De BoekStartcoach
Je moet zijn waar alle ouders komen Niet alle ouders komen naar de bieb, dus komt de bieb naar alle ouders. Alle ouders komen naar het CB. Wij komen 1 keer per week, 3 uur, 40 weken per jaar naar het CB. We wisselen bewust de bezoekdagen af, om zoveel mogelijk ouders te zien en spreken. .
BoekStartcoach Culemborg BoekStartcoach Tiel BoekStartcoach Culemborg Inzet van een BoekStartcoach in het consultatiebureau geeft je de mogelijkheid om een band op te bouwen met jonge ouders. Pilot die zeer succesvol bleek te zijn waardoor kunst van lezen nu op basis van deze ervaring bibliotheken de kans geven hiermee te experimenteren. Contact is een belangrijk aspect van het functioneren van de BoekStartcoach. Het zelfde gezicht op de plekken waar ouders met jonge kinderen komen. Consultatiebureau – Kinderopvang – Bibliotheek. Pilot in 10 gemeenten: Nog niet in Limburg: Waalwijk – Lage Beemden- Eindhoven-Rotterdam – Drachten- Houten- Haarlemmermeer - Wijchen – Zeist.
Doel Het bevorderen van voorlezen en preventie van laaggeletterdheid door: • het versterken van de samenwerking tussen Bibliotheek en GGD/JGZ • het verhogen van ouderbetrokkenheid bij leesontwikkeling van hun kind • het positief stimuleren van kijk- en leesgedrag bij (zeer) jonge kinderen • het verhogen van het percentage van (laagtaalvaardige) ouders die lid worden van de Bibliotheek en het BoekStartkoffertje ophalen Doel: Je wordt een bekend gezicht. Samen activiteiten opzetten in een ‘babaycafé – achtige’ setting, bijvoorbeeld: communiceren met je baby. Ook samenwerking hierbij met derde: logopedie. Is ook weer bevorderlijk voor de samenwerking tussen CB en logopedie. Ouders ervaren dat voorlezen leuk en ontspannen is, rustmomentje voor beiden. Ook door inloopuurtje en activiteiten die we daar aan hangen. We geven boekentips, voorleestips en ook tips voor het gebruik van digitale middelen zoals digitale prentenboeken. Door ze direct aan te spreken en te wijzen op het inloopuurtje. Ook vertellen dat voorlezen niet moeilijk is, samen bespreken wat je ziet op de prent is ook heel waardevol!
Kennis en vaardigheden van de BoekStartcoach • Gevoel voor omgang met ouders, niet belerend Gespecialiseerd op het terrein van taal- en leesontwikkeling van het jonge kind en preventie laaggeletterdheid • Goed op de hoogte van lokale aandacht voor bestrijding laaggeletterdheid • Op de hoogte van lokale organisaties voor jeugdhulpverlening en kinderopvang Vooral: Spin in het web! Kennis en vaardigheden van de BoekStartcoach: Meebuigen, alles is goed. Geruststellen, makkelijker maken dan dat het is. Soms ook maar laten. Niet iedereen is meteen benaderbaar. Band opbouwen, het heeft tijd nodig! De weg weten naar het Taalhuis voor de ouders en de VVE locaties.
25 december 2018 Rol bibliotheek Coördinatie in samenwerking met coördinator JGZ voor optimale uitvoering Inzet BoekStartcoach in consultatiebureau Inzet materialen in de wachtruimte van het consultatiebureau Inzet BoekStartcoach in bibliotheek zodat vertrouwensband opgebouwd kan worden Rol van de bibliotheek: 3 uur per week/ 40 weken per jaar. Wisselende dagen, i.o.m. de assistente. Materialen laten zien, koffer mee! Inloopuurtje. Hieraan activiteiten koppelen. Liefst met partners vanuit de betreffende gemeente en de zorgboog. Beeld > Koptekst en voettekst...
25 december 2018 Rol JGZ/GGD Inzet coördinator die samen met bibliotheek zorgdraagt voor project Benodigde randvoorwaarden in locatie en tijd voor goede uitvoering Kennis van gezinnen waarbij privacy gewaarborgd blijft. Rol JGZ/GGD: Doorgeven hoeveel kinderen er van welke leeftijd komen, anoniem Lege tafel Privacy is erg belangrijk! Soms gebaart de arts naar mij zodat ik weet dat ik zeker een ouder aan moet spreken. Soms signaleer ik iets en geef ik het aan bij de assistente. Altijd voorzichtig, want je ziet maar één moment en je moet opletten geen aannames te doen.
Meerwaarde voor JGZ/GGD Ouders worden vroegtijdig meegenomen in leesbevordering Aanvulling op consult spraak/-taalontwikkeling Jeugdverpleegkundige/-arts werken samen met de BoekStartcoach Meerwaarde voor JGZ/GGD: Ouders krijgen vaker en op een andere manier informatie over leesbevordering en spraak- taalontwikkeling. We zitten aan de peventiekant. Ouders die al veel voorlezen voorzien we van andere tips, bijvoorbeeld over de houding tijdens het voorlezen.
Meerwaarde voor bibliotheek Door de ouders vroeg te bereiken vergroten we de kansen van de kinderen. • Werkt drempel verlagend • Nieuwe BoekStartleden • Nog betere samenwerking tussen instanties Profilering van bibliotheek door proactieve rol en professionaliteit https://360.articulate.com/review/content/ff0dbcf4-ed8d-457c-b3bd-8ef649875fa1/review Meerwaarde voor bibliotheek: Door vroeg te beginnen met voorlezen vergroot je de woordenschat en bouw je eigenlijk al aan voorwaarden die kinderen nodig hebben voor het zelf leren lezen. Bewezen is dat kinderen die voorgelezen worden later zelf beter, meer, vaker en met meer plezier gaan lezen. Deze kinderen zullen ook vaker naar de bibliotheek gaan. Drempelverlagend: steeds hetzelfde gezicht. Betere samenwerking me externen: door het organiseren van diverse activiteiten voor ouders en kinderen.
Praktisch Inzet van een leesconsulent 3 uur per week gedurende 40 weken Bezoekmomenten worden i.o.m. elkaar gepland Vooraf (anoniem) kort aangeven hoeveel kinderen er komen Registreren van bevindingen in een aangeleverd logboek 0 – meting van BoekStartleden in het gebied waar de BoekStartcoach actief gaat zijn De BoekStartcoach heeft intensief contact met psz en ko om ook hen intensief bij het project te betrekken. De BoekStartcoach weet de weg Het project heeft tijd nodig! Praktisch: Wat noteer je in het logboek? Laten zien.
25 december 2018 Doen!!!