Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Plasklas.
Gedragsflucuaties bij kinderen met ADHD: een literatuuroverzicht
Autismespectrumstoornissen
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
ASS: wanneer zichtbaar?
Van begrijpen naar begeleiden
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Je herkent het pas als je het kent
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Het syndroom van Asperger
Pedagogische interventie PEP-poli
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Gespreksvaardigheden
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Goden Op school. 1.Zeus Doet zijn best als het hem interesseert Doet zijn best als het hem interesseert Kan goed volgen, verstandig Kan goed volgen, verstandig.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Waarom schrijven voor ‘partners van’?
© UNIEK IN DE KLAS.
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Nee Zeggen!.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Het nut van puberen Ellen Loykens.
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Voel je wel in je vel !.
Verschillende probleemgedragingen
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Gesprekstechnieken Les 6.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Gedragsproblemen en stoornissen
Workshop Smakelijke eters
Transcript van de presentatie:

Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen E.C. van der Kuur, kinderarts en voorzitter NVCK A.J.F. Lankamp, orthopedagoog / GZ psycholoog Streekziekenhuis Koningin Beatrix, Winterswijk

Disclosure Geen belangen

ontwikkeling

Gedrag- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen spelen een belangrijke rol bij incontinentieproblemen. Urine-incontinentie 20-40% Feces-incontinentie 30-50% Gedrags- en/of opvoedkundige problemen Autismespectrumstoornissen ADHD/ADD

Gedragsstoornis: wanneer afwijkend gedrag gestuurd wordt vanuit aanleg. Gedragsprobleem: wanneer afwijkend gedrag zijn oorzaak vindt in de situatieve omgeving. Gedragsstoornissen maken deel uit van de ontwikkelingsstoornissen.

Ontwikkelingsstoornissen. Aandachttekort stoornis Gedragsstoornissen Pervasieve ontwikkelingsstoornissen Motorische vaardigheden Angststoornis Leerstoornis Syndromen

AD(H)D Moeite met aandacht bij taken, details Niet volledig opvolgen, afmaken van taken Moeite met luisteren wat gezegd wordt Moeite met organiseren/overzien Vermijden v taken met langdurend mentale inspanning, snel afgeleid zijn Vergeten van zaken die nodig zijn voor taken Constant friemelen/frunniken Ongepast klimmen/rennen in situatie

Tips bij AD(H)D Structuur: Positief benaderen Belonen Pictogrammen, regels, vaste tijden, afspraken Positief benaderen Heb begrip voor andere manier van denken Belonen Goed gedrag, zelfvertrouwen vergroten

Autisme Maakt slecht oogcontact Speelt het liefst alleen, erg op zichzelf Overgevoelig voor zintuiglijke indrukken Reageert vreemd op emoties van ander Houdt vast aan bepaalde opstelling, patronen Voorkeur/preoccupatie vreemde voorwerpen Stereotiepe bewegingen Weinig begrip/interesse in anderen

Tips bij autisme Stap 1: uitleg waarom belangrijk Stap 2: laat ouder het goede voorbeeld geven Stap 3: maak het overzichtelijk Stap 4: controleer, wekelijkse checklist Stap 5: belonen: combineer voor iets wat het niet graag doet met iets wat het wel graag doet

Met wat voor gedrag je ook te maken krijgt… Hoe kun je de patiënt motiveren tot het opvolgen van jouw adviezen?

CASUS 1

Over het probleem:   Stap 1: Het probleem vertalen in een te leren vaardigheid. van … vieze broeken hebben (probleem). naar …. leren om op tijd naar de wc te gaan (te leren vaardigheid). Bij kinderen met autisme: (extra belangrijk….) Wie… Wat ….. Waar….Hoe …Wanneer.. (waarom).

Over motiveren: Kinderen met autisme zijn soms moeilijk te motiveren, zoek naar aansprekende beloning of passende consequenties van eigen gedrag. Belonen bij autisme: “het mag saai”, sluit aan bij de interesse van het kind. Bij “straf” … zoek naar consequentie van eigen gedrag…. dus niet voor straf eerder naar bed… maar minder in de game kamer.  

Dus ….……. Wordt de informatie echt begrepen…. ? Cultuur speelt soms een rol…. vriendelijk knikken betekent niet dat de informatie begrepen is….. toch even laten herhalen wat de bedoeling is…

CASUS 2

Basistechnieken motiveren Open vragen stellen (gevoelsreflecties) geven Bevestigen, complimenten geven Samenvatten

CASUS 3

Tips / waar zou je aan kunnen denken: Past het gestuurd worden bij een meisje van 10 ? Hoe is het gedrag van dit meisje te duiden? Is het een probleem met aandacht of gemakzucht ?

ADVISEREN Hoe kun je het best een advies geven ? Korte termijn adviezen. Niet teveel informatie tegelijk. Opschrijven of laten opschrijven. Hulpmiddelen die het kind/ouder aanspreken. Door herhaling en oefening wordt informatie beter opgeslagen.

Take home…. Teamverband: geïnteresseerde kinderarts en orthopedagoog/psycholoog ! Ook al is er een gedragsprobleem/stoornis, er kan altijd een organische afwijking naast bestaan ! Denk ook aan psychopathologie bij de ouder (‘de appel valt niet ver van de boom’). Zorg dat je ‘de verbinding’ houdt met ouders en kind.