Melk Laat een melkpak zien. Bekijk en bespreek deze met de leerlingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is de vee-industrie?
Advertisements

Boe! Mijn naam is Bella De Koe.
Bedrijfsbezoek in de Polders
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bier beter dan een vrouw?
Bij de tandarts.
De boerderij.
Op de boerderij van boer René
Ons boerderijbezoek 5 maart 2012
Het interview (BSE – de boer weet waarom). Journaliste: „Wat vindt u van het thema BSE?“
De koeien lopen in de wei en eten gras
Naar de boerderij van de familie Bonthuis.
H4 Rondom de stad Groep 5.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Overige voorzieningen in een stal!
Project “Horizon Verbreden”
Lekker en Gezond de Quiz
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Van stal naar bord Ik maak een werkstuk voor plannex het gaat over het dier dat eerst op de boerderij lekker in het hooi graasde maar nu op je bord licht.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
INHOUD. Koeien……… Hoe onze koeien de stal leven. ………… Informatie over de koeien …….. Stier……. De stal met 5 koeien…….. Stal…………. Vee industrie……………… Melkerij.
Welkom op de kinderboerderij Laag Buurlo. Dit bord staat bij de ingang van de kinderboerderij.
Veevoeding INTRODUCTIE Sijbren Mulder. Lesagenda  Introductie  Verwachtingen naar elkaar  Opleiding  Plaats van veevoeding in de opleiding.
Dieren op de boerderij. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Dieren op de boerderij. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Wij hebben een infographic gemaakt om de mensen bewust te maken van hoeveel Co2 uitstoot er in hun eten zit. Deze kunnen we bijv. flyeren. Wij hebben.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Zelf onderzoek doen op een melkveehouderij en een mening vormen.
Ethiek ,zorg en technologie
Wat een zwijnenstal! Welzijn voor biggetjes en zeugen.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Daddy’s Home Productions – Alle rechten voorbehouden ©
Alinea: kernzin + uitwerking
Lees het artikel ‘Veertig koeien op drijvende boerderij’ hieronder.
Welkom allemaal bij het magische verhaal over slakkiedeslak!
Soorten meststoffen test.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
In een tijd waarin voedselschandalen een gevolg zijn van onze voedselketen. Waarin de boer geen contact meer heeft met zijn consumenten en diezelfde consument.
Feiten en meningen Hoe herken ik feiten en meningen in een tekst en weet ik wat het verschil tussen beide is? NU Nederlands 2F.
Vragen over de film ‘Dier en Industrie’
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Organische meststoffen
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Voeren en verzorgen Periode 4
Voedingsziekte Gezondheidszorg VE32.
Voel je wel in je vel !.
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
Woordenkist De Boerderij.
Rekenraadselweek!!!.
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
ADL Les 1.
Hoofdstuk 4: Welzijn en duurzaam voeren Niveau 3 en
Opdracht Maart De Boerderij.
Voerbehoefte melkvee VE31/VE41.
VOS, FOS en OEB.
Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Herkomst van voeding Eigen verspillingsgedrag.
ADL Les 1.
Staat dit in de Schijf?. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eetmeter Eetgedrag Staat dit in de Schijf?
Organische meststoffen
Voer efficiëntie.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Welkom! Vandaag ga ik jullie iets vertellen over kanker. De reden dat ik mijn spreekbeurt over kanker houd is dat [reden toevoegen]. [Eventueel een foto.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Zoeken naar informatie op het Internet.
Conclusies onderzoekers
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Melk Laat een melkpak zien. Bekijk en bespreek deze met de leerlingen. Hulpvragen: Drink jij melk? Wanneer? Hoeveel? Vind je melk lekker? Waarom wel of niet? Wat is er allemaal nodig om de melk in een melkpak te produceren?

Waar komt melk vandaan ? Filmpjes Zuivelonline Welk filmpje wil je zien? Zo wordt een koe gemolken (1:05) Wat heeft een koe nodig om melk te kunnen geven (1:12) Wat doet een koe op een dag (1:17) Een ochtendje bij de boer (1:13) Moderne snufjes in de stal (1:10) Bekijk samen met de kinderen een paar filmpjes over de koe, de melkproductie en het leven op de boerderij.

Wat is nodig om een pak koeienmelk te produceren? Voer – Gras – Koe – Kalf – Gezondheid – Mest – Koeien melken – Hooi - Water Als een koe een eerste kalf heeft gekregen, gaat ze melk geven. Twee keer per dag wordt de koe gemolken en zo blijft de melkproductie op gang. Om jarenlang melk te blijven geven, moet een koe ieder jaar een kalfje krijgen. Koeien zijn echte productiedieren en moeten veel melk geven. Daarom krijgen ze elke dag veel ruwvoer (zoals gras en hooi), krachtvoer (brokken) en ze drinken veel water. Ook wordt er goed voor ze gezorgd zodat ze zich prettig voelen en gezond blijven. Gras is het belangrijkste voer voor een koe. De boer heeft zelf weilanden waar de koeien grazen. Met de koeienpoep wordt het weiland bemest.

Hoe wordt melk verwerkt? Melkwagen Melkfabriek Pasteuriseren Inpakken Supermarkt Wat wordt er van melk gemaakt? De melk wordt opgehaald door de melkwagen en naar de fabriek gebracht In de fabriek wordt de melk verhit zodat de bacteriën dood gaan (pasteuriseren) De melk wordt ingepakt, naar de supermarkt gebracht en verkocht. Sommige boeren verwerken en verkopen de melk zelf op hun boerderij.

Welke vragen hebben we voor de boer(in)? Een feit kun je bewijzen, controleren, opzoeken of onderzoeken. 1. ‘Op onze boerderijen is veel natuur te zien’ (Dit is een mening: wat de één veel vindt, is voor de ander weinig) 2. ‘Onze boeren krijgen een goede en eerlijke prijs voor hun melk’ (Dit is een mening: wat de één een goede prijs vindt, vindt de ander misschien een slechte prijs) 3. ‘De kalfjes blijven eerst een tijdje bij hun moeder’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken. Het roept wel vragen op: wat is een tijdje?) 4. ‘Onze koeien lopen minsten 120 dagen per jaar in de wei’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken en controleren). 5. ‘Vijf uur: zo vroeg gaan onze boeren de koeien melken’ (Dit is een feit, het is te controleren. Tegenwoordig melken veel boeren echter wat late. De leerlingen kunnen dit controleren door het aan de boer te vragen) 6. ‘Melk drinken is gezond. Want melk bevat belangrijke voedingsstoffen. Toch is deze melk niet zomaar melk. Het is van Nederlandse bodem, natuurlijker én gezonder’ (Dit is een mening: niet iedereen is het erover eens dat melk gezond is. De boeren en de melkfabrieken zeggen dat melk gezond is. Sommige onderzoekers zeggen dat melk voor niemand gezond is. Voor de ene mens kan het anders zijn voor de andere. Sommige mensen zijn allergisch voor melk)

Maak een poster

Aan de slag met onderzoeken! Onderwerpen Veevoer Mest De stal Melk Bij de kalfjes De koe Duurzaam op de boerderij Natuur in het weiland

Check je melkpak

Wat staat er op een pak melk? Op een pak melk staat veel informatie (data, logo’s, plaatjes, foto’s, teksten). Die informatie kun je verdelen in feiten en meningen.

Feit of mening? ‘Op onze boerderijen is veel natuur te zien’ ‘Onze boeren krijgen een goede en eerlijke prijs voor hun melk’ ‘De kalfjes blijven eerst een tijdje bij hun moeder’ ‘Onze koeien lopen minsten 120 dagen per jaar in de wei’ ‘Vijf uur: zo vroeg gaan onze boeren de koeien melken’ ‘Melk drinken is gezond’ Een feit kun je bewijzen, controleren, opzoeken of onderzoeken. 1. ‘Op onze boerderijen is veel natuur te zien’ (Dit is een mening: wat de één veel vindt, is voor de ander weinig) 2. ‘Onze boeren krijgen een goede en eerlijke prijs voor hun melk’ (Dit is een mening: wat de één een goede prijs vindt, vindt de ander misschien een slechte prijs) 3. ‘De kalfjes blijven eerst een tijdje bij hun moeder’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken. Het roept wel vragen op: wat is een tijdje?) 4. ‘Onze koeien lopen minsten 120 dagen per jaar in de wei’ (Dit is een feit, je kunt het onderzoeken en controleren). 5. ‘Vijf uur: zo vroeg gaan onze boeren de koeien melken’ (Dit is een feit, het is te controleren. Tegenwoordig melken veel boeren echter wat late. De leerlingen kunnen dit controleren door het aan de boer te vragen) 6. ‘Melk drinken is gezond. Want melk bevat belangrijke voedingsstoffen. Toch is deze melk niet zomaar melk. Het is van Nederlandse bodem, natuurlijker én gezonder’ (Dit is een mening: niet iedereen is het erover eens dat melk gezond is. De boeren en de melkfabrieken zeggen dat melk gezond is. Sommige onderzoekers zeggen dat melk voor niemand gezond is. Voor de ene mens kan het anders zijn voor de andere. Sommige mensen zijn allergisch voor melk)

Aan de slag! Wat staat er allemaal op een pak zuivel? Ga met je groepje aan de slag en bekijk de pakken goed. Maak de opdrachten op het werkblad.

Na afloop van het boerderijbezoek: Ontwerp een melkpak voor de boerderij waar we zijn geweest.

Ontwerp met je groepje je eigen melkpak met daarop: Houdbaarheidsdatum Ingrediënten Keurmerk Feiten over; de boerderij, de koeien Meningen over; de boerderij, de koeien Plaatjes en foto’s Verdeel de taken, ga aan de slag en win een melkpak award!