Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een kijkje in de schatkist…
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Coöperatieve leerstrategieën
Portfolio
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Lessenreeks debatteren
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie Bijeenkomst 3
Politieke partijen en populisme
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Betogende spreekbeurt
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 1 Basisstof 2 tekenen
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Spreekbeurt in groep 4.
Het schrijven van een betoog
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Spreekbeurt in groep 4.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Kwaliteitszorg
Overtuigende tekst/betoog
5 havo/6 vwo Debat
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Instructie geven en uitvoeren
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Rob Goossens Wat weten we nog?.
NSCCT Instructie groep 4
Thema 4: Zo bereik je meer
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
NSCCT Instructie groep 6
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Gesprekstechnieken Les 1.
Oorcheck op het mbo 6 Over Gehoor & gehoorschade
Observeren Les 2.
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Liefde en relaties.
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 5: Verbale communicatie
Les 4: iedereen is anders
Art & Design Productvormgeving.
Presentatie VMBO 1&2.
Een rietje moet verboden worden.
Observeren Les 2.
Presentatie Groep 7 & 8.
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
Project gamemarket Les 1.
Les 6: non-verbale communicatie
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’. Les debatteren Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.

Lesdoel Verschillende standpunten kunnen verwoorden over begrippen Vrede en Recht

Opdracht: Neem je denkboek… Het boekje geeft veel informatie Welke onderwerpen komen er langs als je het doorbladert? Noteer die onderwerpen voor jezelf in steekwoorden (3 minuten)

Steekwoorden… Vrijheid, Herdenken, Stille tocht, Tweede Wereldoorlog, Nazi- Duitsland, D-Day, Bevrijding, Macht, Veiligheid, Geluk, Saamhorigheid, Jodenvervolging, Bombardementen, Hongersnood, Vluchtelingen, Kampen, Helden, Onderscheidingen, Onderduiken, Collaboreren, Verzet, Aanpassen, Geallieerden, Razzia’s, V-teken, Mensenrechten, Nachtmerries, Rode Kruis, Dwangarbeid, Monumenten, Auschwitz, Malala, Taliban, Blog, Onderwijs, Ereveld, Nationaal Comité, Grondwet, 5 mei… En nog veel meer…

Aanpassen, collaboreren, verzet… blz 36-37 Coöperatief in groepen Elke groep een eigen verhaal Lees het verhaal voor jezelf Bespreek in je groepje wat dit is: aanpassen, collaboratie of verzet (5 minuten in groepjes lineaalstem) Daarna klassikaal bespreken

Eens of oneens: Stellingen blz. 38-39 Denk individueel na over de stellingen Je mag ze met potlood invullen (3 minuten) Klassikaal: Hoe vond je het om dit in te vullen? Ben je van mening dat er op deze vragen altijd een ja of nee antwoord mogelijk is? Welke stelling is vind je het meest interessant voor een klassendebat?

Succescriteria: Wat doe je tijdens het debat? Luisteren en respect voor elkaar Noem voorbeelden: Mijn opa had longkanker en rookte altijd veel. Gebruik feiten: Ik heb rondgevraagd en veel leerlingen roken omdat hun vrienden dat ook doen. Maak vergelijkingen: Mensen die niet roken zijn minder gauw buiten adem dan rokers. Gebruik je stem Let op je houding Geef oplossingen: De helft van het roken begint op het schoolplein. Maak dat een rookvrij gebied. Hou het kort en duidelijk Gebruik humor

Stelling: Als ik een gezin had zou ik me ook aanpassen aan de vijand. Coöperatief in groepen Groep voor en groep tegen - Bedenk samen een argument met minimaal 1 sterk voorbeeld, vergelijking, feit of oplossing. Het mag ook een combinatie zijn. - Kies een woordvoerder Jury van 3 leerlingen De jury loopt rond, luistert naar de groepjes en noteert wie goede bijdragen levert en actief meedoet en kijkt hoe de groepjes samenwerken. (5 minuten)

Klassikaal debat De woordvoerder van een groep verwoordt de stelling die samen is bedacht. Leerlingen uit andere groep mogen reageren met een tegenargument. Andere leerlingen dan de woordvoerder mogen hier weer op reageren. Wie aan het woord is mag gaan staan. De jury kijkt naar de groepen en noteert welke succescriteria goed worden gebruikt. De jury bedenkt ook wat er nog beter zou kunnen.

Evaluatie De jury heeft nu alle groepen gezien en geeft iedere groep feedback: - Welke succescriteria waren duidelijk zichtbaar - Hoe werkten de groepen samen - Wat zijn de tips Vraag aan de groep: Zou je na dit debat nog hetzelfde antwoord geven op deze stelling als je daarvoor in je eentje hebt gedaan.

Schrijf nu een essay over herdenken, vrijheid, verzet/collaboreren of een ander onderwerp uit het Denkboekje Bedenk zelf een stelling waar je het mee eens bent Blader ter inspiratie in dit boekje, lees de verhalen Is een eigen stelling moeilijk? Gebruik dan 1 van de stellingen op blz. 15, 39 of 67 Onderbouw je stelling met feiten, voorbeelden, vergelijkingen en of oplossingen Maak een mooi verhaal met een sterk begin, een onderbouwd middenstuk en een mooi einde. Hou het kort: hooguit een half A4 Kom het voorlezen op 10 mei bij de herdenking bij ons monument met de Grenadiers en Jagers.