De BoekStartcoach.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Digitale Studiemaatjes
In het bestuursakkoord
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Plus. + Deelname aan de provinciale pilot Boekstart in Overleg met ambtenaar lokaal onderwijs over de invoering van Boekstart in Boxtel. + Financiering.
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010

Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Crisis en het domino-effect
Aanpak problematisch gedrag
Bibliotheek is van waarde. Wij willen dat Wij vinden dat MAAR De gemeente ziet dat niet of wil dat niet zien?! Partners zien dat niet?! Burgers zien dat.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Wat is Boekbaby’s? Samen genieten van boeken Maximale kansen voor alle kinderen Boeken in alle gezinnen brengen.
Bedankt! Sinds ……….delen jullie met veel enthousiasme Boekbaby’s-pakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Het belang van voorlezen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering
De BoekStartcoach Conferentie ‘Tel mee met Taal’
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Bedankt! Jullie delen met veel enthousiasme Boekstartpakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Inspiratiebijeenkomst
Voorlezen in de kinderopvang
Ouderbijeenkomst.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Visie mediawijsheid KB
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
naam gemeente | datum start
Gezondheidsverschillen
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

De BoekStartcoach

Je moet zijn waar alle ouders komen Niet alle ouders komen naar de bieb, dus komt de bieb naar alle ouders. Alle ouders komen naar het CB. Wij komen 1 keer per week, 3 uur, 40 weken per jaar naar het CB. We wisselen bewust de bezoekdagen af, om zoveel mogelijk ouders te zien en spreken. .

BoekStartcoach Culemborg BoekStartcoach Tiel BoekStartcoach Culemborg Inzet van een BoekStartcoach in het consultatiebureau geeft je de mogelijkheid om een band op te bouwen met jonge ouders. Pilot die zeer succesvol bleek te zijn waardoor kunst van lezen nu op basis van deze ervaring bibliotheken de kans geven hiermee te experimenteren. Contact is een belangrijk aspect van het functioneren van de BoekStartcoach. Het zelfde gezicht op de plekken waar ouders met jonge kinderen komen. Consultatiebureau – Kinderopvang – Bibliotheek. Pilot in 10 gemeenten: Nog niet in Limburg: Waalwijk – Lage Beemden- Eindhoven-Rotterdam – Drachten- Houten- Haarlemmermeer - Wijchen – Zeist.

Doel Het bevorderen van voorlezen en preventie van laaggeletterdheid door: • het versterken van de samenwerking tussen Bibliotheek en GGD/JGZ • het verhogen van ouderbetrokkenheid bij leesontwikkeling van hun kind • het positief stimuleren van kijk- en leesgedrag bij (zeer) jonge kinderen • het verhogen van het percentage van (laagtaalvaardige) ouders die lid worden van de Bibliotheek en het BoekStartkoffertje ophalen Doel: Je wordt een bekend gezicht. Samen activiteiten opzetten in een ‘babaycafé – achtige’ setting, bijvoorbeeld: communiceren met je baby. Ook samenwerking hierbij met derde: logopedie. Is ook weer bevorderlijk voor de samenwerking tussen CB en logopedie. Ouders ervaren dat voorlezen leuk en ontspannen is, rustmomentje voor beiden. Ook door inloopuurtje en activiteiten die we daar aan hangen. We geven boekentips, voorleestips en ook tips voor het gebruik van digitale middelen zoals digitale prentenboeken. Door ze direct aan te spreken en te wijzen op het inloopuurtje. Ook vertellen dat voorlezen niet moeilijk is, samen bespreken wat je ziet op de prent is ook heel waardevol!

Kennis en vaardigheden van de BoekStartcoach • Gevoel voor omgang met ouders, niet belerend Gespecialiseerd op het terrein van taal- en leesontwikkeling van het jonge kind en preventie laaggeletterdheid • Goed op de hoogte van lokale aandacht voor bestrijding laaggeletterdheid • Op de hoogte van lokale organisaties voor jeugdhulpverlening en kinderopvang Vooral: Spin in het web! Kennis en vaardigheden van de BoekStartcoach: Meebuigen, alles is goed. Geruststellen, makkelijker maken dan dat het is. Soms ook maar laten. Niet iedereen is meteen benaderbaar. Band opbouwen, het heeft tijd nodig! De weg weten naar het Taalhuis voor de ouders en de VVE locaties.

25 december 2018 Rol bibliotheek Coördinatie in samenwerking met coördinator JGZ voor optimale uitvoering Inzet BoekStartcoach in consultatiebureau Inzet materialen in de wachtruimte van het consultatiebureau Inzet BoekStartcoach in bibliotheek zodat vertrouwensband opgebouwd kan worden Rol van de bibliotheek: 3 uur per week/ 40 weken per jaar. Wisselende dagen, i.o.m. de assistente. Materialen laten zien, koffer mee! Inloopuurtje. Hieraan activiteiten koppelen. Liefst met partners vanuit de betreffende gemeente en de zorgboog. Beeld > Koptekst en voettekst...

25 december 2018 Rol JGZ/GGD Inzet coördinator die samen met bibliotheek zorgdraagt voor project Benodigde randvoorwaarden in locatie en tijd voor goede uitvoering Kennis van gezinnen waarbij privacy gewaarborgd blijft. Rol JGZ/GGD: Doorgeven hoeveel kinderen er van welke leeftijd komen, anoniem Lege tafel Privacy is erg belangrijk! Soms gebaart de arts naar mij zodat ik weet dat ik zeker een ouder aan moet spreken. Soms signaleer ik iets en geef ik het aan bij de assistente. Altijd voorzichtig, want je ziet maar één moment en je moet opletten geen aannames te doen.

Meerwaarde voor JGZ/GGD Ouders worden vroegtijdig meegenomen in leesbevordering Aanvulling op consult spraak/-taalontwikkeling Jeugdverpleegkundige/-arts werken samen met de BoekStartcoach Meerwaarde voor JGZ/GGD: Ouders krijgen vaker en op een andere manier informatie over leesbevordering en spraak- taalontwikkeling. We zitten aan de peventiekant. Ouders die al veel voorlezen voorzien we van andere tips, bijvoorbeeld over de houding tijdens het voorlezen.

Meerwaarde voor bibliotheek Door de ouders vroeg te bereiken vergroten we de kansen van de kinderen. • Werkt drempel verlagend • Nieuwe BoekStartleden • Nog betere samenwerking tussen instanties Profilering van bibliotheek door proactieve rol en professionaliteit https://360.articulate.com/review/content/ff0dbcf4-ed8d-457c-b3bd-8ef649875fa1/review Meerwaarde voor bibliotheek: Door vroeg te beginnen met voorlezen vergroot je de woordenschat en bouw je eigenlijk al aan voorwaarden die kinderen nodig hebben voor het zelf leren lezen. Bewezen is dat kinderen die voorgelezen worden later zelf beter, meer, vaker en met meer plezier gaan lezen. Deze kinderen zullen ook vaker naar de bibliotheek gaan. Drempelverlagend: steeds hetzelfde gezicht. Betere samenwerking me externen: door het organiseren van diverse activiteiten voor ouders en kinderen.

Praktisch Inzet van een leesconsulent 3 uur per week gedurende 40 weken Bezoekmomenten worden i.o.m. elkaar gepland Vooraf (anoniem) kort aangeven hoeveel kinderen er komen Registreren van bevindingen in een aangeleverd logboek 0 – meting van BoekStartleden in het gebied waar de BoekStartcoach actief gaat zijn De BoekStartcoach heeft intensief contact met psz en ko om ook hen intensief bij het project te betrekken. De BoekStartcoach weet de weg Het project heeft tijd nodig! Praktisch: Wat noteer je in het logboek? Laten zien.

25 december 2018 Doen!!!