Privacy en Veiligheid Bart van der Sloot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Medisch beroepsgeheim onder druk: trend of toeval?
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Testdata Management Ketentest
Risico’s en gevaren van techniek
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
HOREN ZIEN EN SCHRIJVEN
auteursrechtprivacyarchiefwet Krant: Krant: – Een krant publiceren is een economische transactie met bijzondere eigenschappen: Nieuwsberichten zijn extreem.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
What the #hack?! privacy Job Vos – jurist, FG en privacy-expert Kennisnet MBO Raad 22 april 2015.
Privacy in het PO Praktisch Organiseren 15 oktober 2015 Hans Versteeg Irene Voskamp.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Persoonsgegevens en de Wbp
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Open data en Wet hergebruik overheidsinformatie Utrecht 29 oktober 2015 Tjeerd Schiphof /
Wachtwoord veranderen Data lekken Privacyreglement Beveiliging Toestemming Privacy Je wordt gebeld … Moeilijk doen Bewerkersovereenkomst Privé.
Bart van der Sloot Cursus Internationale Veiligheid voor het Ministerie van BZK Interne veiligheidsvraagstukken.
Privacy en gegevensbescherming voor de Ondernemingsraad van AZ
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Datacenter versus Cloud
Overzicht Privacy: ratione personae (Privacy = recht van individu)
Big Data, mass surveillance en privacy
28 september 2017.
Privacy en Big Data Bart van der Sloot.
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Stichting van de Arbeid
Het nieuwe Europese raamwerk “bescherming persoonsgegevens” in Europa en België/Vlaanderen… Willem Debeuckelaere De Privacyproef – deJuristen Gent 1 juni.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
GDPR: code of conduct Willem Debeuckelaere
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018 mr. Jan van Gool
In 7 stappen uw organisatie klaar voor AVG
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
Privacy vs. archiveren: hoe wenselijk en rechtmatig is openbaarmaking?
Privacy in wetgeving: wat mag wel en wat mag niet
Presentatie ‘Privacy & CRM’
Algemene Verordening Gegevensbescherming youtube
Mw. mr. S. (Sanne) Kleerebezem
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
College Privacy & Gegevensbescherming
Algemene verordening gegevensbescherming
Hergebruik van overheidsinformatie
Algemene Verordening Gegegevensbescherming (AVG)
Privacy en Leerplicht/RMC
Wet op de gegevensbescherming
HET SURINAAMS PERSPECTIEF
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
Privacy: Over de grenzen van big data verzamelen, gebruiken en delen bij fraude en criminaliteitsbestrijding. En de gevolgen van de nieuwe AVG Bart van.
Volmacht data goud waard: De grenzen aan het gebruik van persoonsgegevens Bart van der Sloot Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT)
The right to be let alone … by yourself
Privacy als grondrecht
Privacy en Leerplicht/RMC
Anti-Doping & Data Protection
Privacy & Veiligheid Bart van der Sloot
Privacy Wat moet je weten van de nieuwe privacyverordening
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
KBO en omgaan met privacy
Handleiding VVLE template verwerkingsregister
Wim Van Holder.
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Nils Broeckx Advocaat Dewallens & partners
Passende technische en organisatorische beveiliging:
Transcript van de presentatie:

Privacy en Veiligheid Bart van der Sloot Instituut voor Informatierecht (UvA) Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid

Wie is Bart van der Sloot? Filosoof en Jurist Onderzoeker aan het Instituut voor Informatierecht (http://www.ivir.nl/medewerkerpagina?id=17) Coördinator van het Amsterdam Platform for Privacy Research (APPR – www.appr.uva.nl), de Amsterdam Privacy Conference 2015 (APC 2015 – www.apc2015.net) en de minor Privacy Studies Onderzoeker bij de WRR voor een regeringsadvies betreffende Big Data (http://www.wrr.nl/bureau/staf/article/bart-van-der-sloot/)

4 onderwerpen (1) Focus op het individu: houdbaar in Big Data tijdperk? (2) Reguleren van het verzamelen van gegevens of van het gebruik van gegevens? (3) Is het onderscheid tussen de verschillende data nog houdbaar? (4) Hoe verhoudt zich het privacyrecht tot andere rechtsgebieden?

(1) Focus op het individu Privacy en gegevensbescherming Artikel 7 - Eerbiediging van het privé-leven en het familie- en gezinsleven Eenieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn communicatie. Artikel 8 - Bescherming van persoonsgegevens 1. Eenieder heeft recht op bescherming van de hem betreffende persoonsgegevens. 2. Deze gegevens moeten eerlijk worden verwerkt, voor bepaalde doeleinden en met toestemming van de betrokkene of op basis van een andere gerechtvaardigde grondslag waarin de wet voorziet. Eenieder heeft recht op toegang tot de over hem verzamelde gegevens en op rectificatie daarvan. 3. Een onafhankelijke autoriteit ziet toe op de naleving van deze regels.

(1) Focus op het individu Domein Relaties Achtergrond Karakter Privacy Betreft primair de privésfeer Betreft primair verticale relaties (staat-burger) Opkomst van natiestaten Zorgplichten en tegengaan van misbruik van macht Data Protectie Betreft zowel de privé als de publieke sfeer Betreft primair horizontale relaties Technologische ontwikkelingen

(1) Focus op het individu ARTIKEL 8 EVRM 1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie. 2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

(1) Focus op het individu Drie veranderingen in het Privacyrecht (1) Plicht van de staat > subjectief recht ARTIKEL 33 Interstatelijke zaken Elke Hoge Verdragsluitende Partij kan elke vermeende niet nakoming van de bepalingen van het Verdrag en de Protocollen daarbij door een andere Hoge Verdragsluitende Partij bij het Hof aanhangig maken. ARTIKEL 34 Individuele verzoekschriften Het Hof kan verzoekschriften ontvangen van ieder natuurlijk persoon, iedere niet-gouvernementele organisatie of iedere groep personen die beweert slachtoffer te zijn van een schending door een van de Hoge Verdragsluitende Partijen van de rechten die in het Verdrag of de Protocollen daarbij zijn vervat. De Hoge Verdragsluitende Partijen verplichten zich ertoe de doeltreffende uitoefening van dit recht op generlei wijze te belemmeren.

(1) Focus op het individu (2) Tegengaan van machtsmisbruik > bescherming van individuele belangen Negatieve plichten van de staat en negatieve vrijheid voor de burger X/Iceland: ‘For numerous anglo-saxon and French authors the right to respect for "private life" is the right to privacy, the right to live, as far as one wishes, protected from publicity. [H]owever, the right to respect for private life does not end there. It comprises also, to a certain degree, the right to establish and to develop relationships with other human beings, especially in the emotional field for the development and fulfillment of one's own personality.’

(1) Focus op het individu (3) Noodzakelijkheidstoets > belangenafweging Misbruik van macht (artikel 18 EVRM), verbod discriminatie (artikel 14 EVRM), nulla poena sine lege (artikel 7 EVRM) en recht op een eerlijk proces (artikel 3, 6 en 13). Absolute rechten, zoals recht op leven (artikel 2 EVRM) en het folterverbod (artikel 3 EVRM), zelfs in tijden van oorlog (artikel 15 EVRM). Bij de ‘gekwalificeerde rechten’ (artikel 8, 9, 10 en 11 EVRM) een noodzakelijkheidstoets. Thans is de gangbare methode voor het EVRM het afwegen van het privébelang t.o.v. het publieke belang.

  (1) Material scope of the regulations: the definition of personal data (2) The substantive provisions of the regulations (2a) Obligations (2b) Rights (2c) Enforcement FIPs - (1) Transparency (2) Principles of fairness (1) Access to personal data (2) Marginal rights on rectification and erasure Mainly a matter of good governance Resolutions Information relating to individuals (physical persons) (1) Transparency (Pub. Sec) (1) Access right Recommends governments to take all steps necessary Convention Information relating to an identified or identifiable individual (1) - (1) Access to and communication of personal data (1) Parties shall establish sanctions and remedies (2) Cooperation states & DPAs & role CoM (3) Remedy of data subject if data controller denies request Directive Information relating to an identified or identifiable natural person; an identifiable person is one who can be identified, directly or indirectly, in particular by reference to an identification number or to one or more factors specific to his physical, physiological, mental, economic, cultural or social identity; (1) Information to the data subject & Notification DPA (3) Grounds for legitimate data processing (2) Marginal rights on rectification and objection (3) Marginal right against automatic decision making (2) Cooperation states & DPAs + harmonization through Directive and WP 29 (3) Marginal subjective right to remedy and compensation Regulation An identified natural person or a natural person who can be identified, directly or indirectly, by means reasonably likely to be used by the controller or by any other natural or legal person, in particular by reference to an identification number, location data, online identifier or to one or more factors specific to the physical, physiological, genetic, mental, economic, cultural or social identity of that person; (1) Notification in case of data breach (3) Grounds for legitimate data processing – increased emphasis on consent (4) Accountability duty (multifaceted) (1) Access to personal data (scope broadened) (2) Right to data portability (3) Rights to rectification and objection (4) Right to be forgotten (5) Right against profiling (1) High sanctions (2) Total harmonization trough Regulation; increased powers Commission and EDPB; one-stop shop system (3) Several subjective rights to remedy and compensation

(1) Focus op het individu Big Data Focus op het individu nog houdbaar? (1) Moeilijk om individueel recht te claimen: Onbekend Ondoenlijk (2) Moeilijk om individueel belang aan te tonen Gaat nu juist niet om het individu Staan ook algemene belangen op het spel (3) Moeilijk om belangen tegen elkaar af te wegen Beide belangen zijn vaag en abstract Gaat het hier nog om relatieve belagen

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik Thans is er een grote focus op het verzamelen van gegevens. (1) Vereiste van een helder en concreet doel Artikel 6 (b) Rbp - voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden moeten worden verkregen

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik (2) Vereiste van een legitiem doel Artikel 7 De Lid-Staten bepalen dat de verwerking van persoonsgegevens slechts mag geschieden indien: a) de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend, of b) de verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene, of c) de verwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de voor de verwerking verantwoordelijke onderworpen is, of d) de verwerking noodzakelijk is ter vrijwaring van een vitaal belang van de betrokkene, of e) de verwerking noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van algemeen belang of die deel uitmaakt van de uitoefening van het openbaar gezag die aan de voor de verwerking verantwoordelijke of de derde aan wie de gegevens worden verstrekt, drager is opgedragen, of f) de verwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de voor de verwerking verantwoordelijke of van de derde(n) aan wie de gegevens worden verstrekt, mits het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene die aanspraak maakt op bescherming uit hoofde van artikel 1, lid 1, van deze richtlijn, niet prevaleren.

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik (3) Vereiste van doelbinding Artikel 6 (b) - en vervolgens niet worden verwerkt op een wijze de onverenigbaar is met die doeleinden.

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik (4) Vereiste van dataminimalisatie Rbp 6 (c) toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig moeten zijn, uitgaande van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of waarvoor zij vervolgens worden verwerkt; Rbp (e) in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkenen te identificeren, niet langer mogen worden bewaard dan voor de verwezenlijking van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, noodzakelijk is.

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik (5) Vereiste van kwaliteit van data Rbp 6 (d) nauwkeurig dienen te zijn en, zo nodig, dienen te worden bijgewerkt; alle redelijke maatregelen dienen te worden getroffen om de gegevens die, uitgaande van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of waarvoor zij vervolgens worden verwerkt, onnauwkeurig of onvolledig zijn, uit te wissen of te corrigeren;

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik (6) Vereiste van vertrouwelijkheid en veiligheid Artikel 16 Vertrouwelijkheid van de verwerking Een ieder die handelt onder het gezag van de voor de verwerking verantwoordelijke of van de verwerker alsmede de verwerker zelf, die toegang heeft tot persoonsgegevens, mag deze slechts in opdracht van de voor de verwerking verantwoordelijke verwerken, behoudens op grond van wettelijke verplichtingen. Artikel 17 Beveiliging van de verwerking 1. De Lid-Staten bepalen dat de voor de verwerking verantwoordelijke passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer dient te leggen om persoonsgegevens te beveiligen tegen vernietiging, hetzij per ongeluk, hetzij onrechtmatig, tegen verlies, vervalsing, niet-toegelaten verspreiding of toegang, met name wanneer de verwerking doorzending van gegevens in een netwerk omvat, dan wel tegen enige andere vorm van onwettige verwerking. Deze maatregelen moeten, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau garanderen gelet op de risico's die de verwerking en de aard van te beschermen gegevens met zich brengen.

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik Weinig regels aangaande het gebruik Artikel 15 Geautomatiseerde individuele besluiten 1. De Lid-Staten kennen een ieder het recht toe niet te worden onderworpen aan een besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem in aanmerkelijke mate treft en dat louter wordt genomen op grond van een geautomatiseerde gegevensverwerking die bestemd is om bepaalde aspecten van zijn persoonlijkheid, zoals beroepsprestatie, kredietwaardigheid, betrouwbaarheid, gedrag, enz. te evalueren. 2. Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze richtlijn bepalen de Lid-Staten dat een persoon aan een besluit als bedoeld in lid 1 kan worden onderworpen, indien dat besluit: a) wordt genomen in het kader van het sluiten of uitvoeren van een overeenkomst, mits aan het verzoek van de betrokkene is voldaan of passende maatregelen, zoals de mogelijkheid zijn standpunt te doen gelden, zijn genomen ter bescherming van zijn gerechtvaardigde belang; of b) zijn grondslag vindt in een wet waarin de maatregelen zijn omschreven die strekken tot bescherming van het gerechtvaardigde belang van de betrokkene.

(2) Verzamelen/opslaan of Verwerken/gebruik Het hebben van een legitiem en welbepaald doel, het doelbindingsprincipe en dataminimalisatie komen steeds meer onder druk te staan. Moeten we vasthouden aan de nadruk op het verzamelen/opslaan van gegevens of meer focussen op het gebruik van gegevens? Hoe zou een focus op het gebruik van gegevens er uit moeten zien?

(3) Verschillende type data Het recht kent thans veel verschillende typen data met verschillende verwerkingsregimes. Artikel 8 EVRM: Privégegevens (v. publieke gegevens) Privacygevoelige gegevens (v. ongevoelige gegevens) Inhoud van communicatie (v. metagegevens)

(3) Verschillende type data Richtlijn bescherming persoonsgegevens: Artikel 2a: "persoonsgegevens", iedere informatie betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, hierna "betrokkene" te noemen; als identificeerbaar wordt beschouwd een persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificatienummer of van een of meer specifieke elementen die kenmerkend zijn voor zijn of haar fysieke, fysiologische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit; Artikel 8 1. De Lid-Staten verbieden de verwerking van persoonlijke gegevens waaruit de raciale of etnische afkomst, de politieke opvattingen, de godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging, of het lidmaatschap van een vakvereniging blijkt, alsook de verwerking van gegevens die de gezondheid of het seksuele leven betreffen. 2. Lid 1 is niet van toepassing wanneer: Anonieme gegevens Pseudonieme gegevens Statistische en geaggregeerde gegevens

(3) Verschillende type data E-Privacyrichtlijn Artikel 5 Vertrouwelijk karakter van de communicatie 1. De lidstaten garanderen via nationale wetgeving het vertrouwelijke karakter van de communicatie en de daarmee verband houdende verkeersgegevens via openbare communicatienetwerken en via openbare elektronische-communicatiediensten. Zij verbieden met name het afluisteren, aftappen, opslaan of anderszins onderscheppen of controleren van de communicatie en de daarmee verband houdende verkeersgegevens door anderen dan de gebruikers, indien de betrokken gebruikers daarin niet hebben toegestemd, tenzij dat bij wet is toegestaan overeenkomstig artikel 15, lid 1. Dit lid laat de technische opslag die nodig is voor het overbrengen van informatie onverlet, onverminderd het vertrouwelijkheidsbeginsel. Artikel 6 Verkeersgegevens: 1. Verkeersgegevens met betrekking tot abonnees en gebruikers die worden verwerkt en opgeslagen door de aanbieder van een openbaar elektronische-communicatienetwerk of -dienst, moeten, wanneer ze niet langer nodig zijn voor het doel van de transmissie van communicatie, worden gewist of anoniem gemaakt, onverminderd de leden 2, 3 en 5, alsmede artikel 15, lid 1 Artikel 9 Andere locatiegegevens dan verkeersgegevens: 1. Wanneer andere locatiegegevens dan verkeersgegevens die betrekking hebben op gebruikers of abonnees van elektronische-communicatienetwerken of -diensten verwerkt kunnen worden, mogen deze gegevens slechts worden verwerkt wanneer zij anoniem zijn gemaakt of wanneer de gebruikers of abonnees daarvoor hun toestemming hebben gegeven, voorzover en voor zolang zulks nodig is voor de levering van een dienst met toegevoegde waarde. De dienstenaanbieder moet de gebruikers of abonnees, voorafgaand aan het verkrijgen van hun toestemming, in kennis stellen van de soort locatiegegevens anders dan verkeersgegevens, die zullen worden verwerkt, en van de doeleinden en de duur van die verwerking, en hun meedelen of deze gegevens aan een derde zullen worden doorgegeven ten behoeve van de levering van de dienst met toegevoegde waarde. Gebruikers of abonnees kunnen hun toestemming voor de verwerking van andere locatiegegevens dan verkeersgegevens te allen tijde intrekken.

(3) Verschillende type data Is de tegenstelling tussen anonieme en identificerende gegevens nog houdbaar? Is de tegenstelling tussen inhoudelijke gegevens en metagegevens nog houdbaar? Is de tegenstelling tussen privé en publieke data nog houdbaar? Is de tegenstelling tussen gewone gegevens en gevoelige gegevens nog houdbaar?

(4) Verschillende rechtsgebieden Internationaal: Artikel 4 Toepasselijk nationaal recht 1. Elke Lid-Staat past zijn nationale, ter uitvoering van deze richtlijn vastgestelde bepalingen toe op de verwerking van persoonsgegevens indien: a) die wordt verricht in het kader van de activiteiten van een vestiging op het grondgebied van de Lid-Staat van de voor de verwerking verantwoordelijke; wanneer dezelfde verantwoordelijke een vestiging heeft op het grondgebied van verscheidene Lid-Staten, dient hij de nodige maatregelen te treffen om ervoor te zorgen dat elk van die vestigingen voldoet aan de verplichtingen die worden opgelegd door de toepasselijke nationale wetgeving; b) de voor de verwerking verantwoordelijke niet gevestigd is op het grondgebied van de Lid-Staat, maar in een plaats waar de nationale wet uit hoofde van het internationale publiekrecht van toepassing is; c) de voor de verwerking verantwoordelijke persoon niet gevestigd is op het grondgebied van de Gemeenschap en voor de verwerking van persoonsgegevens gebruik maakt van al dan niet geautomatiseerde middelen die zich op het grondgebied van genoemde Lid-Staat bevinden, behalve indien deze middelen op het grondgebied van de Europese Gemeenschap slechts voor doorvoer worden gebruikt.

(4) Verschillende rechtsgebieden Tussen verschillende actoren: Verschil tussen private partijen en publiekrechtelijke partijen. Verschil tussen geheime diensten en politiediensten Verschil tussen politiediensten en bv belastingdienst

(4) Verschillende rechtsgebieden Tussen verschillende rechtsgebieden: Discriminatie Machtsmisbruik Mededingingsrecht Consumentenrecht Vrijheid als burgers (nudging) Controlle op de macht/transparantie

(4) Verschillende rechtsgebieden Is het verschil tussen de verschillende EU lidstaten nog houdbaar? Is het verschil tussen de EU en andere landen nog houdbaar? Is het onderscheid tussen de publieke en private sector nog houdbaar? Is het onderscheid tussen de verschillende overheidsdiensten nog houdbaar? Is de afbakening van privacyrecht in relatie tot andere rechtsgebieden nog houdbaar?