Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support De gebruikte afbeeldingen
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie
Tactisch support Tactisch support Behoefte- management Contract- management
Relatie behoefteplan - PDC Contract-management Operationeel en Change support Behoeftemanagement Aanpassing Feedback / aanpassing Gebruikersgroep 1 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Leveranciers Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Intern FS, AS en IS Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Product-diensten catalogus Producten: 1. …. 2. …. …. Diensten: Gebruikersgroep 2 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Gebruikersgroep 3 - Afgenomen producten - Afgenomen diensten Levering
Relaties Tactisch (intern) en Management support Kaders op het gebied van financiën, capaciteit en kwaliteit. Financieel management Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management “Wat” gaan we komend jaar doen? “Waarom” gaan we dat volgend jaar doen? “Wie” gaat het volgend jaar doen? “Wanneer” gaan we dat volgend jaar doen? “Waar” gaat het komend jaar gedaan worden? “Hoe” gaan we het komend jaar doen? “Wat” gaan we komend jaar extern beleggen? “Wie” van de externe partijen gaat het het volgend jaar doen? “Wanneer” gaan we dat volgend jaar extern doen? “Hoe” gaan we het komend jaar met externe partijen samenwerken? Kwaliteits- management
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie
Hoofdstuk 7.1 Taakgebied Behoeftemanagement De gebruikte afbeeldingen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie
Behoeftemanagement - jaarcyclus Evalueren Huidig jaar Vorig jaar Komend jaar Afwegen en beslissen Opstellen behoefteplan (laten) uitvoeren behoefteplan, bewaken en bijstellen sept/okt Inventari-seren
Inventarisatie voor behoefteplan komend jaar Wensen voor aanpassing Bedrijfsproces 1 Huidige operatie Uit te voeren wensen Doorgaande operatie Bedrijfsproces 2 Bedrijfsproces 3 Organisatiebrede strategische aanpassingen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie
Behoeftemanagement - scoringslijst Voorstel: ………………………………….. Score Weging Totaal Bijdrage aan bedrijfsstrategie 1-10 5 Bijdrage aan effectiviteit 3 Bijdrage aan efficiency Kans op financiële schade 1-7 Kans op imagoschade Vereisten vanuit interne kaders 1-5 …. Totaalscore:
Behoeftemanagement - Aanpassen jaarplan Nieuw voorstel (project / behoefte) Scoren Hoger dan laagste op lijst? nee Opnemen in volgend jaarplan ja Voorstel maken met consequenties lopende werkzaamheden Akkoord? nee Opnemen in volgend jaarplan ja Nieuwe lijst vaststellen Uitvoeren, evt. temporiseren weggevallen onderdelen
Relatie behoefteplan - PDC Huidige jaar Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Product-Diensten catalogus Producten: Diensten: Komend jaar
Behoeftemanagement - Aanpassen PDC Verzamelen data product / dienst Aanpassing (voortkomend uit behoefteplan) Publiceren aangepaste PDC Goed- gekeurd? nee ja Aanpassen PDC Nazorg
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie
Voortschrijdend behoefteplan toevoegen Afgerond kwartaal Behoefteplan 1. …. 2. …. 3. …. …. Nieuw kwartaal afvoeren
Uitvoering van behoefteplan kan leiden tot andere verhoudingen in budgetten en capaciteitsplanningen uitvoering jaarplan Aanpassingen (40%) Aanpassingen (35%) Operationele werkzaamheden (65%) Operationele werkzaamheden (60%) jaar X jaar X + 1
Creatie eerste versie PDC 1. Present Mode of Operation Template 2. Inventarisatie huidige beschrijvingen 5. Integratie 3. Inventarisatie huidige afspraken gebruikers Voortgangsbewaking 6. Zoek en vul “witte vlekken” 4. Inventarisatie huidige contracten leveranciers 7. Afstemming op strategie 8. Evaluatie & afronding
Hoofdstuk 7.2 Taakgebied Contractmanagement De gebruikte afbeeldingen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie
BiSL - contractmanagement Interne IT SLA’s Business BIM Externe IT Contracten Business SLA’s Interne IT Contracten Externe IT BIM
MCTL– Contractmanagement Externe leveranciers Contracten FS / IS / AS Productie HRM Fac. dienst Business ….
Contractmanagement - jaarcyclus Evalueren Huidig jaar Vorig jaar Komend jaar Vaststellen afspraken Contracten maken/wijzigen Doen uitvoeren contracten, bewaken en bijstellen sept/okt Werkelijke performance
Opbouw leverancierscriteria Bijv. Wet Bibob, Social return, certificeringen Bijv. continuïteitseisen Bijv. beveiliging van financiële omgeving (ook intern) Bijv. specifieke eisen in geval van apparatuur op remote locaties Organisatiebrede criteria Domeinspecifieke criteria Criteria functioneel, applicatie en infra support Gevalspecifieke criteria Helder en consistent over de verschillende systemen heen en ook continuïteit in de tijd. -> Daarbinnen verdeling in knock-out criteria (moet aan zijn voldaan) en overige criteria die m.b.v. weegfactoren kunnen worden beoordeeld, waarbij minimum aantal punten moet worden behaald)
Nieuw contract afsluiten Ondertekening Contract opstellen Toetsen Behoefte / PvE (Plan van Eisen) Vastleggen / overdracht beheer Akkoord? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie
Contract aanpassen nee ja Verlenging / evaluatie Ondertekening Onderhandeling Toetsen Behoefte aan wijziging gebruikers of leverancier Vastleggen / overdracht beheer Verlenging / evaluatie Voldoet nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Einde contract? Evt. tijdelijke verlenging Opstarten selectie / aanbesteding
Contract beëindiging nee ja Einde looptijd contract Uitfasering Communicatie met lev. en klant Beoordelen Einde behoefte / EOL (End of Life) / functionele vervanging / faillissement / geschil Vastleggen / overdracht beheer Beëind. conform contract? nee ja Contractadministratie Beheerorganisatie Juridisch traject Toetsen Einde looptijd contract Verlengen?
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Financieel management Strategie Bepalen toekomstige computertechnologie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie