Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Corporate Portfolio Management
Releasebeleid Portal Tjalda Postma. Inventarisatie Gebruikers- overleg SCI Per mail / telefoon Beoordeling Realisatie In productie Wet inburgering Releaseproces.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Systems Engineering 24 april 2007.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteitsvoorwaarden bij opdrachtnemer maar ook bij de opdrachtgever Kwaliteit aan beide kanten.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Facility management en inkoop
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
IIM Information Infrastructure Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Professioneel opdrachtgeverschap Inkoopproce s
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support De gebruikte afbeeldingen

Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Tactisch support Tactisch support Behoefte- management Contract- management

Relatie behoefteplan - PDC Contract-management Operationeel en Change support Behoeftemanagement Aanpassing Feedback / aanpassing Gebruikersgroep 1 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Leveranciers Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Intern FS, AS en IS Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Product-diensten catalogus Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Gebruikersgroep 2 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Gebruikersgroep 3 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Levering

Relaties Tactisch (intern) en Management support Kaders op het gebied van financiën, capaciteit en kwaliteit. Financieel management Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management “Wat” gaan we komend jaar doen? “Waarom” gaan we dat volgend jaar doen? “Wie” gaat het volgend jaar doen? “Wanneer” gaan we dat volgend jaar doen? “Waar” gaat het komend jaar gedaan worden? “Hoe” gaan we het komend jaar doen? “Wat” gaan we komend jaar extern beleggen? “Wie” van de externe partijen gaat het het volgend jaar doen? “Wanneer” gaan we dat volgend jaar extern doen? “Hoe” gaan we het komend jaar met externe partijen samenwerken? Kwaliteits- management

Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Hoofdstuk 7.1 Taakgebied Behoeftemanagement De gebruikte afbeeldingen

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Behoeftemanagement - jaarcyclus Evalueren Huidig jaar Vorig jaar Komend jaar Afwegen en beslissen Opstellen behoefteplan (laten) uitvoeren behoefteplan, bewaken en bijstellen sept/okt Inventari-seren

Inventarisatie voor behoefteplan komend jaar Wensen voor aanpassing Bedrijfsproces 1 Huidige operatie Uit te voeren wensen Doorgaande operatie Bedrijfsproces 2 Bedrijfsproces 3 Organisatiebrede strategische aanpassingen

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Behoeftemanagement - scoringslijst Voorstel: ………………………………….. Score Weging Totaal Bijdrage aan bedrijfsstrategie 1-10 5 Bijdrage aan effectiviteit 3 Bijdrage aan efficiency Kans op financiële schade 1-7 Kans op imagoschade Vereisten vanuit interne kaders 1-5 …. Totaalscore:

Behoeftemanagement - Aanpassen jaarplan Nieuw voorstel (project / behoefte) Scoren Hoger dan laagste op lijst? nee Opnemen in volgend jaarplan ja Voorstel maken met consequenties lopende werkzaamheden Akkoord? nee Opnemen in volgend jaarplan ja Nieuwe lijst vaststellen Uitvoeren, evt. temporiseren weggevallen onderdelen

Relatie behoefteplan - PDC Huidige jaar Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Product-Diensten catalogus Producten: Diensten: Komend jaar

Behoeftemanagement - Aanpassen PDC Verzamelen data product / dienst Aanpassing (voortkomend uit behoefteplan) Publiceren aangepaste PDC Goed- gekeurd? nee ja Aanpassen PDC Nazorg

Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Voortschrijdend behoefteplan toevoegen Afgerond kwartaal Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Nieuw kwartaal afvoeren

Uitvoering van behoefteplan kan leiden tot andere verhoudingen in budgetten en capaciteitsplanningen uitvoering jaarplan Aanpassingen (40%) Aanpassingen (35%) Operationele werkzaamheden (65%) Operationele werkzaamheden (60%) jaar X jaar X + 1

Creatie eerste versie PDC 1. Present Mode of Operation Template 2. Inventarisatie huidige beschrijvingen 5. Integratie 3. Inventarisatie huidige afspraken gebruikers Voortgangsbewaking 6. Zoek en vul “witte vlekken” 4. Inventarisatie huidige contracten leveranciers 7. Afstemming op strategie 8. Evaluatie & afronding

Hoofdstuk 7.2 Taakgebied Contractmanagement De gebruikte afbeeldingen

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

BiSL - contractmanagement Interne IT SLA’s Business BIM Externe IT Contracten Business SLA’s Interne IT Contracten Externe IT BIM

MCTL– Contractmanagement Externe leveranciers Contracten FS / IS / AS Productie HRM Fac. dienst Business ….

Contractmanagement - jaarcyclus Evalueren Huidig jaar Vorig jaar Komend jaar Vaststellen afspraken Contracten maken/wijzigen Doen uitvoeren contracten, bewaken en bijstellen sept/okt Werkelijke performance

Opbouw leverancierscriteria Bijv. Wet Bibob, Social return, certificeringen Bijv. continuïteitseisen Bijv. beveiliging van financiële omgeving (ook intern) Bijv. specifieke eisen in geval van apparatuur op remote locaties Organisatiebrede criteria Domeinspecifieke criteria Criteria functioneel, applicatie en infra support Gevalspecifieke criteria Helder en consistent over de verschillende systemen heen en ook continuïteit in de tijd. -> Daarbinnen verdeling in knock-out criteria (moet aan zijn voldaan) en overige criteria die m.b.v. weegfactoren kunnen worden beoordeeld, waarbij minimum aantal punten moet worden behaald)

Nieuw contract afsluiten Ondertekening Contract opstellen Toetsen Behoefte / PvE (Plan van Eisen) Vastleggen / overdracht beheer Akkoord? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie

Contract aanpassen nee ja Verlenging / evaluatie Ondertekening Onderhandeling Toetsen Behoefte aan wijziging gebruikers of leverancier Vastleggen / overdracht beheer Verlenging / evaluatie Voldoet nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Einde contract? Evt. tijdelijke verlenging Opstarten selectie / aanbesteding

Contract beëindiging nee ja Einde looptijd contract Uitfasering Communicatie met lev. en klant Beoordelen Einde behoefte / EOL (End of Life) / functionele vervanging / faillissement / geschil Vastleggen / overdracht beheer Beëind. conform contract? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Juridisch traject Toetsen Einde looptijd contract Verlengen?

Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie