Community Nurse Specialisation

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Advertisements

‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
User Centred Development
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
‘Geef uw team vleugels’
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Escif 19 mei 2011 CQi Rehabilitation and client perspective André Bons Senior staff member LSR LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap.
NEUROVERPLEEGKUNDIGE
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Solliciteren: wat wil ik?
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis maart 2016.
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care NHG Wetenschapsdag 2012 Workshop Carrière en of in de wetenschap Loes van.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Inzet universitaire studenten op de werkvloer
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
IT TAKES TWO TO TANGO dr Rob van der Sande Eerstelijnszorg
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
Does a home treatment acute relapse prevention strategy reduce admissions for people with mania in bipolar affective disorder Murton et al The.
Pedagogisch werk KD 2016.
CVE: Zernike & UMC Campus
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Gillian Jessurun Scheper Ziekenhuis, Emmen
Educational support & innovation
Ouderschap en een psychische aandoening
Participatory Action Research
Innovative process with employers on fast cycling routes
WORKING TOGETHER FOR LIVING AND WORKING HAPPINESS!!
ONBEZORGD Leven & Werken in een geïntegreerd gezondheidssysteem Streekforum ZORG Zuid-West-Vlaanderen Kortrijk 4 oktober 2018 Prof. dr.
Center of Entrepreneurship
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Community Nurse Specialisation Johan van Wieren Welkom bij de workshop over Wijkgericht werken Eerstelijnszorg. Wij willen jullie graag iets vertellen over hoe de Academie voor Verpleegkunde zich denkt aan te sluiten bij de ontwikkelingen in het werkveld ten aanzien van Wijkgericht werken Eerstelijnszorg. Mijn naam is Johan van Wieren, werkzaam als docent met als aandachtsgebied de Maatschappelijke Gezondheidszorg. Samen met een hoop collega’s proberen we ontwikkelingen in het werkveld te monitoren en te vertalen naar het onderwijs. Misschien goed om even kort een rondje te maken en voor te stellen wie je bent, welke organisatie je vertegenwoordigd en waarom je voor deze workshop hebt gekozen.

Learning Outcome Explanation of the development of the specialisation ‘Community Nurse’ in cooperation with the health care institutions Zoals ik zei proberen we binnen de Academie voor Verpleegkunde ontwikkelingen in het werkveld te monitoren en daar waar we het interessant vinden voorstellen doen om de ontwikkelingen op te nemen in het onderwijs. Vorig jaar hebben twee groepen afzonderlijk van elkaar onderzoek gedaan naar ontwikkelingen in het werkveld. De ene groep binnen de GGZ en de andere groep binnen de MGZ. Beide groepen kwamen halverwege erachter dat er grote overlap bestond in de ontwikkelingen die ze onderzochten namelijk dat er veel ontwikkelingen zijn binnen het wijkgericht werken en eerstelijnszorg. Er is vanuit de werkgroepen een voorstel ingediend om een doorlopende leerlijn Wijkgericht werken eerstelijnszoeg te ontwikkelen die ervoor moet zorgen dat de verpleegkundige die we afleveren als Academie voorVerpleegkude als beginnend beroepsboefenaar aan de slag kan gaan in die wijk / 1lijnszorg. Dit jaar zijn we begonnen met het opzetten van de doorlopende leerlijn (specialisatie en post-hbo opleiding). Een opleiding willen we graag in samenwerking methet werkveld doen, vandaar een mooi moment om dat in deze werkconfernetie jullie hierover te informeren.

MINOR or SPECIALISATION Curriculum U2 Practice U3 Research MINOR or SPECIALISATION U1 Practice+ extra theory Unit 2.1 Theory Unit 2.2 Unit 2.3 Unit 2.4 Unit 1.1 Unit 1.2 Unit 1.3 Unit 1.4

Reasons National developments in the mental health care sector: ambulantory work, FACT* Shift between echelons: Prevention at the health care center Participation community: community nurse * Functie Assertive Community Treatment De landerlijk ontwikkelingen binnen de GGZ is afgepsroken om de intramulare capaciteit in Nederland fors te reduceren en te vervangen door ambulante zorg. Niet alleen door zorgkosten en economsiche tegenwind maar ook dat goede ambulante zorg beter dan intramurale zorg kan bijdragen aan de wkaliteit van leven van mesnen met psychische aandoeningen. FACT, een beproefde werkwijze in de ambulante zorg, doet meer zijn intrede. Er treed verschuiving op in de GGZ. Het verstreken van de eerstlijnszorg voor patienten met psychische problemen staat volop in de belangstelling, huisartsen gaan een belangrijkere rol spelen Wijkgericht werken treed op waar GGZ-teams samen met maathscappelijke organsiaties zoals buurtvereningingen, politie etc. moet samenwerking. Niet vanuit een instelling maar echt vanuit een punt in de wijk.

Reasons Changes Health Insurance Work Community Nurse paid Changes Health Care law More health care at home Social Workteams

Specialisation Two different types: Honours specialisation: theory and practise Theoretical specialisation: only theory

Honours Specialisation Specific internship: Students apply for the internship Start two weeks training at school 18 weeks: One day a week training at school and 4 days internship Projects

Competence Community Nurse Challenges different background patients Clinical Reasoning Accomplish behavioural changes Rehabilitation Double diagnosis Multidisciplinary Cooperation To indicate Networking skills Financing Health care Domotica Etc……

Cooperation health care institutions Preparation: Research developments Advice Implementation: Internships and honours specialisation Projects specialisation Maintenance : Feedback and adapting specialisation

Assignment Portfolio Assessment: Criterion-Based Interview (wb p.65) student – teacher – senior nurse

Questions?