op (Fase 2) bieden de mogelijkheid om te ontwikkelen tot ondernemende professional (Fase 3, 4) hebben vanaf jaar 1 t/m 4 ondernemen geïntegreerd in het onderwijs Er zijn opleidingen waarbij studenten niet elders een minor kunnen doen Waarbij bewustwording ogv ondernemen pas in jaar 3 of 4 start

HG visie Ondernemen - uitgangspunten is doen, doen, vallen en weer opstaan kun je leren Doen: Betekent in onderwijs ervaringen aanbieden, ze mogen falen. Denk aan onderwijs improvisatie theater (binnenkort ttt) Leren: Het gaat naast onderwijs over ondernemerschap vooral ook over onderwijs IN ondernemerschap  student companies/ projecten waar innovatie centraal staat/ bedrijfssimulaties….. Veel noodzakelijke kennis/ competenties in onderwijsonderdelen dragen niet altijd het label ondernemen, bv projecten, onderzoeksvaardigheden, creativiteit…

HG visie Ondernemen - uitgangspunten Docenten zijn ondernemende professionals die lesgeven in ondernemen zijn een fase verder dan waar ze les in geven Ondernemende persoon Hiermee bedoelen we een initiatiefrijk, zelfstandig en prestatiegericht persoon die open staat voor anderen, veranderingen en nieuwe ideeën.   Ondernemende professional Een ondernemende professional is een ondernemende persoon die in staat is te innoveren in het eigen vakgebied. Onderwijs gericht op ondernemen omvat daarom naast onderwijs over ondernemerschap vooral ook onderwijs in ondernemerschap. Bijvoorbeeld in onderwijsvormen zoals student companies, bedrijfssimulaties, leer-werk bedrijven en onderwijs waarin innovatie centraal staat.

HG visie Ondernemen – gouden route Golden route voor ondernemende professional en professionele ondernemer Integraliteit staat centraal en is belangrijkste kenmerk van HG Intracurriculair ondernemerschaps onderwijs is verschillende bij de opleidinge door de beroepsgerichte curricula Vanaf jaar 1 creeeren van bewustwording Gevolgd door ontwikkeling van ondernemersgerichte kennis en competenties Finish met ondersteuning van start ups

HG visie Ondernemen - doelstellingen Prestatie-indicatoren Nultmeting 2014 2015 2017 Onderwijsspecialisaties en minoren ondernemerschap 6 10-12 Studenten die jaarlijks een specialisatie of minor ondernemerschap volgen 90 - 150 180 - 240 180-240 Korte cursussen en trainingen 5 - 6 6 – 8 Studenten die jaarlijks korte cursussen en trainingen volgen 150 – 240 Studenten die als zelfstandig ondernemer starten (excl. ZZP)   - 150 - 240 240 - 300 Studenten die als zelfstandig ondernemer starten specifiek op de thema’s Healthy Ageing en Energy (excl. ZZP)  - 25 Studenten die als ondernemende professional afstuderen -  100% Docenten hoger onderwijs met Mastergraad Ondernemerschap 18 24 Docenten die TtT hebben gevolgd per opleiding  2 4  Coaches uit bedrijfsleven die jaarlijks worden ingezet 40 60 Kennisintensieve ondernemingen in analysesysteem MONITOR050 100 - 200 200 - 400 Gespecialiseerde incubators in Noord-Nederland 2 3 - 5

Agenda 15.00 uur Opening 15.10 uur HG visie ondernemen 15.25 uur Toelichting stappenplan 15.35 uur Rondje visie per opleiding 16.15 uur Visie SASS 16.25 uur Doelstellingen per opleiding 16.55 uur Afronding Doel bijeenkomst: Uitwisselen van ervaringen om elkaar verder te helpen in het proces om ondernemerschap te verankeren in het onderwijs Voorstelronde: naam/ opleiding/ link met ondernemen

Stappenplan HG/VNO label Ondernemen Stap 1: beschrijf visie op ondernemen op de school en/of opleidingsniveau Stap 2: beschrijf het op ondernemen gerichte deel van het programma Stap 3: inzichtelijk maken van de effecten van onderwijs in ondernemen Stap 4: relatie weergeven tussen ondernemen en staf/ leeromgeving Stap 5: maak een ontwikkelplan op het gebied van onderwijs in ondernemen Stap 6: aanvragen HG/ VNO label Ondernemen Doen: Betekent in onderwijs ervaringen aanbieden, ze mogen falen. Denk aan onderwijs improvisatie theater (binnenkort ttt) Leren: Het gaat naast onderwijs over ondernemerschap vooral ook over onderwijs IN ondernemerschap  student companies/ projecten waar innovatie centraal staat/ bedrijfssimulaties….. Veel noodzakelijke kennis/ competenties in onderwijsonderdelen dragen niet altijd het label ondernemen, bv projecten, onderzoeksvaardigheden, creativiteit…

Agenda 15.00 uur Opening 15.10 uur HG visie ondernemen 15.25 uur Toelichting stappenplan 15.35 uur Rondje visie per opleiding 16.15 uur Visie SASS 16.25 uur Doelstellingen per opleiding 16.55 uur Afronding

Visie ? Visie op ondernemen School en/ of op opleidingsniveau Verschil met HG visie

Agenda 15.00 uur Opening 15.10 uur HG visie ondernemen 15.25 uur Toelichting stappenplan 15.35 uur Rondje visie per opleiding 16.15 uur Visie SASS 16.25 uur Doelstellingen per opleiding 16.55 uur Afronding Rondje visie: Hoe ziet jullie visie eruit Wat is de kern Hoe ontstaan Voorbeelden vanuit community laten zien

HG visie Ondernemen - doelstellingen Prestatie-indicatoren Nultmeting 2014 2015 2017 Onderwijsspecialisaties en minoren ondernemerschap 6 10-12 Studenten die jaarlijks een specialisatie of minor ondernemerschap volgen 90 - 150 180 - 240 180-240 Korte cursussen en trainingen 5 - 6 6 – 8 Studenten die jaarlijks korte cursussen en trainingen volgen 150 – 240 Studenten die als zelfstandig ondernemer starten (excl. ZZP)   - 150 - 240 240 - 300 Studenten die als zelfstandig ondernemer starten specifiek op de thema’s Healthy Ageing en Energy (excl. ZZP)  - 25 Studenten die als ondernemende professional afstuderen -  100% Docenten hoger onderwijs met Mastergraad Ondernemerschap 18 24 Docenten die TtT hebben gevolgd per opleiding  2 4  Coaches uit bedrijfsleven die jaarlijks worden ingezet 40 60 Kennisintensieve ondernemingen in analysesysteem MONITOR050 100 - 200 200 - 400 Gespecialiseerde incubators in Noord-Nederland 2 3 - 5 Hebben jullie doelstellingen op school en/of opleidingsniveau (kwalitatief/ kwantitatief?) Voorbeelden noemen vanuit community (Els?) BV % aantal studenten dat een ondernemende minor volgt % aantal studenten die onderneming start tijdens of na studie Werkvorm: In tweetallen met iemand van andere opleidingen Flipover: wissel een aantal doelstellingen uit en schrijf voorbeelden op flipover

You cannot predict the future, but you can create it. 25-12-201825-12-2018

Een bijzonder ondernemende hogeschool